Gå til innhold

Klokking av XP-M

lalleh

Anbefalte innlegg

Har som så mange andre her på forumet anskaffet en XP-M 2400 35 watt.

Det jeg lurer på er følgende: Hva er den enkleste måten å klokke denne på? Har lest i overklokking.no sin guide, og litt rundt på forumet. Men jeg finner ikke noen konkrete "råd" å gå etter. Noen som har noen råd til meg ang klokking av denne prosessoren? Har Abit NF7-S 2.0 og 2 x TwinMOS 512 pc3200.

Har denne kjøleren: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTFBAR1

Endret av lalleh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett vCore til 1,65V, sett FSB til 200MHz og begynn å klokk oppover med Mulitiplieren. Er temeraturen grei, men systemet blir utsabilt på veien oppover kan du øke spenningen til 1,7-1,8V og fortsette oppover, men fælg nøye med på temperaturen.

60°C load over lengre tid er altfor mye.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller foreslå å sette ned multiplier og sjekke hvor høyt du får klokket FSB/RAM først. Når man har funnet grensen for resten av systemet så kan man øke multiplier/volt litt og litt.

Enig. Prøv deg frem, og feiler du, er det bare å resette CMOS, men hold øye med temperaturen ;)

Edit: leif

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Jeg vil heller foreslå å sette ned multiplier og sjekke hvor høyt du får klokket FSB/RAM først. Når man har funnet grensen for resten av systemet så kan man øke multiplier/volt litt og litt.

Er det ikke slik at man må modde de fleste XP-M'er for å kunne kjøre dem over 200MHz FSB da?? Og TwinMos er jo ikke så altfor klokkevillig det heller.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man må modde de fleste XP-M'er for å kunne kjøre dem over 200MHz FSB da?? Og TwinMos er jo ikke så altfor klokkevillig det heller.

Det har jeg aldri hørt om :) Kjører min XP-m på 228*11 og jeg har ikke moddet cpu'en

Faktisk så har jeg hatt FSB'en så høyt som 250. Så jeg vil tro at XP-M takler FSB på 200+ helt fint :) Men for max OC så vil jeg anta at det lønner seg med høy MP og FSB fra 200 og ned.

Og det er jo nettopp for å finne ut hva minnet tåler at man klokker FSB/RAM først. Da vet man hvor grensen går slik at man har en viss formening om hva som stopper deg når du kommer i grenseland.

Når du skriver FSB=200 mener du da å øke fra standard 133 til 200 slik at en XP-M 2400 som standard går på 266 vil kjøre på 400 MHz ??

I f m problemene jeg har med min XP-M prøvet jeg å øke fra 133 til 144 men da ble den ustabil ?

Tvilsomt at det er CPU'en som ikke vil. Kan være HK eller ram (men det tviler jeg litt på).

Har du prøvd å øke vcore ett hakk eller to?

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Når du skriver FSB=200 mener du da å øke fra standard 133 til 200 slik at en XP-M 2400 som standard går på 266 vil kjøre på 400 MHz ??

I f m problemene jeg har med min XP-M prøvet jeg å øke fra 133 til 144 men da ble den ustabil ?

Ja, 200MHz FSB blir effektivt 400MHz (pga DDR), og 133MHz blir da effektivt 266MHz.

Husk at vCore bør stå på (minst) 1,65V når du skal klokke såpass høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...