Gå til innhold

forskjellen på en diode og en katode+++

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Katode virker på samme måte som et lystoffrør, spenningsforskjell mellom endende fører til at det går en strøm gjennom gassen, og blablabla (uinterresant å forklare hele driten) så har du lys.

Hvordan en diode virker står i et innlegg lenger nede.

Hovedforskjellen er at dioden bruker mye mindre strøm.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Så en diode bruker samme teknikk for å få lys som en katode ?? Det overrasker meg i såfall.

Nei mente ikke det... Edit: Men de gjorde hvist det allikevell, eller iallefall noenlunde likt.

Må nok bare innrømme at jeg ikke vet hvordan en diode skaper lys.

Edit: Men nå vet jeg det http://www.google.no/search?q=cache:p9jGUw...+led+work&hl=no

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Vil understreke at det du snakker om er en LED (Light Emitting Diode) det som er med en diode er at de fører strøm en vei bestemt veg og ikke den andre. Dioder bruker du når du for eks. skal lage likspenning av vekselspening.

-Et LED er en diode som lager lys om den får strøm en bestemt veg, men lyser ikke om du inverterer strømmen (altså snur den)

-En kald katode får lys gjennom en inverter (vet ikke hvorfor den heter inverter, har ikke noe med en inverter å gjøre)

Om jeg husker dette riktig:

LED og dioder er bygd opp av N-material og P-materiale og dopet med enten germanium eller silicium. For at en LED skal lyse i en spesiell farge må den gi fra seg en frekvens som øyet oppfatter som farge, hvordan du får frem den fargen er avhengig av hvordan du doper dioden.

Jeg hadde ikke noe bedre å finne på så jeg fant en side til deg hvor du kan lese om LED'ene: http://electronics.howstuffworks.com/led.htm/printable

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
altså, en LED består av en anode og en katode da.

Er klar over dette, anode og katode er betegnelser for + og -, anode + og katode -

Grunnen til at du oppfatter lyset i den fargen det er kommer an på hvordan du doper LED'en, ved å forandre signalene (for trøtt for å huske hva det heter) den sender ut, endrer du fargen øyet oppfatter, derfor blir noen farger som "blå" dyrere enn grønne og røde LED's fordi de må dopes annerledes.

En vanlig "diode" har bare en hensikt, nemlig å sperre strømmen... Derfor vil om du kobler + på - på LED'et ditt vil det ikke skje noen ting fordi dioden sperrer strømmen, men om du kobler + på + vil den lede igjennom LED'et og avgi lys.

Det er denne teknikken man bruker på bil-batteriladere, man setter opp 4dioder som avgir kun positive halvperioder samt en kondensator for å like ut rippelspenningen, dermed vil du få en DC spenning = likspenning som du kan lade batteriet ditt med.

Kom på en ting til, om du kobler vekselspenning på dioden vil den blinke 50ganger i sekundet (50Hz), eventuelt brenne opp, på grunn av det som står forklart under "en vanlig diode"

Endret av icer
Lenke til kommentar
altså, en LED består av en anode og en katode da.

Er klar over dette, anode og katode er betegnelser for + og -, anode + og katode -

Grunnen til at du oppfatter lyset i den fargen det er kommer an på hvordan du doper LED'en, ved å forandre signalene (for trøtt for å huske hva det heter) den sender ut, endrer du fargen øyet oppfatter, derfor blir noen farger som "blå" dyrere enn grønne og røde LED's fordi de må dopes annerledes.

En vanlig "diode" har bare en hensikt, nemlig å sperre strømmen... Derfor vil om du kobler + på - på LED'et ditt vil det ikke skje noen ting fordi dioden sperrer strømmen, men om du kobler + på + vil den lede igjennom LED'et og avgi lys.

Det er denne teknikken man bruker på bil-batteriladere, man setter opp 4dioder som avgir kun positive halvperioder samt en kondensator for å like ut rippelspenningen, dermed vil du få en DC spenning = likspenning som du kan lade batteriet ditt med.

Kom på en ting til, om du kobler vekselspenning på dioden vil den blinke 50ganger i sekundet (50Hz), eventuelt brenne opp, på grunn av det som står forklart under "en vanlig diode"

hvis du ikek har en motstand i serie vil den brenne opp før du ser noe... ;)

må huske å begrense spenningen vettu ;)

Lenke til kommentar
et mer relt spørsmål er

hva er forskelden på et

neon lys (som bruken under og i biler)

lys rør

og en katode

detter er jo alle lys som ser ganske like ut

Er ikke helt sikker på dette, men et neon lys utvikler mere varme enn katoder.

Neon er egentlig en gass som utvikler et veldig spesielt lys. Men nå går det å få de fleste fargene som "neon" lys, selv om det ikke brukes neon gass i alle.

Om jeg ikke tar helt feil, så bruker alle gass til å lyste, mere enn dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...