Gå til innhold

Tips om hovedkort med passiv kjøling av NB

Crozzfire

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe et hovedkort med passiv kjøling av NB, fordi jeg skal vannkjøle (planlagt zalman reserator) CPU og skjermkort, og vil unngå ekstra rot med slanger og ekstrautstyr.

Skal vannkjøle pga stillhet, så ikke no overklokking her.

Spørsmål:

-Blir det bra nok kjøling med passiv?

-Tips til bra hovedkort (som helst også har generelt godt rykte). (socket A, vanlige ide-hardisker, ddr minne, agp, helst ok innebygd lyd og nettverkskort)

Hadde egentlig tenkt å kjøpe abit nf7-s v2 nforce2 eller hva det heter, siden jeg har et fra før av og har ingen negative erfaringer med det. Så et kort som hadde vært ganske likt det hadde ikke vært å forakte :)

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er bare å kjøpe et hk, ta av viften og sette på en passiv chipset kjøler fra Zalman eller lignende. Hvis du ikke skal overklokke skal det ikke være noe problem å ta bort viften, er tross alt langt fra alle som har vifte i det hele tatt.

Valget av hk kommer vel mest ann på features enn noe annet, ytelsen er stort sett lik. Det første jeg kommer på er Asus A7N8X Deluxe, Abit NF7-S og og DFI Lanparty ettlerannet (ikke prøvd personlig men hørt gode ting om det). Et godt utstyrt nForce-2 kort har alt du trenger, lan i massevis og SoundStorm lyd ++

Lenke til kommentar
kan anbefalle at du tar av kjøleribba og legger på noe artic silver 5 goop

istedet.

Istedet? Uh.. mener du å bare ha goop på? Ikkeno kjøleribbe over? :hmm:

Asus A7N8X-E Deluxe er et veldig bra kort, passiv kjølt NB, masse stæsj og grei pris.

Virket meget interessant. Flere som har erfaringer med dette kortet?

EDIT:

La merke til at det stod følgende på spesifikasjonene:

Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )

Diskkontroller (2.) IDE ( ATA-133 )

Vil dette si at det finnes kun én vanlig IDE kontakt? (m.a.o. kan jeg bare ha feks en cdrom og en hardisk (kun en ide-kabel)?)

Eller mener de at er én RAID og to IDE?

Dessuten:

Det blir vel ikke for varmt med passiv kjøling av NB, selv om jeg bruker lydisolering i kabinettet? Kanskje en 120mm papst vifte bak eller foran holder (hva er best?)?

Eller holder det med kun PSU som trekker ut varmluft bak?

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Ok... Men bør den være foran eller bak?

"Luftmessig" er det vel stort sett det samme.

Men det er lettere å holde støvet ute med vifte med filter på i front som suger inn i kassa. Brukte forresten en Zalman ZMNB47J på mitt NF7 tidligere. Fungerte helt greit det opp til 205MHz fsb.

Lenke til kommentar
kan anbefalle at du tar av kjøleribba og legger på noe artic silver 5 goop

istedet.

Istedet? Uh.. mener du å bare ha goop på? Ikkeno kjøleribbe over? :hmm:

Nei, ta av kjøleren - ta vekk det gamle gugget på både kjøler og NB - legg på ny kjølepasta - monter kjøleren på igjen. På den måten vil du få bedre varmeoverføring fra NB til kjøler.

Asus A7N8X-E Deluxe er et veldig bra kort, passiv kjølt NB, masse stæsj og grei pris.

Virket meget interessant. Flere som har erfaringer med dette kortet?

EDIT:

La merke til at det stod følgende på spesifikasjonene:

Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )

Diskkontroller (2.) IDE ( ATA-133 )

Vil dette si at det finnes kun én vanlig IDE kontakt? (m.a.o. kan jeg bare ha feks en cdrom og en hardisk (kun en ide-kabel)?)

Eller mener de at er én RAID og to IDE?

Nei, det to-tallet står for diskkontroller nr. 2. Kortet har 2 P-ATA porter (totalt 4 enheter), 2 S-ATA porter (totalt 2 enheter) og en floppy-kontroller (i SB).

Dessuten:

Det blir vel ikke for varmt med passiv kjøling av NB, selv om jeg bruker lydisolering i kabinettet? Kanskje en 120mm papst vifte bak eller foran holder (hva er best?)?

Eller holder det med kun PSU som trekker ut varmluft bak?

NorthBridge er en komponent som er relativt kjølig og trenger egnentlig ikke aktiv kjøling. En 12cm Papst-vifte er derimot å foretrekke uansett for å oppnå bedre luftgjennomstrømning i kabinettet. Det optimale er én vifte som suger luft inn foran nede (helst med luftfilter) og en som trekker luften ut bak oppe.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Tror jeg prøver med kun en vifte foran nede først... så får jeg se hvordan det funker.

Kan strømforsyningen dra ut lufta bak greit nok uansett, eller blir den kanskje like bråkete som 1 vifte foran og 1 bak allikevel, pga økt varme?

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Tror jeg prøver med kun en vifte foran nede først... så får jeg se hvordan det funker.

Kan strømforsyningen dra ut lufta bak greit nok uansett, eller blir den kanskje like bråkete som 1 vifte foran og 1 bak allikevel, pga økt varme?

PSU trekker en god del luft den også så det kan være det holder.

Lenke til kommentar

80mm. eller 120mm past vifter bråker ikke i det heletatt. har personlig ikke erfaring med papst, men mange her på forumet skryter av disse viftene.

de kan selfølgelig ikke måle seg mot 120mm delta eller 140mm Nmb vifter på luft flytting. men disse viftene kan heller ikke yppe seg støymessig..

gå for en papst eller en lignende..

du finner de på microplex og på 3dfxcool

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...