Gå til innhold

Pentium4 vs. AMD64

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du ser på tester av P4 3.2c og Athlon 64 3200+ så er forskjellene i ytelse marginale. Likevel kan man vel generelt si at AMD er litt bedre i spill, mens intel er litt bedre i typiske kontor og encodings programmer. Men forskjellene er vel så små at du neppe merker de i daglig bruk.

Forskjellene i stabilitet skyldes vel først og fremst ikke valg av cpu, men av chipset (og ram). Så valget av cpu merke, er ikke det som avgjør stabiliteten på systemet.

Dersom pris er veldig viktig, så kan man i dette tillfellet spare 240,- ved å velge AMD. Men hvis man ser på cpu+hovedkort+ram, utgjør jo ikke dette så mange % i forskjell i totalpris.

På varme er vel AMD bedre en intel(prescott). Noe som kan være avgjørende i valget av cpu til en Shuttle.

Med AMD's Cool'n'Quiet teknologi får man senket temp ved lav cpu belastning, men da er oftest varmemengden uansett så liten at man kan sette viftehastigheten så lavt at den overdøves av psu. Mens ved høy cpu last, når støyproblemet blir gjeldene, er vel systemene nesten like med tanke på støynivå.

Mange trekker frem fordelen av 64bit. Og dersom du ivrer etter å teste dette i beta og demo versoner av software, som allerede har begynt å komme, burde valget vere enklere. Men det kan nok drøye så lenge frem i tid til spill og programer kommer for fullt i 64bits versjoner, at Amd 64 3200+ sansynligvis har krøpet nedover mot mimimuskravet til hardware. Så uavhengig om man velger 32bit eller 64bit i dag, kan behovet for en oppgradering da være akkurat like stort.

Mener at dersom du vil bruke PC'en til mye forskjellig, er det umulig å kåre en vinner av disse to.

Så uttalelser som at #### er Best!!! må vel komme av overtro eller uvitenhet.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Tja som flere sier her så er de "best" på ulike ting , men uansett vil jeg påstå at om vi satte disse opp mot hverandre i en blindtest og lot de mest ihuga fansene prøve dem så tror jeg mange ville fått seg en aha opplevelse der de plutselig oppdaget at de hadde kåret " feil" cpu til den beste . Personelig ville jeg aldri klart og skille dem .

Lenke til kommentar

AMD64 trekker vesentlig mindre strøm/produserer mindre varme:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2249&p=13

Ved load er forskjellen på barebone-systemene:

AMD 3400+ 157W

P4 550 3,4ghz 195W

AMD 3500+ 90nm som inntil videre bare er å få kjøpt i USA drar latterlig lite i forhold, 114W

Dette er en stor fordel i små shuttle pc'r med små powersupply og få vifter til å bli kvitt varmen.

Ytelsesmessig ligger de rimelig likt.

Kommentar fra en av journalistene på hardocp.com:

Prescott systemene blir utrolig varme (bl.a. cpu, hk komponenter, osv), men hyperthreading er noe du setter pris på når du kjører tunge programmer i bakgrunnen.

Godt poeng egentlig. Ser frem til s939 dual core prosessorene kommer :)

Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 20/10/2004 : 13:43

Med AMD's Cool'n'Quiet teknologi får man senket temp ved lav cpu belastning, men da er oftest varmemengden uansett så liten at man kan sette viftehastigheten så lavt at den overdøves av psu. Mens ved høy cpu last, når støyproblemet blir gjeldene, er vel systemene nesten like med tanke på støynivå.

Uten at jeg kjenner til Cool`n`Quiet teknologien til AMD, vil jeg bare nevne at jeg med ASUS Q-fan (P5GD1) enablet på min prescott ikke har nevneverdig støy fra boxed vifta ved kontor/surfing CPU temp ligger på ca 35 grader.

Må faktisk belaste en god del, evnt spille før den begynner å lage støy, og i de tilfeller er det som regel annet som "opptar" meg mer enn litt viftestøy.

Det som etter min mening er å anbefale hvis man går for Prescott er en god strømforsyning, jeg har Q-tech kabinett (hadde ikke råd til annet da jeg kjøpte) og med originale strømforsyningen bråkte boxed cpu vifta helt sinnsykt, fløy opp i 3000- 4000 rpm. og cpu temp ca 40-45 grader ved vanlig (ikke spilling) bruk.

Har nå satt inn 400W Fortron 24 pin, som har 120mm justerbar vifte som sitter rett over prosessor, og med den blir det som sagt fint lite støy.

Så jeg påstår selvsagt ikke, at ikke Prescott sikkert blir varmere enn AMD, men det TRENGER ikke å være noe stort problem

Jeg har ikke kompetanse til å uttale meg om hva som er best, men er i alle fall kjempe fornøyd med prescotten. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Pentium er dårligere enn AMD (banner kanskje i AMD kjærka nå) Jeg har hatt begge deler, og har gode erfaringer med begge. Kjører nå en overklokket Barton i min pc, og det fungerer meget bra, synes jeg! Har ingen planer om å oppdatere CPU enda, men jeg kunne tenkt meg et nytt skjermkort..

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det riktig at AMD 64 hovedkortene ikke støtter pci express?

NForce 4 ble nettopp lansert, så nå blir det fart på sakene. Det er ingen hovedkort per i dag som støtter det, men det er ikke lenge til vi får kombinere AMD 64 med både SLI, PCIe, S-ATA II osv.

Lenke til kommentar
wh1te Skrevet 21/10/2004 : 07:47

QUOTE (pcp160 @ 21/10/2004 : 02:21)

Er det riktig at AMD 64 hovedkortene ikke støtter pci express? 

NForce 4 ble nettopp lansert, så nå blir det fart på sakene. Det er ingen hovedkort per i dag som støtter det, men det er ikke lenge til vi får kombinere AMD 64 med både SLI, PCIe, S-ATA II osv. 

Da er jo det en ting jeg synes burde ha kommet frem for lenge siden i en tråd som denne, hvis den faktisk skal ha noen verdi for de som skal kjøpe.

Er jo faktisk for det meste uhemmet skryt av det ene eller andre, og stort sett da til fordel for AMD.

Synes jo det burde være relevant nok.. og at det kommer om kort tid hjelper lite for de som kjøper i dag.

Så folkens, Få med alle sider av både Intel og AMD, gode og dårlige, så kan tråden være til nytte for noen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...