Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilket språk er å anbefale til en "newbie"?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver å tenker på om jeg skal lære meg progamering.

Men, jeg vet.. det er ikke barebare.

Så jeg tenker med å begynne med noe enkelt, som gjør at jeg kan gå videre til noe vanskligere.

Hva kan dere anbefale til en nybegynner som ikke her HELT grønn? ( :roll: )

EDIT: Jeg har ikke tenkt å programere programmer, men spill. Alt fra små drittspill, til noen bedre spill. ( etterhvert som jeg lærer da)

Endret av DiskSpace10GB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Java er ikke noe dumt å lære seg. Dessverre så kan det være litt vrient å lage enkle fancye programmer med gui og greier uten en komplex editor...om du går for java så er Eclipse det helt klart beste verktøyet, men JCreator er kanskje det beste for nybegynnere...

eventuelt så kan du prøve deg på C#...om du har tilgang til visual studio så er det sjitenkelt å lage enkle fancye programmer!:)

vh

krister

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, hadde jeg begynt med java, og brukt en compilator som jbuilder!

Jeg selv begynte med shell,batch og basic! Det var greit, men idag er dette helt ubrukelig og foreldet!

Så, på vgs. lærte jeg meg visual basic; men dette måtte jeg bare glemme at fantes når jeg begynte med java!

Så begynn med java du... det er forhåldsvis enkelt samt at man kan gjøre veldig mye kult med det og det er mye brukt i arb.livet!

JBuilder er en fin compilator med nummerering av linjene så det blir lettere med feilsøking og sånnt!

Men det finnes sikkert mange andre gode compilatorer og! Er bare dette jeg bruker!

Lenke til kommentar

java.sun.com har mye bra java tutorials...for å komme igang trenger du java 2 standard edition(J2SE) - Software Development Pack(SDK)...1.4.2 er beste versjonen for tiden: http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html...i den pakken får du med java.exe som brukes for å kjøre programmene og javac.exe som brukes for å kompilere...

i tillegg trenger du en IDE(som noen feilaktig kaller for compiler)...som nybegynner ville jeg som nevnt valgt JCreator: http://www.jcreator.com/

Når du begynner å få taket på det kan det være lurt å gå over til Eclipse: http://eclipse.org/ da den er litt mer kompleks, men har mye flere muligheter...

vh

krister

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal starte med Visual Basic (6.0) :)

Kan lage ganske mye i det uten alt for mye jobb.

Synes syntax'en er lettere enn i Java og c++.

Hmm...det er jeg ikke enig i!

Skal du gå for VB så ville jeg valgt VB.Net som er mye bedre...men, om du først skal går for et .Net-språk så ville jeg valgt C# som nevnt tidligere...

:)

Lenke til kommentar

Java med Eclipse som utviklingsverktøy

eller

C# med Visual Studio som utviklingsverktøy.

Dersom du skal lage "avanserte" spill (noe som krever langt mer enn newbie kunnskaper ;) ) bør du kanskje se på 3D/grafikk biblioteker. OpenGL har den fordelen at det kan brukes på flere platformer (mac, linux, windows) mens DirectX er et mer komplett system (metoder for input, lyd, grafikk etc, "kun" windows, Linux emulerer en del av det tror jeg) DirectX finnes for VisualBasic .Net, C# og C/C++. (Dette var en ekstremt kjapp og overfladisk sammenligning).

Husk at spill også krever kunnskap i 3D modellering (Milkshape 3D er et billig program for 3D modellering), 2D tegning (Paint Shop Pro e.l), musikk, og mange andre ting.

Men begynn med enkel programmering du ;) veldig grei kunnskap.

Sp+

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal starte med Visual Basic (6.0) :)

Kan lage ganske mye i det uten alt for mye jobb.

Synes syntax'en er lettere enn i Java og c++.

:hrm:

Hva er det du prøver å si?

10. Tre eller flere like tråder/innlegg vil bli regnet som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til midlertidig eller permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Bumping av tråder skal unngås, men i nødsfall kun 2 ganger, hver gang minimum 5 dager etter siste post.

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig / overdrevet bruk av smiley's, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...