Gå til innhold

Treghet forårsaket av hdd ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjører winXP, og det har gått stabil i mye over ett år. Til slutt kom den dagen da jeg måtte formatere, og også dette gikk knirkefritt. Jeg installerte med en slipstreamet sp2 cd, og alt fungerte fint.... i to uker. Nå har enkelte små oppgaver begynt å ta SINNSYKT lang tid. f.eks. å trykke på 'ny->shortcut' tar 5 minuntter, og det burde da ta en brøkdel av et sekund.

Da jeg først merket det, var når jeg skulle inn på min 80GB hdd. Dette tok 3 minutter, og for hver mappe jeg bladde meg innover i, tok det like lang tid. På min 200GB hdd, har jeg ikke merket treghet i det hel tatt.

OS ligger på en tredje disk, og også den sliter litt med f.eks. å åpne IE når jeg skulle gå på winupdate eller noe. Firefox går like fort som det skulle.

Jeg har prøvd å se på processes, men jeg kommer jo ikke inn når alt henger i 5 min av gangen.

Det har hendt en 40-50 ganger i året at min 80GB disk har 'dødd', og pc'n måtte rebootes fullstendig før jeg kom inn på den igjen. Den laget et par klikkelyder, og forsvant fra windows.

 

Siden dette problemet med treghet er nytt, tror jeg kanskje at det er 80GB'n som har blitt dårligere. Kan dette være tilfelle? Jeg tror ikke det er PSU eller CPU eller liknende, men jeg er jo ikke sikker.

 

Hvis det er stor sjanse for at dette er programvarerelatert, så kan posten flyttes.

Grunnen til at jeg poster her er at jeg ikke vet selv hva problemet går ut på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... 80GB hdd. Dette tok 3 minutter, og for hver mappe jeg bladde meg innover i, tok det like lang tid. På min 200GB hdd, har jeg ikke merket treghet i det hel tatt ... Det har hendt en 40-50 ganger i året at min 80GB disk har 'dødd', og pc'n måtte rebootes fullstendig før jeg kom inn på den igjen. Den laget et par klikkelyder, og forsvant fra windows ... tror jeg kanskje at det er 80GB'n som har blitt dårligere ...

jeg synes det høres ut som 80gb'n din synger på siste verset.. prøv og ta den ut og kjør maskinen uten den. (med mindre du ikke har vesentlige ting installert der..)

 

har du merket noe tregheter på os disken din da?

Lenke til kommentar

hvordan skal jeg redde ut det jeg vil ha når alt henger i 5 min for å gå inn på den ?? :(

 

tror dere det kan gå fortere å kopiere ut ting via dos elns ?

 

Jeg har merket litt tregheter i selve OS'et og i et par applikasjoner som følger med win, men ikke noe tregheter på selve OS-disken.

Lenke til kommentar

Hva slags systemer har du liggende inne på de andre aktive harddiskene/partisjonene dine?

 

Å kopiere filer via DOS fungerer nok dårlig med mindre du har FAT32 på begge diskene, f.eks. en disk med Win98/ME tilgjengelig samt at du ikke har installert XP på ntfs-filsystemet.. Under vanlige omstendigheter går det ikke an å kopierer filer via DOS fra XP da det vanligvis er installert med NTFS.

 

Hvis du har Windows 98 og en ekstra disk tilgjengelig, kan du installere w98 og legge inn NTFS98 -programmet for å få tilgang til disken din, men om du har plass på 98-disken til alt du vil kopiere, er selvsagt en helt annen sak siden du kanskje har fylt den opp med 80GB.

Endret av RadeOn_83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...