Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spam, virus eller dumme naboer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et veldig stort problem.

Min datamaskin sender og mottar så mange pakker som vist på bildet i løpet av en time og 30 min.

Kjører forresten WEP-kryptering for de som lurer på dette. Derfor utelukker jeg igrunn naboer. Ettersom at det etter at jeg satt WEP fortsatte på samme måten. I løpet av 5 timer har jeg vel ca 70 mill sendte og 50 mill mottatte pakker over nettet, eller bytes om dere vil kalle det det.

Kjører regelmessig pcen min med Ad-aware og antivirusprogram (Trend Micro).

Her er et eksempel:

problem.JPG

Håper noen kan hjelpe meg, er igrunn desperat etter å få orden på det, da bluecom som er min ISP, sperrer nettet mitt for en periode om dette fortsetter. De sperret nettet i 3 dager tidligere pga spam, dette var fra brors pc. Men det er veldig liknende!

Setter pris på alle tips! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg føler at det er et problem. Det er jo da vitterlig for mange bytes? I alle fall hvis det skal stemme med min trafikk. Laster sjelden ned noe, og bruker linja til spill og vanlig surfin/nerding :p

Og etter et visst antall timer, må jeg restarte alle nettverkstilkoblinger for å få nett. Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar

Det går fort noen MB bare ved vanlig surfing og spilling.

Dessuten er ikke pakker det samme som bytes.

1 byte = 8 bits (ett tegn/bokstav/tall)

1 pakke = forskjellig størrelse alt etter som

Det med at du må restarte nettverkstilkoblingene etter en stund høres litt mystisk ut. Ser jo ut som om du har greie rutiner på anti-virus og anti-spyware.

Skjer dette ofte?

Lenke til kommentar

Du sa du spiller en del, kanskje det kan ha noe med det å gjøre.

Nå vet jeg ikke hvor du sender\mottar når du spiller(hadde veldig informativt hvis noen visste det) .

et annet tips kan være om du streamer radio fra internett, siden dette sikkert er på 128kbit som da tilsvarer 16 kilobytes per sekund som blir 60mb i timen.

Lenke til kommentar

For å bedre sikkerheten ytterligere på WLANet ditt så bør du slå av automatiske generering av wep key'er fordi disse er rimelig enkle å "knekke". Det anbefales å bruke en manuell (som du lager selv) - selv om du da må legge inn den nye WEP keyen også på klientene.

For å bedre sikkerheten ytterligere kan du slå på MAC adresse filtrering og slå av annonseringen av SSID.

Dette bør beskytte deg mot naboene - og andre.

Du bør i tillegg installere en firewall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor mange PC'er er det i lokalnettet ditt?

For det er vel ikke snakk om bare din PC?

Har du sjekka evt. alla andre PC'er i huset?

Har du slått på automatisk download av "upgrades"?

Det er mye som kan generere mye trafikk/bytes/pakker..

Ja..jeg ville også vært mistenksom dersom det er slik du beskriver at du ikke har bedrevet (bevisst) download innen ett gitt tidsrom (slik du beskriver).

De gangene jeg har hatt tilsvarende problem med nettet (ikke min PC selvfølgelig) :p har det alltid vært en "viss person" i familien som sitter på nett med alt-mulig-dritt-program-for-å-snylte-gratis-musikk-og-software...

Slikt generer (selv med alskens AV-software) masse uønsket (og lammende) trafikk og gjentatte virus/trojaner/worms...dessverre...

I utgangspunktet bør man ikke kjøre slike "snylte-program" i sitt nettverk (sorry dere som synes dere "bare må ha det").. Jeg tillater det..fordi det blir litt for "nazi" (unnskyld uttrykket) å nekte det. .med unge folk i huset.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...