Onkel Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Har akkurat kjøpt et nytt hovedkort, et Asus A7N8X-E deluxe, og et dual mode sett med 2 x 512 MB Corsair Value PC3200 DDR-RAM. Når jeg satte dette sammen, bare plugget jeg tingene sammen, RAMen og CPUen (Athlon XP 2000+) der de skulle være. Og så langt har alt fungert prikkfritt. Men hvordan får jeg sjekket om alle klokkefrekvensene er sånn at oppsettet yter sitt ytterste? Jeg ser at CPU'en havnet automatisk på 1666 Mhz, og det skulle vel stemme for en 2000+. Men gjelder det samme for RAM'en? Havner den automatisk på 400 MHz, eller må jeg sette opp noe? Hva med Dual Mode for de to identiske RAM-brikkene, aktiveres det også automatisk? Regner med jeg i så fall må gjøre disse innstillingene i BIOS, men er det noen som vet hvordan/hvor? Takk! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hastigheten på RAM'en er avhengig av instillingen i BIOS. Er den satt til By SPD, så kjøres den på 400 MHz. Er den satt til Sync, så kjører den samme hastighet som prosessoren. Har du satt brikkene i riktige slotter, så kjører RAM'en automatisk i Dual Mode. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Flott, takker! Men... sync? Samme hastighet som prosessoren? Altså 1666 MHz på en PC3200-brikke??? Eller blir det likt med, hmm, kan ikke sjargongen her, mener jeg kjører på 133 MHz, med en multiplikator på 12,5. Ender RAM'en opp på 133 MHz da på sync? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 offtopic: fins det ovedkort med AMD 64 støttte og PCIe? jeg finner ingen Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 offtopic: fins det ovedkort med AMD 64 støttte og PCIe? jeg finner ingen Tror det kommer med nForce 4 Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Flott, takker! Men... sync? Samme hastighet som prosessoren? Altså 1666 MHz på en PC3200-brikke??? Eller blir det likt med, hmm, kan ikke sjargongen her, mener jeg kjører på 133 MHz, med en multiplikator på 12,5. Ender RAM'en opp på 133 MHz da på sync? Sync betyr at den kjører synkront med FSB-hastigheten på hovedkortet/prosessoren. Hvis prosessoren din kjører på 133 MHz, så kjører vel RAM'en på 266 MHz (133x2) på Sync siden dette er DDR-minne. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Jepp. Satte den til By SPD, og da kom den opp på 200 x 2 = 400 MHz. Men et underlig resultat: RAM'en yter nå iflg benchmarkingen i FreshDiagnose ca like mye som da den stod på 133 Mhz. Hva kan det komme av? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Fordi den kommuniserer med prosessoren på FSB-hastighet. Hadde du overklokket FSB-hastigheten til prosessoren, så hadde RAM-ytelsen også økt. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Hæ? Hvis RAMen uansett kommuniserer på FSB-frekvensen, hva er da hensikten med, eller forskjellen på, å øke hastigheten fra 133 (sync) til 200 (SPD)? Kan jeg gjøre noe med dette? Kan jeg endre på kombinasjonen av FSB og multiplier? Vil en Athlon XP 2000+ tåle en endring fra 133 x 12,5 til for eksempel 200 x 8.5 = 1700 MHz = ca 2100+ PR? Endret 2. november 2004 av Onkel Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Du har rett i at det er lite å hente på å kjøre på By SPD. Er litt usikker på om denne prosessoren har multiplier lock, slik at du har mulighet til å endre denne. Men prøv først å reduser multiplieren, så ser du dette raskt. Hvis jeg ikke husker feil, så har dette hovedkortet PCI/AGP-lock slik at du ikke overklokker disse. Personlig ville jeg slått på denne, og prøvd å øke FSB-hastigheten i små trinn. Selv FSB på 150-166 x 12,5 vil gi en gevinst, men resultatet ditt er mye avhengig av kjølingen. Av og til må man også øke spenningen på prosessoren for at maskinen skal bli stabil, om man overklokker mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå