bengh Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hei Har nettopp montert min nye Athlon XP 2400 Moble 35W men den går bar på 800 MHz ! Mitt hovedkort er AOPEN AK79D-400VN dvs Gforce 2 Ultra 400. Prosessoren gjenkjennes som Athlon Mobile 800 MHz i bios: CPU frequency detected 133 x 6.00 = 0.8 GHz - denne er låst CPU Bud frequence 133 x 6.00 - denne har jeg prøvd å endre til 133 x 15 men da vil ikke PC'n starte og setter seg automatisk tilbake til 133 x 6. Hva f.. er det som skjer. Støtter ikke AOPEN AK79D-VN400 Athlon Mobile prosessorer ? I databladet står det at den støtter Athlon og Athlon XP opp til 3200+ , men det står ikke noe om Athlon Mobile..... Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Ved å sjekke specen til AMD og sette ned Corevolten til 1.35 V får jeg den opp på 133x12 dvs ca 1600 mHz men den skal jo gå på 2000 + ! Normat skal vel Bios lett kjenne igjen denne CPU'n og legge inn riktig frekvens og corevolt. Nå var volten satt til 1.52V og jeg har siste Bios. Tempen er 33 degC - er det noe galt med CPU'n ?? Endret 16. oktober 2004 av bengh Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Mulig jeg er på bærtur, men klokker ikke mobile-CPUene automagisk ned ved liten belastning? (Når CPU-en bare idler). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 mulig, prøv å sette "always on" i power settings i windows... evt. "max ytelse" og sånn elns... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 XP2400 Barton skal gå på 1800 MHz 13.5*133 http://fab51.com/cpu/guide/opn-xp-e.html Lenke til kommentar
bengh Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Prolemet er bare at denne prosessoren ikke klarer mer en 133x12 = 1600 og ikke 1800 som PumpAction sier. Hver gang jeg overskrider 12x i bios resettes frekvensen ved boot og CPU'n indentifiderer som Athlon Mobile 800 MHz. Når frekvensen økes til 133x12 sier Bios at det er Uknown Processor etter restart. Hele greie er jo at CPU'n ikke gjenkjennes korrekt og ikke en gang klarer den frekvensen den er laget for å kjøre til tross for at den skal være meget overklokkings vennlig. Jeg tror kanskje at det kan være en eller fler pinnersom ikke har god kontakt i sokkelen. Får ta av vifte og prosessor i morgen og foreta en inspeksjon. Hvis ikke dette fikser problemet går den i retur til IT-butikken. Endret 16. oktober 2004 av bengh Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Prolemet er bare at denne prosessoren ikke klarer mer en 133x12 = 1600 og ikke 1800 som PumpAction sier. Hver gang jeg overskrider 12x i bios resettes frekvensen ved boot og CPU'n indentifiderer som Athlon Mobile 800 MHz. Når frekvensen økes til 133x12 sier Bios at det er Uknown Processor etter restart. Hele greie er jo at CPU'n ikke gjenkjennes korrekt og ikke en gang klarer den frekvensen den er laget for å kjøre til tross for at den skal være meget overklokkings vennlig. Jeg tror kanskje at det kan være en eller fler pinnersom ikke har god kontakt i sokkelen. Får ta av vifte og prosessor i morgen og foreta en inspeksjon. Hvis ikke dette fikser problemet går den i retur til IT-butikken. Du har ikke tenkt på at det er hk'et som ikke er helt fornøyd med cpu'en? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Prolemet er bare at denne prosessoren ikke klarer mer en 133x12 = 1600 og ikke 1800 som PumpAction sier. Hver gang jeg overskrider 12x i bios resettes frekvensen ved boot og CPU'n indentifiderer som Athlon Mobile 800 MHz. Når frekvensen økes til 133x12 sier Bios at det er Uknown Processor etter restart. Hele greie er jo at CPU'n ikke gjenkjennes korrekt og ikke en gang klarer den frekvensen den er laget for å kjøre til tross for at den skal være meget overklokkings vennlig. Jeg tror kanskje at det kan være en eller fler pinnersom ikke har god kontakt i sokkelen. Får ta av vifte og prosessor i morgen og foreta en inspeksjon. Hvis ikke dette fikser problemet går den i retur til IT-butikken. Du har ikke tenkt på at det er hk'et som ikke er helt fornøyd med cpu'en? Er sannsynligvis det. jeg anbefaler at du googler litt på kombinasjonen din (AOPEN AK79D-400VN og XP-M), og ser om noen andre har samme problemet... Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Har helt klart tenkt tanken at HK ikke liker XP-M. Mye taler jo for det men har skjøvet det foran meg - liker ikke tanken . Trodde at XP-M stort sett var lik XP og at forskjellen gikk på sortering i produksjonen basert på hvilke cpuer som gikk greit på lav spenning. Får søke litt på nettet men ville høre med dere først ! Edit: Har funnet flere som kjører XP-M i Aopen AK79D så HK støtter i hverfall XP-M. Nå er det frokost før jeg demontere CPU og sjekker. Endret 17. oktober 2004 av bengh Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det er jo ikke agp/pci lås på kortet ditt, så jeg vil foreslå at du er forsiktig med FSB'en og heller justerer multiplier. Har du prøvd å justere vcore littegrann? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Jo, det er AGP og PCI lås: Når jeg øker CPU Bus freq fra 133 og oppover står AGP Freq på 67 MHz og PCI på 33. AGP frek kan jeg stille separat uavhengig av FSB mens PCI er låst. Jeg er nå demontert kjøler og CPU. Alle pinner på CPU så rene og rette ut og intet feil med mont av kjøler. Satt alt sammen igjen. Passet også på å flashe med siste bios på ny og resette denne når jeg var inne å mekka på CPU. Samme resultat: CPU gjenkjennes som Mobile Athlon 800 mHz og VCore settes til 1.525V. Det virker som bios først prøver en annen instilling og deretter restarter og ender opp med 800 mHz. Mulig bios også finner ut at CPU'n ikke går som den skal ? Har prøvd å sette volt til det meste fra 1.35V som den skal bruke ifølge spec, til 1.65 V. Ingen tillater en multiper større enn 12.5. Har også forsøkt å øke FSB til 140 men det gikk åt skogen ! Nå kjører jeg på 1.35 V, 133 FSB x 12.5 = 1675. Dette er det høyeste jeg kommer stabilt. Jeg tro det må være noe feil på CPU'n (eller HK) ?? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 prøvd å flashe biosen da? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Japp - flasha for en time side eller så. Men jeg tror at problemet er løst. Etter å ha sjekka på Aopen sitt eget forum har jeg funnet ut at Aopen AK79D-400VN/Max ikke støtter XP-m i vertfall ikke FSB 266 variantene - f... å Det er mulig det kommer en bios eller work around som fikser dette men Aopen er utrolig trege med oppdatering av bios/drivere. Jeg få benytte meg av returretten og returnere CPU'n mens jeg kan - f... å masse styr og en bortkastet lørdagskveld ! Håper at IT-butikken er greie og tar den i retur . Vedlegger et klipp av mange liknende på Aopen sitt forum. Kjenner igjen hele greia: Hi Thomas, though the CPU may work on this motherboard, it is still not recommend to be used on Desktop boards, additionally AOpen boards only supports Desktop CPUs and this could be one of the reason why your overclocking is not working as you have planned, sorry if I cannot help you any further regards. << Posted to Motherboards on 9/11/2004 6:16:56 PM by thomas >> hello, I´ve got the "AOPEN AK79D 400VN" Mainboard with the newest BIOS. But I can´t set the FSB to 13 or up 13.5 The computer starts again with 166x6 everytime. The maxium I can set the FSB is 12,5. But my CPU is UNLOCKED. I´ve got a "AMD AthlonXP -M 2600+" "CPU Stepping: AQYHA" Or is that a motherboard problem, because I´ve got the first revision of the "AK79D 400VN" - When I set to 200 FSB the computer will not boot. When I bought the mainboard last year, there was a little notice in the package, thats 200 FSB will not be possible. Will there be a bios update in future to support it ? Sorry for the bad english. best regards from germany Lenke til kommentar
bengh Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Klarte ikke å la vær å teste da jeg fant en post på Aopen's forum der en kar hadde fått XP-m 2400 til å virke - det var 45 W versjonen som jeg først hadde valgt før jeg ombestemte meg... Da multiper'n ikke kunne gå over 12.5 prøvde jeg å øke FSB fra 133 til 144, men dette ble ustabil med restart etc. Redusert FSB noe og aktiverte turbo innstilling i bios for å se om det hjalp. Det gjorde det ikke og plutselig ville ikke PC'n starte ! Har ikke rørt hverken AGP eller PCI hastighet. Har resatt Bios, tatt ut batteri, byttet om på ram, koblet fra IDE enheter, skiftet skjemkort og processor, men PC'n er forsatt død. Skal låne meg noe ram og teste denne men tror dere som jeg at jeg har tatt kål på hovedkortet. Kom med forslag til løsning ! Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Noen hovedkort har bare 4-bits fid som jeg tror betyr at det bare kan ha multiplier fra enten 13 og oppover til ca 22 eller fra 12.5 og nedover (som du tydeligvis har). Andre (nyere?) HK har 5-bits fid og kan ha multiplier i hele området. Har lest et eller annet sted at det skal gå an å forandre på dette, men fant det ikke nå... Står litt om det i denne ikke så korte posten http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=209470&st=280 Kan jo kanskje prøve å sende en PM til Endre, han vet sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå