Gå til innhold

Garanti etter overklokking?

Anbefalte innlegg

Gjelder garantien etter overklokking med f.eks rivatuner? Jeg har bare overklokket skjermkortet litt nå, men jeg har lyst til å klokke mer for å se hvor langt jeg kan gå. Er det noen stor sjangse for å ødelegge kortet ved overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke stor sjanse for å ødelegge skjermkortet ved overklokking, men den er der, så pass på varmen uansett.

Ja, du mister garantien med overklokking. Men ved software overklokking slik som du bruker, så kan ikke de bevise at du har overklokket. Og du kan ta en spansk en, og si at du aldri har overklokket. Men om du gjør dette er opp til samvittigheten din...

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar

Vil ikke si at jeg tror det er noen stor fare ved overklokking så lenger du bare holder deg til rivatuner. Verste som kan skje er vel at skjermbildet bare blir roy, eller at maskinen låser seg. Dette ordner seg raskt med en reboot og det er det. Ved absolutt maks uflaks kan kortet muligens ryke, men da er det i såfall sansynligvis en produksjons-svakhet og noe jeg ikke synes du trenger å ha dårlig samvittighet for.

Lenke til kommentar
Ok. Er det noen andre her som har et 9600xt kort som har klokket det? Hvor høyt?

Jeg har ikke klokket så mye enda så jeg ligger på 540/378MHz.

ja, klokket mitt 9600xt til 621\351 i dag faktisk, har ganske grei kjøling (arctic cooling ati silencer 2) og bruker arctic silver 5, Jeg rengjorde også kjernen med rødsprit før jeg hadde på arctic silver, resultatet er overraskende stillegående og kaldt. Jeg greide ikke å presse ram hastigheten noe særlig høyere enn 351 da det ble artifacts. Kan dette være på grunn av at to av rambrikkene ikke har kjøling pga at silenceren ikke passet helt (måtte sage av en liten bit).

Ps: greide du å presse minnet til 378? Jeg har trolig 3.3 ns minnet som vil forklare hvorfor jeg ikke greide høyere enn 351mhz, men allikevel......

Endret av pong
Lenke til kommentar
Ok. Er det noen andre her som har et 9600xt kort som har klokket det? Hvor høyt?

ja, klokket mitt 9600xt til 621\351 i dag faktisk, har ganske grei kjøling (arctic cooling ati silencer 2) og bruker arctic silver 5, Jeg rengjorde også kjernen med rødsprit før jeg hadde på arctic silver, resultatet er overraskende stillegående og kaldt. Jeg greide ikke å presse ram hastigheten noe særlig høyere enn 351 da det ble artifacts. Kan dette være på grunn av at to av rambrikkene ikke har kjøling pga at silenceren ikke passet helt (måtte sage av en liten bit).

Ps: greide du å presse minnet til 378? Jeg har trolig 3.3 ns minnet som vil forklare hvorfor jeg ikke greide høyere enn 351mhz, men allikevel......

oi! har klokka mer enn deg UTEN bruk av extra kjøler. å kortet har ikke gått varmt! har fortsatt ikke klokket opp til det kommer artifacts heller ;)

har connected 3D 9600xt, fordi jeg har lest(et eller annet sted ;) ) at de kortene ikke går varme så fort. å det stemmer tydlivis

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

oi! har klokka mer enn deg UTEN bruk av extra kjøler. å kortet har ikke gått varmt! har fortsatt ikke klokket opp til det kommer artifacts heller ;)

har connected 3D 9600xt, fordi jeg har lest(et eller annet sted ;) ) at de kortene ikke går varme så fort. å det stemmer tydlivis

Jeg kan gå høyere men da hopper noen fordømte artifacts inn i bildet, veldig rart da det er svarte striper som går over hele skjermen og når jeg beveger musen over dem forsvinner ikke musa, software feil med andre ord. Hva slags minnet har du på kortet headcleaver?

Lenke til kommentar

Nå er jeg på 555/380. Hva slags minne er det du har på kortet ditt pong? Det skal jo tåle over 400 ifølge det jeg har lest: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1575

Jeg har samme merke, men kjøleren ser ikke lik ut. Har ikke funnet noen tester av kortet med min kjøler på. På kortet mitt er det en liten kjøleribbe med en liten vifte i midten.

Jeg har foresten standard kjøleren på kortet mitt. Det er heller INGEN kjøling på minnet, bare en liten kjøleribbe på kjernen.

Ifølge testen jeg linket til så klarte de å klokke den til 542/408. Jeg prøvde å få ram'en opp til 400 men da ble det mange svarte streker, så jeg måtte parkere på 380. Skal se hvor høyt jeg kan få core clock'en. Tviler på at det går over 600.

Fant forresten et bilde av kortet mitt på powercolor sine sider.

Og enda en edit: Hvordan klarte du å klokke kortet ditt så høyt headcleaver? Se på denne testen: http://www.overclockercafe.com/Reviews/VGA...9600XT/pg_7.htm k

Endret av TT88
Lenke til kommentar
Nå er jeg på 555/380.

ligger på 567/357 uten tegn på varme eller artifacts!

er mega fornøyd med kortet! er vist kjempe klokke venglig! har som sakt heller ikke noe extra kjøler til det. bare den som følger med.

får prøve å slå core klokken din da TT88 ;) sier i fra hvordan det går ;)

Hehe, du får prøve. Skal nok fortsette å teste core'en min jeg. Har for det meste bare testa ram'en. Tror det sitter bra ram på kortet mitt. Det kortet jeg linket til av samme produsent klarte jo over 400. Legger til et bilde av det også jeg.

PS: Du er visst veldig mye her i skjermkort forumet. Tror du har svart på 70% av alle poster her jeg. Du svarer veldig fort også ;)

Endret av TT88
Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil så på Gainward sine kort er det lov å overclocke uten at garantien brytes, innefor fornuftensgrenser.

Ok. Jeg har et powercolor kort. Har ikke sett at de har sagt noe for eller imot overklokking.

Lenke til kommentar

nope, men jeg har ikke hørt noe om at de har noe mot det i hvertfall. men hvis de tikke følge rmed noe overklokkings programm tror jeg du mister garantien. men bare følg med på tempen på kortet og hold deg unna artifacts så er det jo ikke noe problem! :thumbup:

må purke noen timer, så kan jeg google litt etter infor i morra for deg hvis du ikke finner det du!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå er jeg på 555/380.

ligger på 567/357 uten tegn på varme eller artifacts!

er mega fornøyd med kortet! er vist kjempe klokke venglig! har som sakt heller ikke noe extra kjøler til det. bare den som følger med.

får prøve å slå core klokken din da TT88 ;) sier i fra hvordan det går ;)

Øøøhh.. hvorfor skriver du at du har klokket mere enn Pong når du knapt er i nærheten på core?

Du er litt over på mem, men.men..

Har selv klart stabilt på 580/324 (Asus), men det finnes tydeligvis noen utgaver av 9600XT som har langt bedre minne enn andre.

Det 9600Pro jeg har i en annen maskin (Sapphire) klokker greit 330 på mem (515 på core).

Over 600 på core uten aritfiacts vil jeg påstå er uvanlig bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...