Gå til innhold

Hjelp til cpu valg (Socket A)

Fre_ZZe

Anbefalte innlegg

I disse Doom(3),FarCry, cs:source og HF2 tider trenger pc'en min en kraftig oppgradering. Men som alltid er budsjette sviktende :yes:

Har rundt 1000-1500 å legge ut og det må være en Socket A prosessor da jeg har et EPOX-8KHA+ VIA KT266+8233 hovedkort...

Noen som har gode råd om valg av CPU ? er lenge siden jeg har oppgradert så jeg vet ikke helt ka det går i...

(Kan nevnes at fra før har jeg en AMD Athlon XP 2100+ 1733mhz@1900/280fsb.)

Og forresten vil hovedkortet mitt holde meg tilbake på noen måte ? er litt gammelt...

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HK ditt støtter 133 MHz CPU'er og da er XP2400 det høyeste du kommer og ytelsesøkningen her blir vel ikke så mye å rope hurra for. Beste mulighet her er vel en XP-M 2400 som du lett kan overklokke til minst 2,2 GHz med standard kjøling og til 2,5 GHz med god luftkjøing. Varenr er AXMD2400FJQ4C og itbutikken selger den for ca 830 kr + porto. Merk her at det er bokstaven F i varenr som forteller deg at det er en socket A CPU. Hvis du ikke har lyst til å overklokke så tror jeg rett og slett du må spare mer penger :)

Uansett holder det nok neppe med bedre CPU for å spille den type spill, med mindre du har et veldig bra skjermkort. Burde investere i bedre hovedkort og raskere minne og da er vel amd 64 socket 754 det mest prisgunstige. Eventuelt et brukt nforce2 ultra 400 kort og pc3200 400MHz ram som du kan bruke på XP-M 2400 CPU'en. Hadde ikke anbefalt nytt socket A utstyr nå.

Lykke til

EDIT:Trykkleif

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :D

Har vurdert å kjøpe Xp-m2400 eller 512md ddr ram. Har et Club3D GF6800NU 128mb på vei(glemte å nevne det) så på skjermkort siden ligger jeg ok an...

Hvilken oppgradering vil da gi meg mest ytelse på kort sikt (Doom,FarCry,HF2,CS:Source) ?

Oppgradere fra xp2100-1733mhz til Xp-m 2400-2.0mhz(klokkes) ELLER

Oppgradere fra 512DDR pc2100 til 1024DDR pc2100 ?? :hmm:

(Begge oppgraderingene ca like dyre)

Som sagt er prosessoren som jeg nå har xp2100-1733mhz klokket til 1900mhz fsb 280, kan sikkert presse denne litt mere så det må taes med i betraktningen...

Any1 ?

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
XP 2400+ (ikke mobil) overklokkes lett fra 2000 MHz til 2300 MHz med standard kjøling..

Du kan komme enda 200 MHz opp hvis du har litt kraftigere kjøling som f.eks Thermaltake Volcano 12..

Med tanke på at FSB'en er såpass lav på hovedkortet hans, er det bedre at han går for å multiplierklokke en XP-M prosessor...

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har bestemt meg for å droppe oppgradering av cpu/minne før jul. Satser på å bytte hele røkla minne/cpu/hk til nyttår.

Mitt spørsmål blir da;

Kan jeg spille de nevnte spill (Doom,Farcry,HL2,cssource) i 1024*768,medium/high quality med litt AA/AF på med min maskin ?

Se signatur(geforce6800NU på vei i posten som sagt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...