Gå til innhold

Kraftig fokuslys for blitzkontakt

Anbefalte innlegg

Jeg tar som oftest bilder i naturlig lys, uansett hvor mørkt det er. Med lyssterke linser så er dybdeskarpheten så kort at man må stille fokus på ting som er relativt langt unna. Hjelpelyset på Nikon D70 er ganske kraftig (10-12 meter under optimale forhold) men jeg trenger noe som er kraftig nok til å stille fokus på 30 meters avstand hver gang.

Har noen hørt om noe sånt eller må jeg lage det selv? Er det noen som vet hvilken informasjon som blitzen og kameraet utveksler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du uansett står såpass langt unna ville jeg tro det gikk greit med å fokusere manuelt? Er ikke det like greit? 30m er jo nesten "uendelig". Ellers må du ha en ganske bra lyskster for å lyse 30m. Fokuslampa på SB800 er som nevnt veldig bra, men 30m høres for mye ut..

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette linsa på uendelig men ting som er rimelig langt unna blir likevel uskarpe. Når det er mørkt så kan ikke stille god fokus manuelt uten målebånd. Så lys må jeg ha uansett. Da ville det vært meget praktisk at autofokusen fungerte og lyset var automatisk. Istedet for å dra med en lyskaster med stativ.

Jeg tror en ekstremt kraftig lysdiode (5W) med linse drevet av et 9V batteri skal kunne greie 20-30 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...