Gå til innhold

Beste ultra portable?

Spook

Anbefalte innlegg

Jeg er i markedet for å kjøpe en ultraportabel og har sett meg ut Fujitsu Siemens Lifebook P7010 som den beste kandidaten hittil. Først og fremst fordi den har innebygget optisk enhet og ekstremt lang batteritid. Skjermen er også utrolig skarp og lyssterk til tross for den beskjedne størrelsen. Oppløsningen er meget bra i forhold til skjermstørrelsen, hele 1280x768 (widescreen) og er sikkert perfekt til å se DVD'er i 16-9 format. Jeg reiser veldig mye så denne vil bli mye brukt fra flyseter, trolig også til å se en og annen DVD film.

Er det noen som har forslag til like gode eller alternativer til denne? Pris er helt uvesentlig men den *skal* ha norsk tastatur så modeller som ikke er tilgjengelige med dette er uaktuelle.

Forslag?

Og er det noen som har førstehånds erfaring med Lifebook P7010?

Edit: Jeg er også fasinert av Acer Travelmate C112TCi som er en tablet PC som også har "Normale PC egenskaper". Men den leveres med Windws XP Tablet PC Edition. Jeg har ingen som helst erfaring med tablet PC'er eller XP Tablet PC Edition. Er det noen som har efraring med denne og/eller med andre tablet PC'er? Og hva er forskjellen mellom (er mest opptatt av eventuelle begrensninger) normal XP og XP Taplet PC Edition?

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal ha den beste ultraportable, er det vel IBM Thinkpad X40 som er best...

Helt enig.

Jeg har kjøpt en IBM X40 her i singapore siden jeg er utvekslingstudent her (Elektronikk). Fikk PCen for 12000kr på skolen med Combo drive, mus, ryggsekk og IBM 64MB minnekort + 1 års skade og tyveriforsikring.

I norge må du nok betale over 25 tusen kr for dette, men siden du nevner at pris er uvesentlig så kan jeg bare anbefale deg denne maskinen.

Alt andre vil være sammenligninger...

Denne veier 1.2kg og har 1.3GHz pentium M LV og klarer 3 timer med 4cellers batteri og over 6 timer med 8 cellers batteri som stikker litt ut på baksiden og øker vekten med 200g.

Denne har to antenner i skjermen montert vinkelrett i forhold til hverandre. IBM connection bruker den av de to som mottar sterkest signal.Dette er pga polariseringen av RF bølger. Noen antenner står loddrett andre står vannrett eller noe i mellom. Da den antennen som står i samme retning som basestasjonen har best mottakelse av signaler. Jeg legger f.eks merke til at jeg får signaler der min andre bærbare (CL1557) ikke kan motta.

Denne har magnesiumkompositt chassis og nærmest kan stoppe en AK47 kule gir meget god beskyttelse for innmaten og skjermen. Kan f.eks. nevnes at det føles trygt og deilig når du sitter inne og kjenner at bakplata til skjermen er mye kaldere enn tastaturet. Du kan se at skjermplaten ikke er laget av plast men høykvalitetsmetall, finishen på skjermlokket likner faktisk litt på finishen på forsterkere kjøpt på Hi-Fi klubben.

Skjermen er mye mer lyssterk enn min CL1557 og har bedre fargegjengivelse og større synsvinkel.

Tastaturet er fullstørrelse, som går på bekostning av touch padden. Den har mouse stick.

Jeg har prøvd å bøye PCen, men den er meget robust og gir ikke etter. Så det beskymrer meg ikke når den ligger klemt mellom to Optikkbøker på 500sider hver :)

Det jeg er meget fornøy med er hengslene som holder skjermen på plass. Denne er laget av to solide metallhengsler og holder skjermen godt på plass og samtidig er lett å justere vinkelen på skjermen. Men samtidig er det så behagelig å skyve ut skjermen, fordi du føler at de hengslene er av ypperste kvalitet. Du får liksom lyst til å skyve skjermen frem og tilbake for å nyte de hengslene, men dette er nok ikke så lurt :D

De negative tingene med denne må jeg si er:

Skjermen er av en litt merkelig type. Når du stirrer stille på bildet er det krystallklart, har god kontrast og lysstyrke. Men hvis du beveger hodet litt ser du litt forstyrrelse i skjermbildet og hvis du holder hodet rolig forsvinner det igjen. Jeg vet ikke hva dette skyldes, men jeg antar at dette er Flexview teknologien som brukes for å gi større synsvinkel. Denne teknologien gir også litt dårligere response time som kan i enkelte tilfeller gi en blureffekt ved raske bevegelser i bildet.

Kan si at den blir litt varm av og til , men det skyldes nok at det er aldri under 31C her i Singapore. Viften er MEGET stillegående og går ikke så ofte, eller jeg hører den aldri for å si det slikt.

Tastaturet regnes for mange å være det beste på markedet, men jeg synes at det er litt for fast. Må trykke litt hardt for å skrive og man blir litt sliten i hånden av det. Det lager ikke høye klikkelyder, men litt lyd fra seg gir det.

Jeg savner touch pad men det går greit etter hvert. Ekstern mus er alltid kjekt å ha og det følger med en original IBM mus.

En fancy funksjon : :)

IBM har antisjokk system som låser skrivehodet ved brå bevegelse. Inne i denne sitter det en liten embedded akselerasjonssensor som registerer akselerasjoner som maskinen blir utsatt for (det som er morsomt med dette er at jeg tar et fag som handler om hvordan man lager denne sensoren med halvlederteknologi: Noe som fører til litt leking med maskinen mens jeg ser animasjoner av maskinen og ser at skrivehodet blir parkert ved en liten bevegelse :D).

Håper at dette hjelper deg litt ;)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Definitivt :)

Apple Powerbook 12" er vel den beste ultraportable for ditt bruk, selv om jeg valgte å returnere min 15" grunnet Mac OSX, ytelse og funksjonaliteter. I mine øyne er Powerbooken en kjempestor mobil/PDA. Og jeg kunne telle funksjonene til OSX, så mange ting det hadde å tilby.. :roll:

Fujitsu Siemensen er et godt alternativ, men thinkpaden er vel perfekt for deg, men prisen er langt fra vennlig.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode forslag og spesiellt til deg i Singapore som tok deg tid til å skrive en lengre mini-review av IBM X40. Jeg har vurdert den maskinen men har bestemt meg for at jeg vil ha en maskin med innebygget CD/DVD da jeg vil ha en mest mulig "dippeduttfri" løsning. Er forresten selv i Singapore 4-5 måneder hvert år men å kjøpe der er det ikke noe å spare på for meg da jeg kan kjøpe her til nettopris og få fradrag for inngående moms. Dessuten vil jeg ha norsk tastatur.

Mac er nok ikke aktuellt i det hele tatt.

Fortsatt er det Lifebook 7010 som står øverst på ønskelista.

Men er det andre der ute som har forslag eller grunner til at jeg *ikke* bør velge denne så hører jeg gjerne fra dere.

Og er det noen som har "hands on" erfaring med Lifebook P7010 så gi lyd fra dere.

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne at under brukertester har jeg også en anmeldelse av min X40, og du er klar over at X40 kan kjøpes med Ultradock som gir deg optisk og den øker ikke vekten mye. Uansett hvis penger ikke var noe problem så ville jeg tittet på de 14.1'' modellene i T serien til IBM...de starter på 2.2kg og da har du en MEGET bra maskin. (Men T serien er ikke ultraportabel etter min personlige definisjon :)

Cobos

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er beslutningen fattet og jeg har bestillt en Fujitsu Siemens Lifebook P7010, siste modell med CD brenner. 80 GB HD, innebygget DVD-RW, 7.5t batteritid, 512 MB RAM (oppgraderer til 1 GB om jeg finner det nødvendig) og 1280x800 widescreen skjerm. Allt dette pakket inn i 1.3 kg og omtrent like stor som et A4 ark, om enn noe tykkere. Eneste "mangelen" er noe svak prosesser Pentium M (Ultra Low Voltage) samt det innebygde grafikkortet. Og så prisen da som blir ca 20.000,-. Men til mitt bruk betyr ikke CPU hastighet og grafikkort noe særlig og prisen er heller ikke det viktigste så dette skal bli veldig veldig bra.

Har fått bekreftet 6.11 som leveringsdato og gleder meg som en unge på julaften. Skal forsøke å få skrevet en brukertest etter hvert dersom det er interesse for dette.

Lenke til kommentar
Da er beslutningen fattet og jeg har bestillt en Fujitsu Siemens Lifebook P7010, siste modell med CD brenner. 80 GB HD, innebygget DVD-RW, 7.5t batteritid, 512 MB RAM (oppgraderer til 1 GB om jeg finner det nødvendig) og 1280x800 widescreen skjerm. Allt dette pakket inn i 1.3 kg og omtrent like stor som et A4 ark, om enn noe tykkere. Eneste "mangelen" er noe svak prosesser Pentium M (Ultra Low Voltage) samt det innebygde grafikkortet. Og så prisen da som blir ca 20.000,-. Men til mitt bruk betyr ikke CPU hastighet og grafikkort noe særlig og prisen er heller ikke det viktigste så dette skal bli veldig veldig bra.

Har fått bekreftet 6.11 som leveringsdato og gleder meg som en unge på julaften. Skal forsøke å få skrevet en brukertest etter hvert dersom det er interesse for dette.

Det er _absolutt_ interesse for en brukertest! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...