Gå til innhold

Harddisken paia etter strømbrudd, er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Fattern slo av noen sikringer i huset, og når jeg skulle starte maskinen igjen (som hadde vært påslått..) så begynte maskinen å "ule" i oppstarten. Det kom en lyd som lignet på en telefon som ringer..

La merke til at 200 GB Maxtor disken min, som funker som master, hadde fått nytt navn i oppstarten.. står Maxtor Calypso eller noe.. Og etter ATA-133 kontrollern har funnet disken, kommer ikke maskinen videre... "Ringe-lyden" kommer et par ganger og så blir det stille..

I BIOS kommer det lenger ingen info om disken... Størrelse osv. Har prøvd å koble fra disken og sette den gamle 80gb disken min som master, og da forsvinner "ringe-lyden" i oppstarten og jeg får startet XP install fra CD..

Virker som harddisken har tatt kvelden, eller er det noe jeg overser?

Specs er:

Epox EP-4pea+

2,66 Ghz P4

1024mb minne

200gb paia Maxtor disk..

80gb WD

Radeon 9700 Pro

Hovedkortet har et sånt fancy lite led-display som viser oppstarts/feil-koder.. Koden som maskinen stoppet på har ingen info i manualen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har opplevd noe lignende som har noe tips?

Har nå funnet ut at lyden kommer fra selve disken.. Har prøvd å sette den som slave i en annen maskin, og det samme skjer der... maskinen vil ikke starte og det blir også problematisk å komme inn i BIOS..

Noen som har en anelse om hva som har skjedd? For meg ser det ut til at disken har tatt kvelden fullstendig... men håper selvsagt på en annen løsning da det er visse ting jeg gjerne skulle hatt tak i på den stapp fulle 200gb store disken :cry:

Edit:

Nå har jeg i tillegg testet diagnose-programmet til Maxtor.. Men maskinen kommer ikke så langt at den engang får bootet fra disketten.. Har også prøvd å koble til disken etter diagnoseprogrammet er startet, men programmet finner da ingen disk.. Finner ingen ting på maxtors supportsider om den merkelige lyden heller.. :no:

Et annet spm. også: har noen en formening om dette er en garantisak?? eller regnes det som selvforskyldt? Jeg er av den oppfatning at en harddisk bør tåle et strømavbrudd.. har ikke vært borti at dette har skjedd tidligere med noen PC...

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...