Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link Access Point mot Dell Truemobile trøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg ble nødt til å kjøre en clean-install forrige dagen. Da jeg hadde lagt inn xp igjen, skulle jeg til å konfigurere aksesspunktet på nytt, men fant ikke installasjonsmanualen. Siden jeg ikke har konfigurert flest aksesspunkter i landet, ble jeg nødt til å fomle meg fram litt. Jeg hadde den standard IP-adressen til boksen tilgjengelig.

Dette skjedde: jeg reset'a boksen, og stappet inn nettverkskortet. Kortet ble funnet av XP, og installerte greit. Da det var gjort, begynte Poltergeisten i maskinen å jobbe. Ikonet i system-tray for trådløs tilkobling fant et nett ("default" etter resettinga), og mistet det etter et sekund. Så på, så av osv osv. Jeg kan ikke huske at det skjedde forrige gang jeg konfigurerte det.

Jeg prøvde å logge meg inn på admin siden til boksen via Explorer for å sette et navn til nettet og fikse IP-settings, men fikk bare en 404 feilmelding. Restartet et par ganger, og prøvde å leke litt med settings til kortet, men ingenting hjalp. Plutselig, ut av det blå, kom jeg inn på siden, fikk satt boksen til å bli en DHCP klient, samt distribuere IP'er, og gitt den en WEP nøkkel. Alt funker fint.

Problemet er: jeg vetta pokker hva jeg gjorde for å fikse det. Er det noen som har et forslag til hvorfor ikonet i system trayet viste "fant nett/ingen nett tilgjengelig" annet hvert sekund etter at boksen var renset for instillinger, og OS'et var helt "reint"? Og hva jeg kan ha gjort for å plutselig få det til å funke? Jeg vet at dette er et spørsmål nesten på nivå med "hva er meningen med livet", men jeg er litt nysgjerrig. Nesten så jeg vurderer å ødelegge instillingene for å reparere de igjen, og se hva jeg gjorde, men jeg er bekymret for hårfestet mitt.

En annen sak: Jeg har Bredbåndsfabrikken, som har tilnærmet 10 inn, 10 ut. På vanlig TP kabel er det stort sett det jeg får også på de gode dagene, men med trådløskortet er jeg mellom 4,5 og 5 på testene til ITavisen.no. Jeg vet at dette er et luksusproblem. Har hørt om full duplex som kan fikse det for meg, men er litt usikker på hvor jeg stiller det inn på kortet. Any idea? Og helst på norsk?

Jeg har forresten et spørsmål til: når AP'et tar imot en dynamisk IP, og maskinen mottar en dynamisk IP fra den igjen; hvordan i huleste kommer man seg inn i konfig'en???? I IE trenger jeg en IP, den IP'en jeg finner i cmd->ipconfig leder ut i ingenting annet enn en 404, og Clientware funker ikke...

Endret av sjbnil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så anbefaler jeg kabel når du skal konfigurere en trådløs boks, på denne måten får du gjort det riktig med en gang.

For å ta dette med hastighet så lurer jeg på hvilket aksesspunkt du har (2000AP, 1000AP), da virkelig hastighet kan være en del lavere enn det som makshastigheten på aksesspunktet er. Man kan f.eks. oppleve at 54Mbit trådløs kan gi en reell overføringshastighet på 22-23 Mbit.

Lenke til kommentar

Hvis AP'et har inngang for nettverkskabel, så bruk den som følger med boksen til å konfigurere den. Kjenner ikke 700AP, men 2000AP har en standard, ikke-krysset kabel med i pakken som lar deg konfigurere AP'et via kabel.

Boksen kan være flaskehalsen ja, du sier jo selv at du har full måking med kabel.

Edit: Ser at 700AP er bare 11 Mbit, da er det forklaringen på at du ikke får mer enn 5 Mbit reelt.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

Hmmm har faktisk ikke sjekket specs på boksen... skal få sjekket det ut. Men det er fornuft i det du sier, though it should be quite obvious :blush:

K, så det var hastigheten. Noen som vet noe om det andre, siden jeg ikke brukte kabel? Hvorfor fant og mistet kortet og nettet hverandre seksti ganger i minuttet? Og hvorfor plutselig bra? Jeg mener forresten å huske at jeg prøvde å koble meg på et usikret nett til en av naboene rett før det plutselig løsnet.... rett og slett bare høyreklikk på systemikonet-> koble til på nettet hans.

Lenke til kommentar

Hopping inn og ut av nett kan skyldes at det ligger et nett i nærheten som også heter default og som går på samme kanal som ditt. Husk derfor å endre på navnet på nettet, det blir enklere å skille ditt fra andres.

Det er et kjent og kjedelig faktum at Windows XP før Service Pack 2 ikke var spesielt "glad i" at andre programmer skulle styre med oppsettet av det trådløse, så du kan prøve å la kun XP ta kontrollen der. Kan hende det var den avhukingen du gjorde slik at det plutselig fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...