Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Naboen får inn nettet vårt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen tips kan være:

 

-- Slå på "skjul SSID".

 

-- Sett på MAC-filtrering.

 

-- Bruk WEP-key.

 

Evt, hvis routeren støtter det, kan en sette opp at brukerne må kjøre VPN-tunell mot den.

 

Får du til alt dette, blir det ganske bra :-)

 

 

Lykke til!

Endret av t_man
Lenke til kommentar
kontakt ISP'en din og fortell om problemet, da vil din ISP ta kontakt med naboen og kanskje evt. anmelde om vedkommende forsetter å snylte på nettet ditt !

 

eller les sikkerhets guiden !

Hehe :!: man kan jo ikke anmelde folk for at man er så idiot å ikke har sikkret sitt egent trådløs nett da :p

Helt enig!

Lenke til kommentar

Altså, det er bare ditt, og ingen andres skyld om noen snylter deg for båndbredde.

Gjør noe med det! (NB: det er stor sannsynelighet for at du vil lære mye!)

 

Bare husk på at når noen snylter på linja di, så er det du som har ansvaret hvis vedkommende skulle gjøre noe dumt..

 

Han/hun bruker din gateway for å komme på nett. Moa. polisen (eller det som værre er) vil banke på døra di, når de har sine aksjoner..

 

Sansyneligvis gjør naboen din ikke noe dumt, og kommer heller aldri til å gjøre det. Men husk føre-var-prinsippet!!

 

I tillegg har du sikkert ikke lov til å "leie" linja til andre i følge ISP. Igjen vil du bli holdt ansvarlig ved et eventuelt rettslig saksmål (dæven, det var en fin setning..)

Endret av t_man
Lenke til kommentar
kontakt ISP'en din og fortell om problemet, da vil din ISP ta kontakt med naboen og kanskje evt. anmelde om vedkommende forsetter å snylte på nettet ditt !

Det er da ikke ISP sin jobb og ringe naboene!

Det de kan gjøre er jo og stenge linja til kunden fordi han gjør den offentlig tilgjengelig noe som antagelig er i mot avtalen mellom ISP og kunde.

Lenke til kommentar
kontakt ISP'en din og fortell om problemet, da vil din ISP ta kontakt med naboen og kanskje evt. anmelde om vedkommende forsetter å snylte på nettet ditt !

 

eller les sikkerhets guiden !

 

Ikke dems feil at brukerne har usikret nett, ville kanskje heller blitt annmellt for å dele sitt Adsl nett med andre!

Lenke til kommentar
kontakt ISP'en din og fortell om problemet, da vil din ISP ta kontakt med naboen og kanskje evt. anmelde om vedkommende forsetter å snylte på nettet ditt !

 

eller les sikkerhets guiden !

 

Ikke dems feil at brukerne har usikret nett, ville kanskje heller blitt annmellt for å dele sitt Adsl nett med andre!

Dette er sant og det er du som er ansvalig at avtalen blir holt

Lenke til kommentar
Jeg mener du kan ha ip sperre, som på skolen har vi trådløst.

Jeg kom med laptopen en dag og trodde verden var lys, men da tok jeg feil for jeg fikk beskjed om å ta kontakt med data ansvarlig på skolen og få acceptert nettverks kortet mitt.

hehe, vel NESTEN, ikke IP sperring MEN sprerring mot den fysiske adressen (denne er unik for hvert enkelt kort) Bruker denne, skjult nett og kryptering selv. Funker flott det da. Naboen (eller en i nærheten) har også trådløst nett, dette er MEGET lett å koble seg inn på, en kompis av meg som hadde med seg laptoppen kom seg inn på accsesspunktet hans. Der han, hvis han ville, kunne ha gjort endringer. :no: Råder derfor til å faktisk lese brukermanualen og sikre nettet ditt, slik at naboen ikke kommer seg inn på det. :thumbup:

 

Edit : skriveleif

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
VPN-tunell er ganske genialt. De bruker det på NTNU. Nettet ser tilsynelatende åpent ut, men det eneste som det går an å contacte før man er logga inn, er security gatewayen. Dette er den beste løsningen IMO.

 

Helt riktig.

Kun VPN tunnell inne i wireless nettverk er sikkert. Så sant VPN-softwaren er good da. En kan nemmelig alltids sniffe på pakkene i det vpn-tunnelen blir lagt, for så å finne vpn-nøklene... WEP, WPA og alt det andre kan en kaste, eller aller helst bruke samtidig... Skal VPN-tunnelen være sikker bør man jo også ha skikkelig autentisering av brukeren når det kobles til. Med f.eks, token kort og / SSL-sertifikater..

 

For Hjemme-nettverk blir jo dette litt overkill da. Da er jeg sikker på at naboen heller går inn døren om det er data der han vil ha...

Så skru på kryptering, f.eks, WEP. Har man WPA så er det jo enda bedre..

 

med dagens web'interface så bør det ikke bry så mye problem å endre til krypterings-nøkler på trafikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...