Xvani Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hei! Satt og diskuterte om LCD var bra nok til spill osv med en kamerat, og han dro frem at uansett om du ikke kan se etterslep på skjermen, vises bildet 12-16ms etter bildet ville blitt vist på en CRT skjerm. Dette gjør at du i online FPS spill begynner å reagere 12-16ms etter det de som sitter med en CRT skjerm gjør! (og 16ms kan være død vs ikke død) Av denne grunn kunne han si at han ikke ville kjøpe en LCD skjerm før latencyen er på 0ms. Er dette korrekt? Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Tror det blir ganske feil. ms på LCD skjermer er vel så lang tid det tar å gjøre en hvit pixel helt sort og tilbake til hvit igjen. At du får lagt til fiktive 12-16ms ekstra på pingen din tror jeg heller er bare vrøvl. Jeg spiller hvertfall like bra med LCD som med CRT uten å merke noen forskjeller sånn sett. Eneste er når den ikke klarer gjøre om fargene så fort og disse blir grøtete og henger igjen ( ghosting ). Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Men poenget her er vel at det faktisk tar tid å endre farge på krystallene (pixlene) Hvis det er slik du sier (hvit/svart/hvit) blir nok den reelle latencyen "in game" nærmere 5ms, men forskjellen er der! Man merker ikke noen spesiell forskjell på 5ms uansett, men poenget er at man ser bildet senere, derfor reagerer senere, som igjen gjør deg til en dårligere spiller. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Men poenget her er vel at det faktisk tar tid å endre farge på krystallene (pixlene) Hvis det er slik du sier (hvit/svart/hvit) blir nok den reelle latencyen "in game" nærmere 5ms, men forskjellen er der! Man merker ikke noen spesiell forskjell på 5ms uansett, men poenget er at man ser bildet senere, derfor reagerer senere, som igjen gjør deg til en dårligere spiller. Tja. For det første: En CRT tegner ikke opp bildet øyeblikkelig heller. Den har en elektronstråle som sveiper over skjermen. Normal refresh rate - det vil si hvor mange ganger den klarer å tegne opp skjermen per sekund - er 60-80 Hertz, det vil si at en CRT har en "latency" på 12-15 millisekunder. Sånn sett er den ikke bedre enn LCD'en, forskjellen er at når den først kommer til et punkt, endres det øyeblikkelig. Men det skjer altså ikke oftere. Problemet med LCD er at du får et etterslep som gjør bildet uklart. Når etterslepet er mindre enn øyet oppfatter, slik det faktisk er med de beste LCD'er idag, er den ikke dårligere enn en CRT. For det andre er menneskets reaksjonstider på "kjente" stimuli sånn ca 200 millisekunder om jeg husker rett. (Adskillig mer når du har sittet fem timer foran skjermen uten kaffe.) 5 fra eller til kan være forskjell på liv og død, men statistisk er det neppe noe stort problem. Jeg ville utvilsom valgt LCD idag. Først og fremst fordi bildet er klarere og med mindre flimring. Du blir fortere trett av og stirre på en CRT i lang tid, spesielt på nært hold. Det tror jeg er et større problem for reaksjonstiden... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå