Gå til innhold

Bios registrerer ikke CPU-Vifte.

iEYE

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en ny cpu-vifte i dag på class olson. Type Artic Cooling Copper TC Revision 2.

Etter jeg har montert den og skrudd på maskinen, så får jeg følgende feilmelding: CPU fan isn't running. Shut down computer ?

Det rare er at cpu-vifta faktisk går.

Hva kan være feilen her ? Kan det være Cpu'n som er ødelagt ? Eller er det noe annet som kan gjøre dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte meg en ny cpu-vifte i dag på class olson. Type Artic Cooling Copper TC Revision 2.

Etter jeg har montert den og skrudd på maskinen, så får jeg følgende feilmelding: CPU fan isn't running. Shut down computer ?

Det rare er at cpu-vifta faktisk går.

Hva kan være feilen her ? Kan det være Cpu'n som er ødelagt ? Eller er det noe annet som kan gjøre dette ?

hm høres ut som om vifta mangler turtalls avleser, ergo hk registrer det som at det ikke er no vifte der

BTW: Velkommen til forumet

EDIT: Leif var en liten tur innom

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar

Om det er tillfellet så er det vell bare å legge inn OS på maskinen. Å legge inn CPU temperatur software. Så kan jeg se hvordan det ligger ann med temperaturen ? Det er forresten et MSI KT3 ultra aru kort med en ADM barton 2500+ cpu og 1GB 3200 TwinMos ram

*EDIT*

Er forreten Pc healt status noe å stole på i bios ? Tenkte jeg skull la maskina stå på en time eller to, og overkvåke temperaturen der.

Takk for velkomsten :)

Endret av iEYE
Lenke til kommentar
*EDIT*

Er forreten Pc healt status noe å stole på i bios ? Tenkte jeg skull la maskina stå på en time eller to, og overkvåke temperaturen der.

software-temp kan en ta med ei klype salt (+/- 5-10 grader) - hva sier bios om saken etter oppdatering? - la den gå etpar døgn med normalt antall "hybelkaniner" i normal rom-temp før konklusjon.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Ja vifta er koblet på rett plass.

Disablet cpu fan detection, så nå slipper jeg feilmeldingen når jeg booter opp. Takk for tipset. Gjenstår bare å se om temperaturen holder seg nå. Den er på 39/40 C nå. Den har stått på i ca 3 timer. Skal prøve å oppdatere bios også.

Lenke til kommentar

på Mitt NF7-S leser den ikke sånne veldig lave turtall på vifter. idag prøvde jeg en vifte med regulerbar turtall. maks turtall på den var 2100Rpm. mens når jeg kom til 1600Rpm og under så var det punktet der den sluttet å lese av turtallet.

så da kan det hende viften har et veldig lavt turtall slik at det ikke registreres. altså under 1600Rpm så blir det ikke registret hoss meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...