Ducklink Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Har ett kjøeskap jeg hadde tenkt og pelle deler av, men så lurer jeg på: Radiatoren,er det gass eller vann i den? Er det bare den svarte (ligner på vapochill greia den "runde" som det er gass i? Dør jeg av sånn drit gass? Bilder kommer snart skal ned og ta Endret 16. oktober 2004 av Ducklink Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Er det freon som er i kjøleskap? Er ihvertfall gass. Og en kjøleskapkompressor vil nok fort ta kvelden om du skal bruke den til PC-kjøling. Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Trodde at de hadde sluttet å bruke freon siden den er farlig mot ozonlaget... Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Bilde hvor du ser kjøle elementet i kjøleskapet går det gass i det? Endret 16. oktober 2004 av Ducklink Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Her ser du radiatoren med mer, er det gass i den? Endret 16. oktober 2004 av Ducklink Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Ja, det er gass. (Strengt tatt er det vel begge deler når kjøleanlegget er i drift.) Men det blir garantert gass om du er så uheldig å punktere noe. Edit: Punktere staves visst ikke med g alikavel. Endret 16. oktober 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Har du god greie på kjøleskap? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Ikke så veldig. Én ting jeg vet er at de ikke duger til å kjøle ting som produserer varme. (Som f.eks. en PC). Men om du vil prøve så må du få demontert kompressor, radiator etc. uten å miste gassen. Tror du må klippe kjøleskapet løst fra kjølesystemet da. Kan muligens bli litt tungvindt men... Edit: Kansje du finner noe nyttig her: How stuff works. Endret 16. oktober 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg tror at det vil gå. Hvis du leter litt rundt bakpå kjøleskapet, så finner du ut hvilken gass som er inni. Lykke til med prosjektet. Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Tør ikke tulle med masse gass blir ikke noe prosjekt Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Kanskje like greit. Mener å ha lest om flere som har prøvd nesten det samme, men kjøleskapa har konka ganske fort siden de ikke er laga for å kjøle ned ting som stadig produserer masse varme. Når du i tillegg kopler det til et PC-kabinett uten isolasjon (for å holde kulda på plass/varmen ute) så tror jeg det hadde konka enda fortere. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Det der er d mange som har tenkt på før deg, og d er bare å glemme hele greia. Et kjøleskap er konstruert for å holde ett lukket skap kaldt, ikke for å kjempe mot 100+ watt, d går GARANTERT ikke. Uansett krever loven at tukling med kjøleskap gjøres av sertifisert personale på grunn av de skadelige gassene. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Grrr! En dag jeg får tid, skal jeg bevise at det går ann å bruke kompressor kjøling på en datamaskin. Da skal jeg komme trekkende med en stor tralle med kompressor og radiator og alt på et lan. Skal lage skisse og beregninger i helgen. Hvis ikke kjøleskapskompressoren ikke klarer å gå kontinuerlig, så skal jeg få fatt i en som klarer det. Det er ikke det største problemet. Vent og se dere. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hvorden blir det å bruke kjøleskap ribba som radiator??? Få tømt den for gass og kjøre vann i den. Skulle bli en fin stor flate det på et lowflow system? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det går greit å bruke en sånn til radiator. Fungerer sikkert greit uten vifter. Men minus er jo at det tar litt plass. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Grrr! En dag jeg får tid, skal jeg bevise at det går ann å bruke kompressor kjøling på en datamaskin. Da skal jeg komme trekkende med en stor tralle med kompressor og radiator og alt på et lan. Er da mange som har gjort det allerede. Men et stock kjøleskap vil fungere dårlig. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hvorfor ikke bare kjøpe Vapochill LS v2 eller MACH II GT (Vapo er bedre) Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hvorfor ikke bare kjøpe Vapochill LS v2 eller MACH II GT (Vapo er bedre) Det koster jo ca 5k da. Når det gjelder det å bruke kjøleskap som kjøling til pc, så mener jeg å huske at det er den dårlige radiatoren som gjør dette vanskelig. Den er stor, men veldig lite effektiv. Hvis du bytter til en bedre radiator er det ikke sikkert det går så dårlig. Eventuelt kan du kanskje prøve å sette en bordvifte eller 2 til å blåse på den originale radiatoren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå