Gå til innhold

OC uten agp/pci lås

Geekshow

Anbefalte innlegg

Hei, før jeg lærte noe om overklokking i det hele tatt kjøpte jeg meg et hovedkort av typen ABIT kd72.

Jeg har lært at ved å bare øke multiplieren i bios ikke har så bra virkning som å øke FSB, siden man da bare klokker CPU, men på mitt hovedkort har jeg ikke det som kalles agp/pci lås.

akkurat nå:

agp: 66,75

pci: 33,38

Når jeg øker FSBen så øker jeg også verdiene på agp/pci, hvilken ramme burde jeg holde meg innenfor uten å ødelegge noe?

Eller er det egentlig noe vits i å prøve å klokke et system uten hovedkort med agp/pci lås?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er et kort med chipset av typen VIA KT400 skal du kunne sette divideren til 5:2:1 i bios. Betyr at du skal kunne bruke 166MHz fsb uten å overklokke PCI/AGP. På mitt gamle KX7 (VIA KT333) brukte jeg en fsb på ihvertfall 180MHz uten at systemet ble ustabilt. Prøv deg fram med en MHz om gangen og gå et hakk tilbake om maskina blir ustabil. PCI på 36MHz er rimelig safe.

Jeg greide aldri å ødelegge hverken skjermkort eller andre ting.

Det verste jeg fikk til var at innholdet på en harddisk ble garblet. Disken var like hel så det var bare å innstallere OS på nytt.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg tenker på det samme som deg med mitt via kt333 er det vel (asus a7v333) du burde ikke flytte på fsb så du endrer agp/pci frekvensen, drar du det for langt så går pci enheter og harddisk i fløyten hvis du er uheldig samt skjermkort.

Min plan er da siden alle enheter sttøtter en fsb på 166 (har pc2700 ram) så setter jeg ned mp og setter opp fsb til 166. Så tenker jeg å øke mp gradvis, men slik det er i dag så sitter jeg på en palomino cpu som ikke er noe tess i å overklokke. Må desuten låse opp mp og sette opp farten på viftene noe jeg ikke ønsker.

Man må nok ha en skikkelig cpu, men tror planen skal funke for deg også :)

Trygge frekvenser skal være 100/133/166/200 som fsb.

Lenke til kommentar
Hei, før jeg lærte noe om overklokking i det hele tatt kjøpte jeg meg et hovedkort av typen ABIT kd72.

Jeg har lært at ved å bare øke multiplieren i bios ikke har så bra virkning som å øke FSB, siden man da bare klokker CPU, men på mitt hovedkort har jeg ikke det som kalles agp/pci lås.

akkurat nå:

agp: 66,75

pci: 33,38

Når jeg øker FSBen så øker jeg også verdiene på agp/pci, hvilken ramme burde jeg holde meg innenfor uten å ødelegge noe?

Eller er det egentlig noe vits i å prøve å klokke et system uten hovedkort med agp/pci lås?.

Ja det er vits men jeg ville ikke gått over 80/40 siden du kan svi ganske mange ting i pc'en hvis du setter det for høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...