tsebu Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Vurderer og bytte ut min global vifte med en taisol for å minske støyen i maskina mi. Er det noen som har noe erfaring med forskjell i støynivå på disse to. Vil jeg få en vesentlig bedring, eller er det ubetydelig forskjell på støynivået på de to?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 støynivået vil minke SVÆÆRT mye! tror det er 15-20dB forskjell (10dB mer er vel omtrent dobbelt så høyt). go taisol. globalwin er dårlig! Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Kjøpte den Taisolen i dag og er ikke særlig fornøyd. Tempen på athlon 1200 ligger på nærmere 60 grader + at harddisken gir fra seg en irriterende lud jeg ikke har hørt før. Umulig å få vekk thermal-tapen som var der fra før, skrapte vekk 99.9% men den siste lille "filmen" (veldig tynt lag) gikk ikke bort. Ellers var den grei å få på og sitter innforjælig bra men... ikke helt fornøyd jeg i hvert fall. Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Slip vekk restene med fint slipepapir Så påfør ett tynt lag med kjølepasta . Så monter .. Funker fint :smile: Tom Erik Hattrem --- Athlon [email protected](10x140) KT7A 640mb Geforce2 Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Jeg byttet min WBK38 med TaiSol CGK760, og jeg fikk både bedre støyresultater og temp. resultater ! Jeg er veldig fornøyd med min 760 hvertfall, men om wbk68 har samma jetflyet av en vifte som wbk 38 vet ikke jeg :smile: Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Quote: On 2001-11-10 06:27, freezeface skrev:Kjøpte den Taisolen i dag og er ikke særlig fornøyd. Tempen på athlon 1200 ligger på nærmere 60 grader + at harddisken gir fra seg en irriterende lud jeg ikke har hørt før. Umulig å få vekk thermal-tapen som var der fra før, skrapte vekk 99.9% men den siste lille "filmen" (veldig tynt lag) gikk ikke bort. Ellers var den grei å få på og sitter innforjælig bra men... ikke helt fornøyd jeg i hvert fall. Da har du montert kjøleren feil hvis tempen er så høy, min athlon 1200 er aldri over 40grader @1200. Kjøleren trives utmerket med en kraftigere vifte, da jeg byttet til Papst 612NGM gjikk tempen ned med 5 grader og er nå 45 ved max load (@1406/1,91V). Den orginale Delta viften (ja, det er en delta) lager en litt høyfrekvent lyd som kan være plagsom selv om den ikke er så høy, Papst viften lager ikke noe mindre lyd, men den er litt dypere og forsvinner sammen med mine 80x80mm som bråker betydelig mer. Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Quote: On 2001-11-10 06:27, freezeface skrev:Kjøpte den Taisolen i dag og er ikke særlig fornøyd. Tempen på athlon 1200 ligger på nærmere 60 grader + at harddisken gir fra seg en irriterende lud jeg ikke har hørt før. Umulig å få vekk thermal-tapen som var der fra før, skrapte vekk 99.9% men den siste lille "filmen" (veldig tynt lag) gikk ikke bort. Ellers var den grei å få på og sitter innforjælig bra men... ikke helt fornøyd jeg i hvert fall. Ta Aceton å gni som du aldri har gnikka før :smile: Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Bytt ut vifta di, med eks en 80x80 PApst NGML. ANYONE: det var noe rosa gørr under vifta før montering ) fikk ikke alt bort la på silverII, cpu ved full load ligger på ca 52, skulle det vært kaldere? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Quote: On 2001-11-11 20:38, Gunder1 skrev:ANYONE: det var noe rosa gørr under vifta før montering :o) fikk ikke alt bort la på silverII, cpu ved full load ligger på ca 52, skulle det vært kaldere? Hehe det rosa "gørret" var termisk kitt som kan brukes istede for Artic Silver(artic silver er bedre da). Du bør ta bort alt. Gnikk og knu med noe rensemiddel. Har hørt at whitesprit er veldig effektivt for å fjerne "gørret". Selv brukte jeg bare en kniv og skrapa vekk alt, planslipte ribba og la på artiv silver. En viktig ting: hvis du fjerner gørret med whitesprit så anbefaler jeg på det sterkeste at du tar å renser under med isopropanol(kjøpes på bensinstasjon) da Whitesprit legger igjen ei hinne som hindrer varmeoverføring. Ellers er det vanskelig å si om 52grader ved full load er høyt. Skadelig er det uansett ikke, men for å vite om du kan få tempen ned noe særlig må du nesten si hva slags CPU du har og hva slags kjøling du ellers har i maskinen. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Ellers er det vanskelig å si om 52grader ved full load er høyt. Skadelig er det uansett ikke, men for å vite om du kan få tempen ned noe særlig må du nesten si hva slags CPU du har og hva slags kjøling du ellers har i maskinen. EpoX 8KHA+ 266A T-Bird 1400@1400 en globalwin et eller annet ca 36db (skal bytte ut vifta idag med en PAPST 80x80 NGML) 45 idle 53 full load Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Ok, en liten oppdatering. har gått litt utradisjonelt til verks her men men, Tok av kjøleribben og "planslipte" den med en skuresvamp (ja sånn som du renser komfyren, dassen, vasken etc med), gikk helt fint og fikk glatt vekk de siste restene med thermal-tape. La på artic igjen og satte på en noe kraftigere vifte (en som sto på en gammel GloWin32) Tempen er nå ca 55 altså litt bedre, men er jo langt fra fornøyd. Så en annen ting... Hva menes med et tynt lag artic silver? Den thermal-paden som var på vifta fra før av er jo drit-tjukk? Er det det som regnes som tynt? F. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Hehe, kreativt men... Jeg planslipte min CGK760 til jeg kunne se meg selv i den. Brukte etterpå et tynt lag Arctic Silver II. Gav gode resultater! Har den på en T-bird 1.33GHz, max load temp = 42C ved behagelig romtemperatur. Det er monteringa di det er noe galt med, ikke ribba! Og vil du forresten bedre kjøleren din, så kan du bytte vifta! Helt grei ribbe, litt puslete vifte på den Taisolen. En Papst 60x60x25mm gjør susen. Bråker lite og... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Quote: On 2001-11-12 18:03, freezeface skrev:Så en annen ting... Hva menes med et tynt lag artic silver? Den thermal-paden som var på vifta fra før av er jo drit-tjukk? Er det det som regnes som tynt? Jeg ser et tynt lag på som et jevnt lag som du nesten kan skimte coren gjennom. Det termiske kittet på Taisol ribbene gjennomår en kjemisk reaksjon som gjør at hele saken smelter. Det forblir ikke like tykt som det er før bruk Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Prøv med Nanotherm istedet.. Samme ytelse, billigere, lettere å vaske bort, mer varig.. http://www.netconnection.no/webshop/ 40,- Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Ok folkens, enda en oppdatering: Forsto at noe var alvorlig feil ettellerannetsted, så jeg tok av kjøleren nok en gang. Det første jeg måtte gjøre var å bøye vekk en spole på hovedkortet (msi kt7 pro2, jævla trangt å komme til) la på et nytt lag m artic silver, fulgte denne( http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm ) prosedyren til pungt og prikke og denne ( http://www.athlonoc.com/tweakvia1.php ) ditto. Nå er idle temp ca 33'C og max load ca 53'C. Veldig fornøyd med det. Kan ikke fatte at jeg ikke har gjort det forandringene i registeret før, dumme meg :smile: F. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå