muffe Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Har et gammelt Asus P2B BX-basert Slot-1 hovedkort med en P3 450 MHz CPU. Denne er som alle andre Intel-prosessorer multiplier-låst, og eneste overklokkingsmulighet er derfor FSB-overklokking. Problemet er at på P2B kan du ikke låse PCI/AGP bussene. De "følger med" FSB etter hvert som jeg overklokker. Standard FSB på denne prosessoren er 100 MHz, og multiplier er låst på 4,5. Jeg kan justere FSB i disse trinnene: FSB - PCI 100 - 33,3 103 - 33,4 112 - 37,4 133 - 33,3/44,3 Ved 133 MHz FSB restarter maskinen under boot. Vet ikke om det er fordi brikkesettet ikke tåler det, eller om det er fordi PCI frekvens er på 44,3 MHz (vet ikke hvordan jeg velger 33,3 MHz eller 44,3 MHz). Hvordan skal geg få mest ut av dette oppsettet? Vil harddisker, PCI kort osv tåle en PCI bus på 37,3 MHz? Og hvordan velger jeg mellom 33,3 MHz og 44,3 MHz når FSB er 133 MHz? Hvordan vil det gå med AGP-skjermkortet? Har nyeste BIOS (rev. 1012), og manualer med jumper-settings finner dere her. Alle instillinger endres med jumpere, ikke i BIOS som på nyere PC-er. Har også en P2 400 MHz, men regner med at den er like ubrukelig. På forhånd takk. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 En liten update her, håper på litt flere innspill: Fant ut at mitt hovedkort var en nyere revisjon enn den manualen beskrev. Maualen beskrev 1.03 revisjonen, mens jeg har 1.10. Det betyr at jeg har mye mer å velge mellom blandt FSB/PCI innstillinger. Orker ikke å gjengi alt her, men dere finner det i dette dokumentet. Jeg prøver nå 124/31 (FSB/PCI) MHz innstillingen, noe som overklokker den til 558 MHz. AGP divideren er 2/3, og det gir en AGP frekvens på 82,66 MHz. Har ikke stresstestet grafikkkortet enda, men jeg har ingen mistanker om at det ikke går bra. Prosessoren er testa med "torture test" i Prime 95 i snart en time, så den er stabil. Hvis jeg øker FSB/PCI til 133/33,3 MHz, vil jeg også øke AGP frekvensen til 88,7 MHz. Noen som vet om dette vil være skadelig for grafikkortet? Tror prosessoren vil klare 600 MHz... Jeg har også montert ekstra kjøling på northbridge, samt at jeg kjører PC133 RAM. Har et STB Velocity 16 MB TNT kort. For øyeblikket kjører jeg det på std. klokking, men jeg har prøvd det helt opp til 100/125 MHz uten artifacts av noe slag. På forhånd takk for alle innspill. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Skjermkortet (AGP) er ikke noe særlig å bekjymre seg over, det er mye verre med HD'enen. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Harddiskene bryr seg vel ikke om AGP frekvensen? Det er jo PCI frekvensen som betyr noe for de. Og så må jeg få lov til å sitere meg selv: Jeg prøver nå 124/31 (FSB/PCI) MHz innstillingen Som du ser er faktisk PCI frekvensen NEDKLOKKET. Mitt problem er AGP frekvensen. Er redd for at den ikke tåler 88,7 MHz. Standard er jo tross alt 66 MHz... Det er LITT forskjell..... Noen som har noen innspill eller meninger om hvordan eldre TNT-baserte AGP kort liker høye AGP bus frekvenser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå