Fl@meboy Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 er det egentlig lov å brenne spill eller det er kanskje lovå brenne gamle spill men er det lov å brenne ting?? Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Du har lov til å kopiere dine egne spill og filmer osv, for backup osv. Du vil kanskje ha den nyeste O-zone plata i bilen, men er redd for at den skal bli ripete osv, dessuten vil du også ha den i stua og spille den der siden den er så bra. Da kopierer du cd'en slik at du kan bruke den begge steder. Du kan også låne bort til nærmeste familie og venner, men å kjøpe doom3 for 250 på lefdal og kopiere opp og selge for 50 spenn til alle i klassen er lovbrudd. Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Ja, eg kjenner en som gjør det....skal ikke nevne navn...men eg kjøper ikke noe av han:D Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Du har lov til å kopiere dine egne spill og filmer osv, for backup osv. Du vil kanskje ha den nyeste O-zone plata i bilen, men er redd for at den skal bli ripete osv, dessuten vil du også ha den i stua og spille den der siden den er så bra. Da kopierer du cd'en slik at du kan bruke den begge steder. ...Eller så kan du ta den cd'n, legge den _under_ bilen og kjøre over både kopi og original. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Du har lov til å kopiere dine egne spill og filmer osv, for backup osv. Du vil kanskje ha den nyeste O-zone plata i bilen, men er redd for at den skal bli ripete osv, dessuten vil du også ha den i stua og spille den der siden den er så bra. Da kopierer du cd'en slik at du kan bruke den begge steder. ...Eller så kan du ta den cd'n, legge den _under_ bilen og kjøre over både kopi og original. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 All kopiering er lov, bare du kopierer noe DU eier. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) ...Eller så kan du ta den cd'n, legge den _under_ bilen og kjøre over både kopi og original. Helt enig der ja, etter at den er kjørt over XXX antall ganger med piggdekk så kan man benytte seg av hagle og tømme patron lageret til den i familien/vennekrets/nabokrets som er mest jaktglad av dem alle. Og etter det så kan man danse på bitene før de brennes til en ugjenkennellig liten klump. Til on-topic: Bekreftelse fra meg, du kan ta backup/kopi til eget bruk, men du kan ikke selge/gi videre til andre. Bortsett fra t du har lov til å kunne dele med din nærmeste familie + tror du også kan til dine aller beste venner. Men med måte selfølgelig da. Anbefaler at om man liker produktet så bør man kjøpe det for å støtte opp for videre utvikling, men å teste det før man kjøper det er en fin ting. Da kan man spare seg for å kjøpe katta i sekken. [Edit] Den tyrkleifen snek seg inn igjen den. Endret 15. oktober 2004 av Zimon Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Liker dere ikke O-Zone! De som er så bra! ........nei. Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Du har lov til å kopiere dine egne spill og filmer osv, for backup osv. Du vil kanskje ha den nyeste O-zone plata i bilen, men er redd for at den skal bli ripete osv, dessuten vil du også ha den i stua og spille den der siden den er så bra. Da kopierer du cd'en slik at du kan bruke den begge steder. Du kan også låne bort til nærmeste familie og venner, men å kjøpe doom3 for 250 på lefdal og kopiere opp og selge for 50 spenn til alle i klassen er lovbrudd. Det har jeg gjort. HIHI Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Bortsett fra t du har lov til å kunne dele med din nærmeste familie + tror du også kan til dine aller beste venner. Men med måte selfølgelig da. Trur ikkje du har lov å dele slik akkurat. Du har lov å ta backup til eige bruk. punktum. Blir litt for dumt å brenne doom3 til 5-6 vennar og viss ein blir oppdaga, så kan ein berre seie at dei er bestevennane mine, så då er det lov?? Trur ikkje det akkurat... Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 hehe...du kan jo si det ja.............. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Du kan strengt tatt gjøre alt du vil med alt du eier, så lenge det ikke går utover andre. Det er strengt tatt det som ligger i "å eie": Du kan tilmed ødelegge det hvis du vil. Men det som er vanskelig her er det man kaller "åndsverkloven". I ytterste instans innebærer den at du egentlig ikke eier hele produktet, bare det materielle substratet. Cd-ens "åndelige" innhold (musikken, filmen, spillet, etc.) eies av de som har laget det (eller de som har kljøpt produsentens rettigheter på lovlig vis). Hvis du kopierer en film du har kjøpt, og gir kopien til en venn, så bryter du slik sett loven. I praksis kan man si det hele enklere: du "eier" ikke kopien. Å si at du eier den men at du ikke har rett til å gi den bort, virker på meg svært sofistisk. Enig? Lenke til kommentar
RickRoll Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 De fleste spill er gratis og lovlig og kopiere så lenge det er mer enn fem år siden de ble sluppet, og de ikke lenger er i salg. Skal spillprodusenten beskytte mot dette må de ta ut en spesiel copyright på det. "Home of the Underdogs" er en side med mange spill som forklarer dette fint. Søk deg frem til den selv for jeg husker ikke url'en. MERK: Selv om du har lov til å laste ned og kopiere spill som er gamle (ikke alle) så er det fremdeles forbudt OG straffbart å ta betalt av andre for spillene. Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 ja...det kan hende Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Det er viktig å skille mellom musikk og annet innhold. Musikk har vært lett å kopiere i veldig mange år, og reglene for dette ble laget for lenge siden. Reglene for filmer og programvare er mye nyere og litt anderledes. Som allerede nevnt kan du kopiere til eget bruk. Hvis du vil legge bort originalen, og bruke en kopi for at ikke poden skal ødegge den, er det lov enten det er programvare, film eller musikk. Å kopiere til nære venner og familie er kun lov med musikk. Du har ikke lov til å kopiere Doom 3 til noen andre, og selv med musikk har du ikke lov til å ta betalt for det. Definisjonen gode venner er litt vag, men men du bør nok ha kjent vedkommende i flere år. Man blir ikke god venn kun av å motta en kopi av en cd fra deg. Erik Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Noen ganger kan man tolke loven litt selv også. Jeg mener f.eks. at dersom noe er umulig å få kjøpt, bør det være greit å kopiere det fra noen. Hvis ingen rettighetsinnehaver taper penger på at du gjør det, så synes jeg det bør være greit. Hvis det er noe musikk jeg ikke får tak i på cd eller LP, synes jeg det er helt ok å kopiere det fra noen. Erik Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Foreløpig har vi ganske frie lover som lar oss gjøre veldig mye. Desverre vil regjeringen innskrenke våre rettigheter til å kopiere materiale vi har kjøpt: http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004101314323458039826 Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Foreløpig har vi ganske frie lover som lar oss gjøre veldig mye. Desverre vil regjeringen innskrenke våre rettigheter til å kopiere materiale vi har kjøpt: Er vel ikke akkurat så galt. I følge itavisen http://www.itavisen.no/art/1304627.htm så vil det fortsatt være fult lovlig å kopiere cder og omgå beskyttelser, men musikk som lastes ned i kopibeskyttet stand fra nettbutikker, vil ikke være lovlig å konvertere til andre format for deling eller bruk på ukompatibel hw. Virker litt merkelig for meg men slik er det nå. Tviler på at det blir noe stort problem så snart hw begynner å få skikkelig støtte for DRM og vi får bedre kompatabilitet. Cder er jo uansett fortsatt fult lovlig å kopiere så vi slipper nok å bekymre oss. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Emnetittelen beskriver nesten ingenting. Dette har ingenting med annet om hardware å gjøre. Hva som er lov og ikke lov er diskutert flere ganger før. Mye off topic i denne tråden. Posten er stengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg