Krankemot Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 topic sier det meste, hva er forskjellel, fordeler\bakdeler med de?? Lenke til kommentar
likferd Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Dette er en katode. Dette er en diode Forskjellen er vel ganske åpenbar Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Katode virker på samme måte som et lystoffrør, spenningsforskjell mellom endende fører til at det går en strøm gjennom gassen, og blablabla (uinterresant å forklare hele driten) så har du lys. Hvordan en diode virker står i et innlegg lenger nede. Hovedforskjellen er at dioden bruker mye mindre strøm. Endret 16. oktober 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 hvordan virker katoden i forhåld til dioden da? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Siden katoden er lengre enn dioden gir den et mer konstant lys overalt, mens du ved å bruke dioder vil se mer hvordan lyset sprer seg fra hver diode. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Så en diode bruker samme teknikk for å få lys som en katode ?? Det overrasker meg i såfall. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Så en diode bruker samme teknikk for å få lys som en katode ?? Det overrasker meg i såfall. Nei mente ikke det... Edit: Men de gjorde hvist det allikevell, eller iallefall noenlunde likt. Må nok bare innrømme at jeg ikke vet hvordan en diode skaper lys. Edit: Men nå vet jeg det http://www.google.no/search?q=cache:p9jGUw...+led+work&hl=no Endret 16. oktober 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Vil understreke at det du snakker om er en LED (Light Emitting Diode) det som er med en diode er at de fører strøm en vei bestemt veg og ikke den andre. Dioder bruker du når du for eks. skal lage likspenning av vekselspening. -Et LED er en diode som lager lys om den får strøm en bestemt veg, men lyser ikke om du inverterer strømmen (altså snur den) -En kald katode får lys gjennom en inverter (vet ikke hvorfor den heter inverter, har ikke noe med en inverter å gjøre) Om jeg husker dette riktig: LED og dioder er bygd opp av N-material og P-materiale og dopet med enten germanium eller silicium. For at en LED skal lyse i en spesiell farge må den gi fra seg en frekvens som øyet oppfatter som farge, hvordan du får frem den fargen er avhengig av hvordan du doper dioden. Jeg hadde ikke noe bedre å finne på så jeg fant en side til deg hvor du kan lese om LED'ene: http://electronics.howstuffworks.com/led.htm/printable Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Stemmer det du sier der... Stoff som blir "dopa" med noe Har faktisk lært dette på GK elektro nå, lærer mye snack der Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 altså, en LED består av en anode og en katode da. en kald katode får ikke lys fra en inverter. inverteren kapper opp likespenningen så den an transformere den opp til 600-1000volt, som røret trenger for å antenne gassen inni. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) LEDs er laget av galliumarsenid sto det rett før kontrollspørsmålene om dioder i Elektronikk 2000 boka mi. (kanskje ikke direkte laget av galliumarsenid, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener) Endret 22. oktober 2004 av Icedude Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 takk for hjelpen allesammen, skjønte nå Lenke til kommentar
icer Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 (endret) altså, en LED består av en anode og en katode da. Er klar over dette, anode og katode er betegnelser for + og -, anode + og katode - Grunnen til at du oppfatter lyset i den fargen det er kommer an på hvordan du doper LED'en, ved å forandre signalene (for trøtt for å huske hva det heter) den sender ut, endrer du fargen øyet oppfatter, derfor blir noen farger som "blå" dyrere enn grønne og røde LED's fordi de må dopes annerledes. En vanlig "diode" har bare en hensikt, nemlig å sperre strømmen... Derfor vil om du kobler + på - på LED'et ditt vil det ikke skje noen ting fordi dioden sperrer strømmen, men om du kobler + på + vil den lede igjennom LED'et og avgi lys. Det er denne teknikken man bruker på bil-batteriladere, man setter opp 4dioder som avgir kun positive halvperioder samt en kondensator for å like ut rippelspenningen, dermed vil du få en DC spenning = likspenning som du kan lade batteriet ditt med. Kom på en ting til, om du kobler vekselspenning på dioden vil den blinke 50ganger i sekundet (50Hz), eventuelt brenne opp, på grunn av det som står forklart under "en vanlig diode" Endret 6. november 2004 av icer Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 et mer relt spørsmål er hva er forskelden på et neon lys (som bruken under og i biler) lys rør og en katode detter er jo alle lys som ser ganske like ut Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 altså, en LED består av en anode og en katode da. Er klar over dette, anode og katode er betegnelser for + og -, anode + og katode - Grunnen til at du oppfatter lyset i den fargen det er kommer an på hvordan du doper LED'en, ved å forandre signalene (for trøtt for å huske hva det heter) den sender ut, endrer du fargen øyet oppfatter, derfor blir noen farger som "blå" dyrere enn grønne og røde LED's fordi de må dopes annerledes. En vanlig "diode" har bare en hensikt, nemlig å sperre strømmen... Derfor vil om du kobler + på - på LED'et ditt vil det ikke skje noen ting fordi dioden sperrer strømmen, men om du kobler + på + vil den lede igjennom LED'et og avgi lys. Det er denne teknikken man bruker på bil-batteriladere, man setter opp 4dioder som avgir kun positive halvperioder samt en kondensator for å like ut rippelspenningen, dermed vil du få en DC spenning = likspenning som du kan lade batteriet ditt med. Kom på en ting til, om du kobler vekselspenning på dioden vil den blinke 50ganger i sekundet (50Hz), eventuelt brenne opp, på grunn av det som står forklart under "en vanlig diode" hvis du ikek har en motstand i serie vil den brenne opp før du ser noe... må huske å begrense spenningen vettu Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 er du sikker på dette, coolkid? Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 et mer relt spørsmål er hva er forskelden på et neon lys (som bruken under og i biler) lys rør og en katode detter er jo alle lys som ser ganske like ut Er ikke helt sikker på dette, men et neon lys utvikler mere varme enn katoder. Neon er egentlig en gass som utvikler et veldig spesielt lys. Men nå går det å få de fleste fargene som "neon" lys, selv om det ikke brukes neon gass i alle. Om jeg ikke tar helt feil, så bruker alle gass til å lyste, mere enn dette vet jeg ikke. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 er du sikker på dette, coolkid? hvis du har en vanlig lysdiode som ikke er spesifisert til 230V og du setter den i stikkkontakten, så ja, da er jeg sikker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå