Gå til innhold

Kalibrering av BenQ FP937s

Tiger__Style

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått min nye lcd i hus, og her er det tydelig at det trengs en kalibrering. Skjermen var ALT for lys og fargene ikke helt riktige. Hva slags program gjør jobben best? Og hva skal man egentlig stille på? Brightness-nivået på selve skjermen var satt til 100 når jeg fikk den, og jeg satte den sammen med contrast, ned til 50. Skal man stille på skjermen fysisk først, og deretter bruke PowerStrip e.l. ; eller bare bruke èn av delene? Satt og fomla med PowerStrip i et par timer i går, og jeg syntes det aldri ble noe særlig bra. Ble bare mer og mer fargeblind. (Og frustrert). Skulle gjerne hatt en sånn Spyder fra Pantone, men det blir litt for dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Program? Det finnes ikke et program i verden som kan fortelle deg hvilke feil sn skjerm viser. Fargene er jo "helt korekte" når de forlater skjermkortet. Er du proff så trenger du et colorimeter (spyder f.eks.), som er en ekstern farge/lysmåler som leser av skjermen din og lager en fargeprofil som korrigerer eventuelle feil.

Gidder du ikke bruke penger på slikt kan du nøye deg med øynene dine. Gode grafikere klarer lett å kalibrere inn 90% rett bare ved bruk av øynene. Starttips er å lege litt med de ulike fargeprofilene samt holde deg mellom 60% og 80% i lysstyrke. Kontrasten er litt værre og kommer helt an på panelet, og hva du ender opp med av andre innstillinger. Det er dog sjelden kontrasten skal tukles for mye med.

Noen tips kan også plukkes opp i denne artikkelen, eller ved et aktivt søk på google

Lenke til kommentar

Var kanskje litt klønete formulert: Med program mente jeg ikke noe som automatisk stiller inn skjermen, men heller noe ala Adobe Gamma; bare bedre. Har lest at det ikke er til å stole på. Men takk for gode råd ang. lysstyrke/kontrast.

I den kalibreringsguiden står det: Dersom du kan se alle de 17 blokkene, har skjermen din riktig kontast/lysstyrke. Dette kan vel umulig være riktig? Det er jo mange mulige kombinasjoner av kontrast/lysstyrke som vil vise alle 17 blokkene.

Lenke til kommentar

hehe...et spørsmål til: Må man justere kontrast/lysstyrke til riktige nivåer manuelt før man bruker denne; eller kalibrerer den dette automatisk sammen med fargene? http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=101

Syns det er vanskelig å justere k/l når fargene ikke er riktige, og omvendt.

Edit: Fant ut at jeg trenger denne pakka med OptiCal istedet for PhotoCal hvis jeg vil at spyder'n skal lese av svart- og hvitpunktene på skjermen automatisk. Da trenger jeg vel ikke å stille på k/l i selv?

http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=81

Endret av Tiger__Style
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...