Gå til innhold

Hvilken cpu er best til spill?

Fl@meboy

Anbefalte innlegg

Hvis noen klarer å forklare meg hvorfor AMD er best i spill, så skal jeg tråkke til med en AMD når nForce 4 kommer... Nekter å slite med AGP grafikkort lengre nå... Vennene mine sitter med PCI-ex x800XT kort *Gnir meg av misunnelse*

Det er jo også en ting.. AMD kan ikke kjøre PCI-ex enda :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner jeg en liten intel-fanboy her? (no offense) :p

Jeg kjønner egentlig ikke hvorfor AMD er så mye bedre enn Intel i spill...

Kan noen forklare litt her? Intel har raskere klokkehastighet, mye minne og gode brikesett. Det sies at de er raskere til tunge aplikasjoner enn AMD - Hvorfor??? Fordi de "berenger" flere tall i sekundet (noe de gjør. pga. flere (M)hz)

Sa noen at AMD var MYE bedre enn intel i spill? I såfall så er vel ikke det helt riktig, AMD64 er ifølge en del tester LITT bedre i noen spill.

Grunnen til at A64 og P4 er såpass like, selv om P4 har overlegen høy klokkefrekvens er etter det jeg har skjønt at AMD's CPUer gjør flere operasjoner per klokkesyklus enn P4.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at intel har mye minne:

Intel har raskere klokkehastighet, mye minne og gode brikesett.

da dette ikke har noe med CPU'en å gjøre :p

Vær så snill... jeg trenger det "på papiret" liksom... ikke bare "AMD er bedre i spill"... Fordi i hodet mitt er jo Intel raskere (hvis du ser bort i fra at AMD har 64-bit) så har jo Intel HT som igjen vil si at den har "to" CPU'er... Har også erfart at HT prosessorer er veldig nyttige når du feks. spiller et spill og vil ut i Windows et øyeblikk, for feks å sjekke Irc-clienten din eller VT (ventrilo)

HT er såklart veldig bra å ha når du kjører flere forskjellige programmer samtidig, kanskje med unntak av tilfeller hvor du skal f.eks. minimere spill osv., men det har nok lite innvirkning hvis du f.eks. kun spiller uten noen tunge programmer i bakgrunnen og ikke har no særlig behov for å minimere.

edit: Intel er kalde... Har overklokket min andre intel CPU (2.53) til 3.1 Ghz med boxed vifte... Ble en peak på 64C under Prime95 testen...

Huff... AMD er ikke så overklokkingsvillige? Intel er det jo bare å kjøre på med, mens AMD må tråkke til med vannkjøling for å klokke merkbart...

Du har vel Northwood, og de er nok betydelig kaldere enn Prescottene som selges nå etter det jeg har lest.

Skal du klokke en prescott betydelig høyt, så tipper jeg nok på at du også trenger vannkjøling der :p

Noen spark meg hvis jeg tar feil her.

Uansett, konklusjonen er vel at AMD og Intels CPU'er er best på forskjellige ting, det må du nok bare godta, men det er nok uansett minimal forskjell på en Intel P4 CPU og en AMD A64 med tilsvarende PR-rating.

Lenke til kommentar
Hvis noen klarer å forklare meg hvorfor AMD er best i spill, så skal jeg tråkke til med en AMD når nForce 4 kommer... Nekter å slite med AGP grafikkort lengre nå... Vennene mine sitter med PCI-ex x800XT kort *Gnir meg av misunnelse*

Vel.. det er vel egentlig ikke direkte AMD sin feil, da det ikke er de som lager brikkesettene til CPU'ene. :p

Lenke til kommentar

"ja fordi alt prosessoren gjør går innom system-minnet (RAM)"

- L O L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Seff har en CPU minne... Veldig raskt minne også... Kanskje du kjønner mer hva jeg mener hvis jeg sier:

- "L1 Trace Cache 12K Instructions"

- "L1 Data Cache 8 KB"

- "L2 Cache 512 KB"

Hint hint... Har du ikke "Cache" på CPU'en så kan det umulig gå så raskt i svingene for AMD :p (med forbehold om at du har AMD da...)

Lenke til kommentar

Vel.. det er vel egentlig ikke direkte AMD sin feil, da det ikke er de som lager brikkesettene til CPU'ene. :p

Det er fint det... AMD nedprioriteres :p

- Btw: Tror AMD har litt å si på hvor raskt nye brikesett kommer ut på markedet... Uten PCI-ex støtte så hadde jeg AMD vært sjangseløs i fremtiden...

Kan ikke snakke utifra fakta (ettersom jeg aldri har oppsøkt informasjon om dette temaet), men jeg tror AMD har noe med brikesett-produksjonen å gjøre...

Lenke til kommentar

"ja fordi alt prosessoren gjør går innom system-minnet (RAM)"

- L O L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Seff har en CPU minne... Veldig raskt minne også... Kanskje du kjønner mer hva jeg mener hvis jeg sier:

- "L1 Trace Cache 12K Instructions"

- "L1 Data Cache 8 KB"

- "L2 Cache 512 KB"

Hint hint... Har du ikke "Cache" på CPU'en så kan det umulig gå så raskt i svingene for AMD :p (med forbehold om at du har AMD da...)

Da sier du "cache", ikke "minne" :p

De fleste forbinder "minne" med systemminnet, ikke med cachen til CPU'en.

Ja, P4 har omtrent dobbelt så mye cache, men den blir ikke automatisk MYE raskere av den grunn. Jeg sier ikke at cache har lite å si, jeg sier at en CPU blir ikke ekstremt mye raskere bare du har mye cache på den.

Ang. CPUer med ikkeno L2 cache.. Intel har vel lansert en cacheløs celeron, har de ikke? Tviler på at du får tak i den her til lands, ettersom den er beregna på land som ikke har så god råd til PCer og slikt men..

Artikkelen ligger på hw.no et sted i arkivet.

Et lite tips til slutt: ro deg ned et par hakk (tenker da spesielt på de overflødige utropstegnene).

Lenke til kommentar
Det med varme; hvem kjøper proscott? :p

Vel, skal du ha P4 i dag så får du ikke tak i mye annet, da northwood ikke produseres lenger. Kan vel kanskje hende du finner en northwood på en eller annen webshop, men da tror jeg du må lete lenge.

edit: jeg ser de har northwood med 533MHz FSB på netshop. Eller det vil si, den er ikke på lager, men ligger på websiden dems. Bare synd det ikke er 800MHz da :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Vel, skal du ha P4 i dag så får du ikke tak i mye annet, da northwood ikke produseres lenger. Kan vel kanskje hende du finner en northwood på en eller annen webshop, men da tror jeg du må lete lenge.

Hehe... finner fortsatt masse northwood, men 775 serien er vel ikke proscott?

- Btw: lager disse mye varme?

Lenke til kommentar

775 er kun prescott.

Lenke til kommentar
Jeg sitter igjen med det inntrykket at de dleste gamere velger AMD pga. prisen (AMD funker meget bra i forhold til pris, og da får man mer penger til skjermkort :)), men dersom du har store planer om videoredigering, kommer du langt nok med AMD, men litt lenger med intel.

Prisen er vel en stund siden var et argument i så måte , da A64 er like dyr /dyrere en P4 , det som er fakta er at A64 yter en del bedre i feks spill + at den er mer fremtidsrettet .

At noen derimot vil merke forskjell i spill mellom en A64 3000 og en P4 3,0 stiller jeg meg derimot sterkt tvilende til .

Lenke til kommentar

775 er kun prescott.

Huff... kan du gi meg noe som kan bekrefte din påstand?

mvh. Andreas

Lenke til kommentar
det som er fakta er at A64 yter en del bedre i feks spill + at den er mer fremtidsrettet .

Hvorfor er det mer fremtids rettet da?

du kan vel ikke forklare meg hva som er fordel på en 64-bits prosessor i samme selngen?

At noen derimot vil merke forskjell i spill mellom en A64 3000 og en P4 3,0 stiller jeg meg derimot sterkt tvilende til .

I believe you!

edit: å da kan vi gå over å si at "Intel er billigere :p" - nei da.... bare tuller

En ting jeg dr**er oppi så er det prisen...

*løpe å kjøpe dual system*

Endret av Dasse
Lenke til kommentar

Har vel ingenting å si om det er Prescott , de leveres jo med kjølere som klarer å fjerne varmen akkurat som FX seien til amd , de er jo ikke direkte kalde de heller , så dette med varmen ser jeg på som kun et argument som er blåst veldig opp av folk som stort sett aldri har prøvd den .

Dessuten er vel dette med varmeproblemer et "problem" først når du begynner å klokke høyt og da har jo de fleste vannkjøling , dette gjelder for begge overnevnte .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

775 er kun prescott.

mvh. Andreas

Kan DU vise MEG noe som bekrefter det motsatte?

Har du sett en webshop som selger Northwood på LGA775? Det har ikke jeg ihvertfall.

Finner du en så skal jeg bøye meg i støvet. Ikke før.

Lenke til kommentar
Har vel ingenting å si om det er Prescott , de leveres jo med kjølere som klarer å fjerne varmen akkurat som FX seien til amd , de er jo ikke direkte kalde de heller , så dette med varmen ser jeg på som kun et argument som er blåst veldig opp av folk som stort sett aldri har prøvd den .

Varme teller hvis du vil klokke... Det er jo rett at de leveres med kjøler som klarer å fjerne varmen, men feks. "super-computeren" som ble bygd her på HW måtte jo få ny vifte pga. varmeproblemer... No offence

Lenke til kommentar

Prescott produserer ikke så mye varme som de fleste tyder til. Vet om en som klokket en Prescott cpu fra 3.2 ghz til 3.9 ghz og ligger på 34C Idle @ Boxed kjøler(er vel ikke så mye i forhold til andre som har klokket langt lengre med annen kjøling! Men med boxed og 34C ved idle)

Vil vel ikke uttale meg om at Northwood har mindre varmeutvikling når jeg aldri har hatt en, men stoler på informasjonen jeg leser på internett. Men syntes det er dumt når folk som aldri har hatt en Intel cpu kommer og sier 'AMD64 prossesorer er så mye bedre enn intel for de har 64-bits teknologi og ditten og datten'

Og det at AMD yter bedre i spill; Det er snakk om så marginale forskjeller at det ikke en gang er merkbart, men derimot det er målbart.

Lenke til kommentar

Varme teller hvis du vil klokke... Det er jo rett at de leveres med kjøler som klarer å fjerne varmen, men feks. "super-computeren" som ble bygd her på HW måtte jo få ny vifte pga. varmeproblemer... No offence

Ja ,men det var jo en FX om det er Dahles du tenker på .

Lenke til kommentar

775 er kun prescott.

mvh. Andreas

Kan DU vise MEG noe som bekrefter det motsatte?

Har du sett en webshop som selger Northwood på LGA775? Det har ikke jeg ihvertfall.

Finner du en så skal jeg bøye meg i støvet. Ikke før.

Jeg kan ikke finne noe som bekrefter det motsatte, grunnen er ganske simpelt at jeg aldri har sett en 775-serie prosessor med "codename: proscott"

på 478 serie prosessorene står det over alt, enten Northwood eller proscott (vet at northwood er på vei ut (gidder ikke å nevne celeron)), men på 775 så står det ikke noe "codename" noe sted... bare 5xx pentium 4 2.8 - 3.6...

Vet ikke hva "kodenavn'et" til 775 serien er jeg, men tviler på at de kalles proscotte ettersom jeg ikke klarer å finne dette noe steder, ei heller på Intel sin side... Der står det proscott over alt :p, men ikke i sammenheng med 775 serien!

Kjønner ikke hvordan jeg skal klare å "motbevise" det... Nesten du som må bekrefte en påstand før jeg sakl "tro" på det... Jeg driter liksom oppi om du får bekreftet at det ikke er proscott...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...