Xvani Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hei! Jeg kjører Mandrake på et 500Mhz 256MB Ram system. La merke til at jeg under normalt bruk kun har ca 9MB minne ledig, og den leser en del fra disk. Åpnet services, og fant ut at her lå det en HEL haug prosesser, som jeg ikke aner hva gjør. Hvordan kan jeg finne ut enklest mulig hvem jeg skal fjerne, og hvordan fjerner man disse under oppstart? GUI er KDE Hvilke er det jeg ikke må fjerne? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 btw. fc3(test) og suse kjører faktisk helt fint på min 500 mhz p3 128 MB ram teste-pc... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Nettopp.. Derfor må det gå ann å få det helt flott her også! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 men ikke fc2... Faktisk et OS som har MINKET kravene sine, mens funksjonaliteten stadig øker... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Var faktisk ikke så høy ressursbruk som jeg trodde. En som fortalte meg at nesten alt minnet var cahced. Så jeg hadde faktisk nesten halvparten "ledig". Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Var faktisk ikke så høy ressursbruk som jeg trodde. En som fortalte meg at nesten alt minnet var cahced. Så jeg hadde faktisk nesten halvparten "ledig". Bruk kommandoen 'free' isteden, dessverre skiller ofte ikke de fancy gui-ressursbruk-programmene mellom minne til cache+buffers og det som brukes av prosessene på systemet Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 KDE er ikke et lettvekter-GUI. Hvis du skal bruke dette bør du vurdere å justere ned alt fancy mikk-makk som du egentlig ikke trenger. Det finnes også en del lettere window managere. Jeg ser mange anbefaler fluxbox, selv har jeg ikke erfaring med dette. Og vet ikke om det følger med MDK. Når det gjelder hvilke services som er verdt å ha gående, så er det vanskelig å svare generelt på. Det du bør se etter er større services som du har valgt, men ikke bruker. Slik som webserver (apache) og SQL-servere (MySQL, postgress). Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 btw. fc3(test) og suse kjører faktisk helt fint på min 500 mhz p3 128 MB ram teste-pc... fælt som du reklamerer for fedora da... fedora (og suse) er ekkelt og grisete, prøv heller Debian. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 joa, Ratix jeg synes også det at Fedora og Suse ser fæle ut, men det spørs litt hva du gjør den til selv også. jeg regner med at om du bruker Fluxbox eller noe av de andre Grafiske grensesnittene så ser kanskje ikke Fedora så fæl ut. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 joa, Ratix jeg synes også det at Fedora og Suse ser fæle ut, men det spørs litt hva du gjør den til selv også. jeg regner med at om du bruker Fluxbox eller noe av de andre Grafiske grensesnittene så ser kanskje ikke Fedora så fæl ut. Det var _ikke_ poenget, fedora er 70% bloat. Joda, du kan kanskje strippe fedora til noe brukelig, men da sitter du igjen med et forferdelig pakkesystem og ikke noe annet. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg ser mange anbefaler fluxbox, selv har jeg ikke erfaring med dette. Og vet ikke om det følger med MDK. Har du lagt til en contrib kilde så er det bare å kjøre urpmi fluxbox Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 jeg regner med at om du bruker Fluxbox eller noe av de andre Grafiske grensesnittene så ser kanskje ikke Fedora så fæl ut. Fedora Core 2 med Fluxbox. Dette kjører på en 266Mhz bærbar PC uten noen ytelsesproblemer. Riktig nok en nedstrippet installasjon, men fungerer utmerket som en trådløs surfe/chatte stasjon, som også var tanken da jeg satte den opp. Men det var jo Mandrake som var spørsmålet her, og det er like lett, om ikke lettere å gjøre det samme med Mandrake hvis du ikke vil kaste deg uti en Debian e.l. installasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå