Gå til innhold

Bruke pc`n min til Windows server 2003?

above

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenke å prøve å lage pc`n min om til server eller bruke en annen maskin i huset til server. Det jeg lurer på er om jeg Må ha et server operativ system? Det er vel det beste tenker jeg :whistle:

Men i så fall. Om jeg må ha eget operativsystem til server så vil jeg bruke Windows Server 2003! ;)

Så da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å sette pc`n opp til en server? Er det bare til å installere Win server 2003 så er det bare å konfigurere allt som jeg vil ha det til i operativsystemet? Eller er det en del ekstra programmer som kan vær enyttige å bruke?

Det jeg i hovedsaklig vil bruke serveren til er å dele bilder, filer og alt annet som folk vil få nytte ut av :) Så da tar jeg kansje å setter opp en Dc++ Server som folk kan hente det fra eller er det andre måter folk kan logge seg inn å hente tingene fra?

Det er viktig at det er slik at man må ha passord å brukernavn for å komme seg inn!

Kan alt dette gjøres i Windows Server 2003 uten at jeg trenger f.eks Dc++ for at folk skal kunne få laste ned fra meg??

Håper dere skjønner hva jeg vil frem til og at dere kan hjelpe meg med det :)

Tusen takk til dere som hadde giddet å hjelpe meg! :love:

Mvh

Ostebu :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenke å prøve å lage pc`n min om til server eller bruke en annen maskin i huset til server. Det jeg lurer på er om jeg Må ha et server operativ system?

Til det beste til servere er jo uten tvil et *nix-basert OS. Du har jo Tux som avatar så da er det jo nesten flaut å ikke kjøre GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Jeg tenke å prøve å lage pc`n min om til server eller bruke en annen maskin i huset til server. Det jeg lurer på er om jeg Må ha et server operativ system?

Til det beste til servere er jo uten tvil et *nix-basert OS. Du har jo Tux som avatar så da er det jo nesten flaut å ikke kjøre GNU/Linux.

:!: :blush:

Lenke til kommentar
OSTEBU: Alt du trenger kan WinXP Pro gjøre. Det er nesten overkill å bruke Windows XP for å gjøre det...

Om WinXp pro kan styre en pro server så hadde jo det vært enda bedre! :D:yes:

Kan du forklare meg hva jeg må ha av programmer og hva jeg må gjøre for å sette opp en server? Da tenker jeg ikke på Dc++ hub, men en skikkelig server :)

Mvh

Ostebu

Lenke til kommentar

Win2003 har veiviser for de mest vanlige server oppgavene (starter rett etter innstallasjon, samt ligger i kontrollpanelet) som det er innebygget støtte for:

File Server

Print Server

Application Server (IIS, ASP.NET)

Mail Server (Pop3, SMTP)

Terminal Server

Remote Access/VPN server

Domain Controller (Active Directory)

DNS Server

DHCP Server

Streaming Media Server

WINS server

En del vanlige antivirus og brannmur programmer misliker å kjøre på win2003 (Du må ha en server utgave)

Sp+

Lenke til kommentar
Men når noen sier at Windows Xp Pro kan brukes til å kjøre servere så forstår jeg ikke helt hvordan :blush:

Tror først vi må forklare deg begrepet server.

Hvilket operativsysten PC'en kjører har ingenting å si på hvorvidt den er en server eller ikke. Det er oppgavene til datamaskinen som avgjør det.

En server bør i utgangpunktet være en maskin som er tilgjengelig 24 timer i døgnet, men det er selvsagt ikke en nødvendighet. Typiske oppgaver for en server er å serve websider, filer, e-post og slike ting. Alle disse tingene kan de aller fleste operativsystemer ta seg av, og dermed være en server.

Det er altså hva du bruker den til som avgjør om den fungerer som en server - ikke hvilket operativsystem du bruker. Forskjellen på Server 2003 og Windows XP er at Server 2003 er mer lagt opp til å brukes som server, fordi det følger med masse server-programmer, og er lagt opp litt sikrere.

Men for deg er det ingen grunn til å bruke Server 2003. Så vidt jeg skjønner har du ikke planer om å bruke noe av det som følger med Server 2003 allikevel.

Hva mener du med

Kan du forklare meg hva jeg må ha av programmer og hva jeg må gjøre for å sette opp en server?
Dersom du skrur på PC'en, og deler en mappe er den i teorien en server. Hva er målet ditt?

Av server-programmer, følger f.eks WEB og FTP (IIS), SMTP, DHCP, fil, skriver m.m med i Windows XP Pro. Det aller meste annet du skulle ha behov for er mulig å laste ned fra 3. part.

Lenke til kommentar

Takker for fin og god forklaring Geezuzz :D

Det jeg i hovedsak skal bruke serveren til er først og fremst en spillserver. Det er greit, men så kommer vi til at jeg også skal dele filer og programmer osv. Så da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å kunne utføre dette? Hvilke programmer og hva annet av programmer kan jeg bruker for å dele disse tingene?

:innocent:

Lenke til kommentar
Det jeg i hovedsak skal bruke serveren til er først og fremst en spillserver. Det er greit, men så kommer vi til at jeg også skal dele filer og programmer osv. Så da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å kunne utføre dette? Hvilke programmer og hva annet av programmer kan jeg bruker for å dele disse tingene?

Spillserver er grei - det må du jo bruke server-programmet som følger med spillet (operativsystem har ingenting å si her).

Fil-server: Er det lokalt på nettverket, eller over internett du har tenkt å dele filer?

Regner med det er over internett, og da må du i så fall sette opp en FTP server, eventuelt en webserver. Begge deler er innebygget i windows XP pro, men FTP-serveren er veldig simpel, og derfor anbefales det kanskje å laste ned en 3.parts ftpserver. Søk etter ftp server på google så finner du garantert masse.

Men det er mulig den innebyggede FTP-servern i windows holder til ditt bruk - og er kanskje litt enklere å bruke.

Du finner det i kontrollpanel -> legg til/fjern programmer -> windows komponenter -> IIS.

Lenke til kommentar
Win2003 har veiviser for de mest vanlige server oppgavene (starter rett etter innstallasjon, samt ligger i kontrollpanelet) som det er innebygget støtte for:

File Server

Print Server

Application Server (IIS, ASP.NET)

Mail Server (Pop3, SMTP)

Terminal Server

Remote Access/VPN server

Domain Controller (Active Directory)

DNS Server

DHCP Server

Streaming Media Server

WINS server

En del vanlige antivirus og brannmur programmer misliker å kjøre på win2003 (Du må ha en server utgave)

Sp+

Denne må jeg få tak i...

Den er sikkert dyr. men det å ha en sikkelig printserver i dette nettverket kan jeg ikke stå imot.

Kan man ha flere tjenester kjørende sammtidig?

E.eks: DHCP, printserver ?

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

Eg har ein 2003-server stående på jobb, og den køyrer Active Directory med Print-, fil- og DHCPserver samtidig uten problem.

Eineste eg har opplevd er at DHCP-tenesten klikka då eg installerte antivirus management... Men det var antivirusprogrammet sin feil...

Lenke til kommentar
Nå har jeg lagt til IIS i kontrollpanel-legg til windowskomponenter, men hvor i alle dager finner jeg det når jeg skal bruke programmet da? :blush:

Hvor i alle dager kan jeg finne det jeg nettopp har installert? Leter jo til jeg blir helt gal her jo..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...