Gå til innhold

Test av Razer Viper (mus)

E.T

Anbefalte innlegg

[color=red]Test av Razer Viper[/color]

Har sett lite til tester av muser her på "brukererfaringer", så jeg bestemte meg for å lage en liten selv, tiltenkt de som har tenkt seg en ny mus, spesielt aktive gamere bør lese dette :)

[color=green][b]Pakke i posten![/b][/color]

Jeg ser oppi postkassa. Pakke!
-Kan det være? nei, det kan det vel ikke, eller?
Joda, det var Vipermusa. Den hadde brukt totalt 3 dager fra Storbritania til Norge.
Jeg løper inn i stua og pakker opp.
Det første jeg ser er futuralet til musa, eller "Lanbagen" som kommer med som bundle. Sammen med en driverCD, og selve musa.

[img]http://vaffel-prod.com/personlig/erlend/pc/viper3.jpg[/img]

[color=green][b]Litt fakta om musen[/b][/color]

- Musen har 1140dbi (dots per inch)
- Den er lett og liten, fant ingen specs, men CA 3 ganger så lett som Wireless Intellimouse Explorer, og CA halvparten så lett som mx500

Her er et bilde til sammenligning:
[img]http://vaffel-prod.com/personlig/erlend/pc/viper.jpg[/img]

Her er litt mer hentet fra siden [url="http://razerzone.com"]RazerZone[/url]:

• Sleek ergonomic ambidextrous profile - translucent exterior design
• Two Ultra-large nonslip buttons - Finger tip grip for accurate and precise targeting control
• Nonslip side rails - performance grip design
• Ultraslick teflon feet - zero accoustic feedback
• Gold Plated Max-Conductive USB connector

[color=green][b]Over til designet[/b][/color]

som du ser på bildet under tar den seg godt ut på skrivebordet, men kan ofte bli litt "jalla" for de som er opptatt av å ha det litt "minimalistisk" på skrivebordet, men for "casemodders" o.l er den perfekt :)

Den ser egentlig ganske tøff ut, og med gjennomsiktig "skall" og rullehjul, får du en nog så festlig effekt når du bruker den, uten at det er distraherende.

En annen ting er at den setter seg i "sparemodus" når du ikke har bevegd musen noen sekund, da demper belysningen seg, og kommer først på når du beveger den.

[img]http://vaffel-prod.com/personlig/erlend/pc/viper2.jpg[/img]

Og et fra produsenten:

[img]http://eurostore.razerzone.com/images/viper1.jpg[/img]

[color=green][b]I praksis[/b][/color]

I praksis fungerer musen perfekt for meg, den har en nydelig ergonomi (som kan minne litt om mx300's) og den er lett og rask.
En liten ting er at du må bruke noen dager på å vende deg til den hvis du har hatt tyngre mus før, da det er lett å "løfte" den litt over overflaten under lengre håndbevegelser PGA tyngden (LETT).

[color=red]Jeg har testet musen i følgende spill[/color]:

[i]- Call of duty: United Offense
- Warcraft 3: perfekt! rask respons og presise bevegelser er viktig her, og Viperen leverer varene :)

- Counter-strike: For meg som spiller med høy sense (3.2) fungerer den kjempefint, betydelig mer presis og rask enn både MX500 og IE4.0

Testet nettop CS med lav sense nå, og merka at det "hakka" litt med de lange bevegelsene ja, men gikk raskt å vende seg til å ikke "løfte" musa PGA dens lave vekt så etter det jeg ser fungerer den nesten like bra med høy sense som med lav

- Doom 3: Samme som med counter-strike
[/i]

Og jeg må si at i alle disse spillene, har den fungert supert.
Helt opp til forventningene.

"On the fly" sensitivity'en er perfekt for meg, som skifter sens mellom wc3 og CS, da det blir endel åendling mellom disse spillene. Man trykker inn scolhjulet og scroller opp eller ned for å bestemme hvor høy sensitivitet man vil ha :)

[color=red]Har testet på disse musemattene også:[/color]

[i]-Rett på pulten, (fint tremateriale) fungerer ypperlig på den glatte overflaten, eneste problemet er at siden underlaget er så "lavt" har jeg en tendenstil å "løfte" musen på dette underlaget

-Blå tøymatte, mindre gli enn på treplata, men en god del bedre kontroll

-Steelpad 4D: Fungerer perfekt her òg, sykt bra på den grove siden, og grei på den glatte

-fUnc Surface 1030: Mye det samme som steelpad 4D

-Razer eXactpad: får denne om noen dager og gleder meg som en liten unge! [url="http://www.velocityreviews.com/review17.php"]Les test av den![/url][/i]

(Syns igrunnen at den fungerer best på litt grove overflater med "kontroll" PGA dens høye respons)

[color=green][b]Oppsumering[/b][/color]

Jeg har brukt musen i 2 uker nå og må si at den er fungerer ypperlig, ingen store problemer så langt, bare noen jeg har hørt fra andre steder:

Positivt:
-God og liten ergonomisk form
-Lett og rask
-Ypperlig programvare med "on the fly" sensitivity justeringer
-1140 DPI
-Perfekt for "high sensitivity" gamers
-Medfølgende "LANbag"
-Store gode knapper
-Ypperlig scrollhjul med fin motstand
-Passer også for venstrehendte

Negativt:
-Litt kresen på overflater
-Med lav "sense" kan den ha en tendens til å "hoppe" bortover (andres erfaring)
-kan være litt for lett? (vanesak)
-Lett å komme borti høyre museknapp (vanesak)
-Designet kan gjerne bli litt "jalla"

[b][i][u]Samlet karakter:[/u][/i][/b] [color=blue]5/6[/color]

(dette er min første test, så slakt i vei :) )

[b]Oppsumering av EDIT's:[/b] Lagt til noe i oppsummeringen, lagt til "musematter", rettet leifer, lagt til en liten bit om hvordan den fungerer i Counter-Strike
Fant ut at jeg heller bestiller Razer Exactmat istedenfor CorePad, [url="http://www.velocityreviews.com/review17.php"]Les test av den her![/url]

Erlend Endret av E.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, joda det var den store drømmen det, for å si det sånn.

Du, hvordan funka Viper musa i cs? Jeg leste på Razer sia at den ikke var så bra for folk som spilte med low sens, eller ikke rævva for folk men den funka bedre for folk med høy sens.

Mulig jeg misforstod men..

Og btw: Utrolig fin review. :thumbup:

Lenke til kommentar

for meg fungerer den ypperlig i CS, men så spiller jeg med 3.2 i sense også da.

Har hørt om problemer med "hakking" under lange bevegelser med musen, men dette er enten fordi du letter litt på musa, sånn at sensoren ikke oppfatter bevegelsen, eller at du simpelten har glemt drivere

Testet nettop CS med lav sense nå, og merka at det "hakka" litt med de lange bevegelsene ja, men gikk raskt å vende seg til å ikke "løfte" musa PGA dens lave vekt :) så etter det jeg ser fungerer den nesten like bra med høy sense som med lav :)

Lenke til kommentar
for meg fungerer den ypperlig i CS, men så spiller jeg med 3.2 i sense også da.

Har hørt om problemer med "hakking" under lange bevegelser med musen, men dette er enten fordi du letter litt på musa, sånn at sensoren ikke oppfatter bevegelsen, eller at du simpelten har glemt drivere

Testet nettop CS med lav sense nå, og merka at det "hakka" litt med de lange bevegelsene ja, men gikk raskt å vende seg til å ikke "løfte" musa PGA dens lave vekt :) så etter det jeg ser fungerer den nesten like bra med høy sense som med lav :)

Hehe, derfor jeg har ms3.0 på bordet her, og en klar mx510 i hylla.(fra USA)

Lenke til kommentar
Det kom jo en jævli rå boomslang som optisk for en 4 eller 3år sia, mener jeg fast bestemt. Jeg husker jeg drømte om den musa i lengre tid, men endte jo med at jeg fikk meg func og ms3.0 som alle andre gamere.

Nope, stemmer ikke. Boomslang har optisk avlesing av hjulene som kula overfører sine koordinatsendringer til, sikkert dette du har snappet opp og blandet med ryktene om Mamba som verserte på den tiden (les videre).

Viper er den første hel-optiske fra Razer. Den eneste musa Razer drev og tukla med til PC-bruk foruten Boomslang på den tiden var Mamba. Mamba, i alle fall slik den ble planlagt og prototypene så/ser ut, ligner litt på Logitech Gaming Mouse (ah, memories) og var også en kulemus, dog flyttet de den litt lengre frem (hevdet det skulle gi bedre kontroll over bevegelsene).

Les gjerne mer om Razer-produkter på denne siden.

Hilsen ponke

Lenke til kommentar

Tok en titt på den siden, og jeg må si at jeg fikk meg en GOD latter når jeg så den mambaen^^ en svær trådløs klump var den jo :D

Uansett så gleder jeg meg til å lage review av Razer eXactMaten som kommer om noen dager ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...