Gå til innhold

lite fps her.. gw 6800GT GS


rbuljo

Anbefalte innlegg

Denne myten om at øyet kun kan se et visst antall FPS er lei å knekke ser det ut til...

 

For det første; tearing er ikke at skjermen tegner to like bilder. Siden tegningen av skjermbildet er seriell, og skjermen til tider kan få flere bilder i sekundet enn den klarer å tegne (den vertikale oppdateringsfrekvensen) vil den noen ganger ikke få tid til å tegne hele bildet. Dermed vil den plutselig få litt annen info inn mens den er på f.eks. linje 400 (altså den vil fortsette å tegne skjermbildet, men med ny info)

 

For det andre; øyet kan registrere et utall antall FPS. Hva vi ser (altså hva hjernen oppfatter) er en helt annen ting, men er også langt over 24 bilder (som mange antar) eller 60 bilder for den saks skyld. Det finnes mange artikler om dette, orker ikke å lete dem opp nå, dette kan tvilere saktens få gjøre selv. Myten har oppstått fordi man innen film har et fenomen som kalles 'motion-blur'. Dette vil si at bildet som blir "rendrert" ikke er "perfekt". Om man stopper en film midt i en scene hvor noe skjer vil man tydelig se at bildet er totalt forvrengt av alt etterslepet. Hele sekvensen er bygd opp av slike forvrengte bilder, men spiller man dette i f.eks. 24 FPS vil bildet virke helt perfekt for øyet. Med dagens teknologi rendereres kun "perfekte" bilder i et dataspill, og dermed trenger man høyere FPS for å komme opp på samme nivå som en film (men dette blir uansett for treigt for f.eks. et spill, hvor handlingen kan være en god del kjappere enn en film) (det eksperimenteres for øvrig med motion-blur i diverse nye spill i dag, men så vidt jeg vet er det kun 3Dfx som arbeidet med en generell teknologi som kunne få spill til å virke 'smoothe' selv ved veldig få bilder i sekundet).

 

En annen ting er at FPS og bruk av VSync rammer annen hardware, blant annet musinput. Det har ikke bare innvirkning på rekyll og sikte i f.eks. CS (noe som uansett er et poeng i seg selv).

 

Konklusjon; hold nå for pokker fred om dette fjaset en gang for alle! Man merker godt forskjell på f.eks. 60 og 100 FPS (og høyere i spill), og enda mer sensitiv er man når vi snakker om FPS-drops (her kan man med enkelhet merke en forskjell på 10-20 FPS). Dette er ubestridte fakta, forsket på, publisert og bevist, så; la det nå ligge! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...