Diggdigg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Har et Asus A7N8X Dlx med xp2800 (uklokket). Asusprobe viser 56 C etter ca en times spilling av Doom 3, bios viser 46 C, hvilken er riktig? Har nyeste versjon av bios og Aprobe. Finnes det annen software som kan lese av temp på cpu? Hovedkort temp er forøvrig lik i Aprobe og bios. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Eneste som gir korrekt temp. er jo en sensor, altså et termometer.. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmm, jeg lurer på noe, er CPU diode avlesningen på en ASUS a7n8x-e deluxe mer nøyaktig enn en vanlig temperaturprobe ved siden av kjernen? Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Jeg har slev selv spurt om noe lignende som dette. Har selv et Asus A7V600 med en XP 3000+ på standard klokk. Asus Probe viser 5-15 grader høyere enn Mainboard Monitor. Jeg vet ikke hva jeg skal stole på. Etter et par timer spilling viser MBM 55 grader, og Asus Probe viser 65-68. I idle er forskjellen noe mindre... Men den forskjellen er jo liksom fra fin temp til for høy temp, så jeg hadde likt å vite hva som er rett... Er vel bare en måte å finne det ut på.... termometer... Edit: fjernet leifer.. Endret 16. oktober 2004 av Vectrex Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmm, MBM viser 38 grader idle, mens en temperaturprobe som fulgte med og er koblet til AeroGate II (montert ved sidenn av kjernen) viser 34 grader... Noen som vet hvilken jeg bør stole på? Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 proben selvfølgelig! Forutsatt denne er montert riktig. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Regner med at den er montert rikig... Monterte den slik som jeg så Cooler Master foreslo: http://www.coolermaster.com/cm_files/fdc03682.jpg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Burde vel strengt tatt montert selve sensoren med litt termisk lim, eller pasta i det minste for å få skikkelig varmeoverføring til den. Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Synes denne guiden fra overklokking.no er verdt å få med seg! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmm, temperaturen gikk ikke ned etter at jeg monterte den, men muligens... har noe AS trermisk lim. Bør jeg altså lime måleren fast til prosessoren eller heatsinken? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmm, temperaturen gikk ikke ned etter at jeg monterte den, men muligens... har noe AS trermisk lim. Bør jeg altså lime måleren fast til prosessoren eller heatsinken? Du bør jo (logisk nok) sørge for at sensoren får skikkelig kontakt med det den skal måle. hvis den bare ligger løst inntil vil det fort bli litt luft i mellom. Luft leder ikke varme så veldig bra i forhold til pasta/termisk lim. Lim er kanskje litt upraktisk hvis du vil ha sensoren vekk siden. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Altås, sensoren er teipet fast til CPU'en. Men er kanssje bedre med lim? Noen innspill? Er AS termisk lim vanskelig å fjerne senere? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hvis den er teipet som på bildet så henger selve sensoren (den lille klumpen helt i enden) helt løst. Termisk lim sitter som he#%@! Men man kan vistnok tynne den ut med vanlig pasta så den blir litt mykere/svakere. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 bK_Coder Skrevet 17/10/2004 : 00:48 Hmm, temperaturen gikk ikke ned etter at jeg monterte den, men muligens... har noe AS trermisk lim. Bør jeg altså lime måleren fast til prosessoren eller heatsinken? Vel, så er det Asus probe som er mest riktig hos deg da. Om du ikke har brukt termisk lim/pasta på sonden, vises i alle fall ikke for høy temperatur... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå