tors81 Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Hei, har akkurat satt sammen min første maskin : Abit NF7-S v2.0 XP-m 2400+ Corsair XMS 3200 512 MB Da jeg satt den på for første gang for litt siden, la jeg merke til at cpu-vifta støyet veldig. Og da jeg kom inn i bios sto det at viftehastigheten var 4800RPM, noe som lå på 5400RPM da jeg startet på nytt litt etter. Temperaturen til CPU, ligger på 14 grader, og system temp. er på 18 grader. Jeg har prøvd å kople til begge disse variable bryterne som følger med volcano 12 vifta. Men dette skjer med begge. Så når disse står på lavest hastighet, så går vifta på hastighetene nevnt over, som er det maksimale av hva vifta kan gå. Men når jeg vrir på bryterne så øker viftehastigheten , men jeg følte ikke for å gå over 5700RPM, da dette er jo over hva den skal kunne gå. Stusset også over at CPU ikke blir registrert i BIOS: unknown CPU, mens hastigheten er oppgitt til 800Mhz, men hadde trodd dette skulle vært oppgitt til 1800Mhz. Noen som kan hjelpe meg her, sikkert bare ett filleproblem, men dette er min første data som jeg har satt sammen, og håper jeg kan få den igang i løpet av kvelden. Jeg kan sikkert få lagt inn operativsystemet uansett, men det er litt irriterende med ett slikt problem, den støyer jo ganske godt. Kjølingen er derimot god Vel jeg får prøve om jeg får lagt inn s-ata harddisken, og håper noen er villig til å hjelpe meg litt med dette. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 for det første må du sette opp fsb til 133(tror jeg det jeg motte jeg har xp2400) da skal den være rett mhz. hor det andre må du ta lese på eksa til vifta der står det detajert hva du skal gjre for å få vifta til å fungere slik du vil. jeg har volcano 11 å den funket fint. men det jeg stusset veeldig over er at cpuen din var 14 grader? hvordan i hell for du d til.er ikke vappo du har heller. nor jeg kjører min vifta på 5000 så ligger cpu temp på ca 39 .... Lenke til kommentar
tors81 Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 OK jeg skal prøve å sette opp fsb til 133. Tempen stod på 14 grader første gangen jeg startet opp, men etter at jeg startet denne tråden, og slo på maskinen stod tempen på 30grader. Når det gjelder å lese på eska( arket), så har jeg nok lest den flere ganger, jeg er typen som leser alt av instruksjoner før jeg satte i gang. Men det hjalp heller lite denne gangen. Da jeg startet maskinen istad så begynte vifta å øke og minske om hverandre, noe som ikke skjedde de første to gangene jeg startet opp. Den var altså nede i 4600 og så opp igjen til 5500. Jeg føler jo at jeg har koplet rett, da den startet på 5500, og jeg kan videre skru på skru- potensiometeret eller hva det heter, slik at farten øker, men jeg følte ikke for å gå særlig over 5500 da den er oppgitt til maks dette. Nå skal jeg kople vekk alt på vifta og kople det på igjen. Takk for hjelpen, tar gjerne imot mer Lenke til kommentar
tors81 Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg lurer på om det ikke ordnet seg nå Atl ble så stille og rolig, og jeg får den ned i 2200, og tempen ligger på 15grader Det jeg gjorde var å dra ut alle ledninger og sette dem inn igjen, og da jeg utelot den tempføleren under Cpu`en så ordnet det seg. Jeg hadde da begge deler i tidligere, og det stod vel på instruksjonene Jeg trodde egentlig at denne måtte være koplet til for å måle tempen, men det er vel noe annet som gjør dette da, denne justerer bare vifta, avhehgig av tempen. Ja da var jo alt greit. Skal prøve og stille denne fsb` en nå, da antar jeg at tempen stiger på cpu` en? Takk for hjelp og som vanlig var løsningen enkel Lenke til kommentar
Arco Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Heisann. Jeg har samme CPU vifte som deg, og opplevde akkurat det samme. På Volcano 12 så har du 3 ledniger som går inn på vifta (hvis jeg ikke husker feil) og på den ene kontakten, så står det en blå jumper. den må bort for å kunne regulere hastigheten på vifta. Håper dette var til hjelp. :!: Lenke til kommentar
tors81 Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Ja du har delvis rett idet Arco, jeg hadde riktignok ikke den blå jumperen på, men både temp-føler og viftestyring. Men nå er det i orden. Nå det gjelder Mhz så stod den nå på 500Mhz(ikke 800), jeg satt da opp external clock i bios til 133Mhz(stod på 100), og da kom den opp i over 600Mhz. Men jeg skal vel også øke multiplier som står på 5.0? Eventuellt hvor mye skal jeg ha den på, jeg er litt skeptisk til å gjøre slikt uten å vite sikkert hva som er standard. Om jeg øker til 10 så vil det vel bli 1330Mhz? Den skal vel egentlig opp i 1800 og noe, men er usikker på hvilken av disse to verdiene jeg skal øke. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 tror multipliern skal stå på 13 eller 14 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Dersom du hadde lest litt mere nøye på bruksanvisningen så hadde du sett at det står med rød tekst "Do not use more than one funktion at one time". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå