Gå til innhold

Ny maskin henger i window-install

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har skaffet seg en ny maskin, men sliter med at han ikke kommer lenger enn 27% i installasjonen av winXP.

Jeg har ikke alle detaljer om manskinen, men vet følgende

CPU: P4 3Ghz

HK: Epox (usikker på hvilket, men det mangker firewire og har en S-ATA kontroller for fire enheter som bruker driver 3114 :) )

Minne: 512 ukjent PC 3200 brikke

Hdd: wd 200GB S-ATA

CD-rom koblet på IDE 1 som master

Maskinen booter fint, men finner ingen hdd uten å legge inn driver fra diskett under oppstart. Greit nok. Disken dukker opp og windows legges inn på en stor partisjon. Formatering går greit og kopiering av filer begynner. På 27% henger den seg, og CD-rom-en slutter og lese (på en inf-fil).

Jeg kjørte memtest86 på den i går og fant masser av feil på minnet. Det ble byttet idag, men jeg har fått beskjed om at probelemene vedvarer. Han kar kjørt memtest selv, men finner ikke feil.

Noen tips om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at windows skal finne scsi, sata, ata-kontrollerkort (og raid kontroller? har ikke prøvd det) før innstallasjon må man legge til driver for dette (f6) når man starter innstallasjonen. Bare noe du må leve med ;)

Kan det være en feil på cd'en? Er det mulig å teste denne på en annen maskin?

Sp+

Lenke til kommentar

Må bare anta at det er original windowscd og at det ikke er her feilen ligger? Hvis windows har blitt forsøkt installert på samme disk hver gang, og denne har blitt formatert på nytt hver gang installasjon har blitt forsøkt, kan det hende at det er en feil på disken. Forsøk å partisjoner opp disken og installer windows på den partisjonen som ikke ligger først på disken, ikke ideelt som en varig konfigurasjon, men det går. Dersom disken er ny, vil det jo være naturlig å returnere en disk med feil, dersom dette skulle være tilfelle...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...