Gå til innhold

Hvilken distro bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Fedora 2 (tidlg. redhat) er en fin vinkling utifra RH prosjektet. Bruker det på jobb og det funker ypperlig :) YUM er tilgjengelig her også :)

Mimimumskravet til RedHat 8 som jeg har liggende her er 200MHz/64MB RAM uten grafisk, 450MHz/128MB RAM med grafisk, og det har vel ikke akkurat sunket siden RH8. På en 166MHz går det nok dårlig rundt.

Debian Woody == genialt på gammel hardware, men trenger du nyere ting, f.eks. drivere til skrivere, webcam etc. bør du nok heller gå for Debian Sarge/testing. Den blir oppdatert oftere.

Debian er i hvertfall innmari greit. Installasjonen er rimelig minimalistisk, og så installerer du det du trenger via APT etterpå. Kjører det selv på alt over 100MHz (under det gidder jeg ikke å ta vare på maskinene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kjører Debian på alle linux boksene mine.

Har Stable på serverne og testing/unstable på desktop maskinene, fungerer veldig bra og er veldig fornøyd.

Har brukt både RH og Slackware men er Debian som har tatt mitt hjerte :love:

Likte ikke RH (Den gangen jeg prøvde det var det 7.3 som var nyeste da) pga syntes ting var for automatisert, følte ikke noe kontroll på en måte :hrm:

Med Slackware var det for mye knoting og ting tar så lang tid hvis man skal kompelere apselutt ALLE pakkene selv osv, ja vet det finnes pakkesystem til Slack å, men har ikke funnet noe som er så gjennomført som det i Debian... <3 Apt-get <3

En annen ting er at det er sinnsykt enkelt og holde systeme oppdatert med nyeste pakker osv, som igjen gjør systemet sikkrere, 2 komandoer så er alt oppdatert.. (Sjer bort fra kjerne da) :p

Så for de som ikke har testet debian så syns jeg de bør prøve :)

Og for de som sliter med forsjellige ting i debian -> Debianguiden

som er en genial side som hjalp meg veldig mye i starten :thumbup:

-BaLoO

Lenke til kommentar
Fedora 2 (tidlg. redhat) er en fin vinkling utifra RH prosjektet. Bruker det på jobb og det funker ypperlig :) YUM er tilgjengelig her også :)

Mimimumskravet til RedHat 8 som jeg har liggende her er 200MHz/64MB RAM uten grafisk, 450MHz/128MB RAM med grafisk, og det har vel ikke akkurat sunket siden RH8. På en 166MHz går det nok dårlig rundt.

Debian Woody == genialt på gammel hardware, men trenger du nyere ting, f.eks. drivere til skrivere, webcam etc. bør du nok heller gå for Debian Sarge/testing. Den blir oppdatert oftere.

Debian er i hvertfall innmari greit. Installasjonen er rimelig minimalistisk, og så installerer du det du trenger via APT etterpå. Kjører det selv på alt over 100MHz (under det gidder jeg ikke å ta vare på maskinene)

Jeg har kjørt fedora1 på en 160 Mhz med 64 MB ram. (Tekst-only). Det gikk helt flott. RH 9 gikk også helt flott på en 160 mhz med 32 MB ram - så lenge du ikke startet GNOME... ("mye swapping" fikk da en ny betydning...)

Men som sagt: Debian. Sarge.

Men fedora/RH har neppe blitt mindre automatisert med årene. Men det som er flott med det, er at du kan velge mellom "jeg vil bruke de automatiskerte verktøyene" og "automatisering? bah. VIM!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...