inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hei, jeg skal sette opp en Pentium 166, primært som webserver. Har tidligere brukt Slackware og Gentoo. I Slackware lastet jeg vanligvis ned kildekode og kompilerte selv, og i Gentoo gjorde portage dette for meg. Dette blir for tungvint og tar for lang tid. Nå ønsker jeg en Linux-distrubsjon som benytter binærpakkesystem, og som er rimelig grei å administrere (trenger ikke å være veldig enkel, type wizard-auto-Windows-opplegg, men gjerne være strukturert og oversiktlig). Jeg er i militæret for tiden, og har derfor liten tid til "knotting". Hvilken distrubsjon er å anbefale? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Slackware bruker da binærpakker. Sleng inn swaret og legg inn noen ekstra repositories i /etc/swaret.conf og fyr løs EDIT: Det følger også med veldig mye bra software i selve Slackware-distroen også da, og den har vokst endel fra tidligere versjoner med kun 1 cd. Endret 16. oktober 2004 av Langbein Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Slackware er min favoritt iallefall. den er konge av alle konger Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 swaret? Det er leeenge siden jeg har brukt slack, siste versjon jeg holdt på med var vel 7.1 eller noe slikt. Fikk en litt dårlig følelse for slack, den virket litt utdatert og dårlig strukturert... men men. Er Fedora eller Red Hat noe for meg kanskje? Har ikke tenkt å ha noe GUI på den hvertfall. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) En distro som kan installeres fra diskett og videre lastes ned fra nettet hadde vært greit, siden CD-ROMen på maskinen jeg skal installere på sliter med booting. Edit: automatiske oppdateringer (slik som i portage, update -u world eller noe slikt) hadde vært greit. Har som sagt ikke mye tid til å sitte og knotte. Endret 16. oktober 2004 av cecolon Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Prøv Slackware igjen Kjører 10.0 her, og er meget fornøyd. Kanskje den best strukturerte og mest bunnsolide distroen. Så lenge man ikke er redd for å redigere config-filer manuelt er Slackware digg, men GUI kontrollpanel og slikt fins det ikke noe av. Swaret er et program ala apt-get og yum, som laster ned pakker og tar seg av dependencies automatisk. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Ah, høres bra ut. Gjør et forsøk:) Edit: SOURCE Selects the source media for the Slackware Linux distribution. You can install from another hard disk partition, floppy disks, an NFS mount, a pre-mounted directory, or from CD-ROM. Kan man her laste ned fra internett? Endret 16. oktober 2004 av cecolon Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Du vil ha strukturert og oversiktlig? Du vil ha ArchLinux! Populær hos gamle Slack-brukere pga. enkelheten, og populær hos andre pga. det deilige pakkesystemet. Men vent, det er mer! Svar innen ti minutter, og du får hele tiden inn nyeste versjoner av alle dine favorittpakker, rett hjem i stuen! Enkel å bruke for alle, og bestemor! Anbefales! ! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmm, virket bra, men: This means that Arch Linux will only run on a Pentium II processor or higher Da var den uaktuell. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 deBBian!!!! debian. Hele denne tråden har stått og ropt på debian Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Har lastet ned en fil på 107 MB (ca), som jeg brant på CD. Det skulle være et bootimage som kunne brukes til å installere via nett. Den virker svært ustabil, flere plasser i installasjonen har denne låst seg. Det er det inntrykket jeg har hatt av debian generelt, det har pleid å låse seg hos meg Får forsøke litt mer. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Helt enig i at Debian er den riktige løsningen. Snodig at det er ustabilt. Debian har vært en av de aller mest stabile distroene jeg noen gang har brukt. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Debian har vært en av de aller mest stabile distroene jeg noen gang har brukt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=312382 Lenke til kommentar
allyse Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Fedora 2 (tidlg. redhat) er en fin vinkling utifra RH prosjektet. Bruker det på jobb og det funker ypperlig YUM er tilgjengelig her også Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Har nå slengt inn Debian. Hadde endel problemer med det, men det gikk etter hvert fint når jeg trakk ut strøm på den ene CD-Romen og koblet fra alle USB-enheter. Jeg kjørte begynnelsen av installasjonen på en PC, og fortsatte fra den jeg skal bruke. Dette funket ikke med GRUB, men virket fint med LILO. Synes dette var litt for mye knot, rart at Debian laster inn allslags moduler som kan være ustabile... Jaja Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Er det stable eller sarge du driver med? og til allyse ang. Fedora: Fedora er en veldig fin distro. Problemet med den er at du bare får oppdateringer til den i ca. 6 mnd etter at de har kommet ut med en ny versjon. Ja det finnes noe som heter fedora legacy, men jeg aner ikke hvor bra det er. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Sarge. Fikk inntrykk av at den var forholdsvis ny, men likevel stabil nok for hjemmeservere. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Den er stabil som pokker. Noe som i og for seg gjelder fedora også. (fedora sin kernel, red-hat kernelen, regnes for den mest stabile varianten, spesiellt under høy load. Men når X dras inn i bildet, blir ting ofte fort mer komplisert... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 KJører Woody som server jeg.. Gamle greier.. Plagsomt av og til, - har bl.a. ikke fargestøtte på printeren osv pga gamle CUPS drivere........ Webcam'et funker heller ikke... Men jeg gidder ikke stresse..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå