acon Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hei, jeg lurt på om det gikk fint å bytte ut viften i strømforyningen min, da jeg synes den støyer for mye. Går det fint å bytte ut viften. Hørte nemlig av en kamerat at det var fare for å ødlegge hele pcen viss vifetn ikke var god nok.... ble litt skeptisk, da viften kostet 29kr... hos PSDATA Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Skal gå fint det, bare lodd viften på ledningene som den orginale viften er festet til så skal det gå fint. Du må selvfølgelig ha en vifte som fjerner litt luft da, men så lenge PSU ikke blir for varm har det ikke noe å si... Lenke til kommentar
e_rik Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Her er en guide om hvordan man skifter vifter i psuer. Lenke til kommentar
acon Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Hva skjer hvis PSUen blir for varm?? Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Noen komponenter kan brenne opp... Men om du kjenne på de fleste PSU'er, er de også ganske varme så det skal en god del til før de brenner opp, men bare skaff deg en vifte som flytter like mye luft som den orginale viften så er det godt nok siden det er det PSU'en er laget for å "leve" med... Om du forstår? Lenke til kommentar
acon Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Ok.... men er det kun PSUen så kan ryke da, litt dritt viss hele pcen ryker.... kan jeg eventulet bruke to vifter....... parallelkoble disse, eller? Så kan man eventuelt legge inn en motstand på den ene kretsen. HAr denne viften Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) Ok.... men er det kun PSUen så kan ryke da, litt dritt viss hele pcen ryker.... kan jeg eventulet bruke to vifter....... parallelkoble disse, eller? Så kan man eventuelt legge inn en motstand på den ene kretsen. HAr denne viften 1. Det er en sikring inne i PSU som skal hindre i at hele "dritten" ryker, og har du jordingsproblem vil det gå til jordfeilbryter 2. Du kan parallellkoble disse ja, men år du parallelkobler øker strømmen, men spenningen blir den samme som om du kobler begge viftene inn på samme kurs, må du se at det ikke blir overbelastning. Du kan drite i å koble viftene på den koblingen som orginal viften var på og heller koble på e av molexkontaktene, da har du ihvertfall nok strøm til 5-6vifter! Er ikke sikker på hvor mye du kan bruke på den orginale koblingen. 3. Viften din har ikke oppført støystyrke, så jeg ville ikke satset på den viften, se heller etter en vifte som har oppført denne verdi'en så slipper du å bestille en vifte som kanskje bråker mer enn den du har nå.... Endret 16. oktober 2004 av icer Lenke til kommentar
acon Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Ja.... d kan være løsningen på problemmet, men det skal vel litt til før PSUen ryker.... viften jeg har, blæser 25CFM. Hva betyr denne benevningen?.... Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Ja.... d kan være løsningen på problemmet, men det skal vel litt til før PSUen ryker.... viften jeg har, blæser 25CFM. Hva betyr denne benevningen?.... Den flytter 25 kubikk fot med luft i minuttet, dette vil bli: 25 CFM er lik: 0,012 m3/sek 0,708 m3/min 42,450 m3/h 11,750 l/sek 707,500 l/min 42 450,000 l/h Lenke til kommentar
acon Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg har et AOPEN HQ45(green) kabinett. Med denne fulgte en 250W strømforsyning. Jeg har prøvd å finne ut hvilken strømforyning dette er, produktnavnet er fsp250-60gta. Denne finner jeg ikke på Aopen sine nettsider. Derimot finner jeg en annen strømforsyning med navnet fsp250-60gtv, altså nesten helt likt navn, foruten v'n på slutten. Denne ligner også veldig... Denne har en vifte som yter mer enn 28CFM, men viften jeg har kjøpt bare yter rundt 25CFM. Jeg har kjøpt denne viften. Kommer det til å virke eller vil den nye viften være for svak??? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 De fleste PSUer har innebygget overtemperatursikring som gjør at PSUen slår seg av dersom den blir for varm. Regner med at alle har det faktisk. Fikk testa min Q-tec 550W Gold en varm sommerdag da den ene vifta stoppa. Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Er vel kanskje litt forskjellig om det er en gammel PSU vi snakker om her, er jo ikke før i det siste at det blir stilt større krav til varme/støy ifra PSU.... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg kjøpte min i September 2001. Lenke til kommentar
icer Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Ja, men tenkte litt mer på acon... Er ikke helt normalt å få levert en Aopen 250W PSU... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Da er det vel uansett en ny PSU han trenger. En 250W er litt for lite til dagens bruk. Lenke til kommentar
icer Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Ja, må si meg enig i det der... Når du har fyllt opp med CD-ROM, HD og vifter og HK er det ikke mye til overs... Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg byttet ut den orginale vifta + felte inn ei ekstra i lokket. Så lagde jeg en regulerbar spenningsregulator som igjen var koblet til noisekilleren som var der orginalt. Nå kjører viftene på ett lavere trutall (MYE mindre støy) men fremdeles med stor luftgjenomstrømming, men om tempen stiger vil den gamle noisekilleren guffe opp farta på viftene. Funker som bare det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå