Gå til innhold

Garanti hos nettbutikk?


Anbefalte innlegg

Ikke helt frivillige betingelser. En garanti skal gi utvidede rettigheter i forhold til reklamasjon.

Ja, en garanti skal gi rettigheter utover det som er lovbestemt. Men en garanti er en frivillig betingelse. En produsent trenger ikke gi deg noen garanti i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... :hmm:

Litt forskjellige meninger her om enkelte ting, men jeg har i hvert fall skjønt skillet mellom garanti og reklamasjonsrett.

 

Men hva om jeg hadde bestilt den skjermen, fått den knust og verken posten eller selger ville tatt ansvar for den? Da ville jo jeg ha blitt lidende, og jeg ville ha vekslet inn 3500 kroner i en ødelagt skjerm. Hvilke steder kunne jeg ha fått hjelp fra (rent bortsett fra forbrukerombudet og TV-programmene)?

 

Er det noen som har kjøpt ting fra PCUtstyr, og hentet dem nede i Fredrikstad, btw? Meninger om det?

Lenke til kommentar
Hmmm... :hmm:

Litt forskjellige meninger her om enkelte ting, men jeg har i hvert fall skjønt skillet mellom garanti og reklamasjonsrett.

 

Men hva om jeg hadde bestilt den skjermen, fått den knust og verken posten eller selger ville tatt ansvar for den? Da ville jo jeg ha blitt lidende, og jeg ville ha vekslet inn 3500 kroner i en ødelagt skjerm. Hvilke steder kunne jeg ha fått hjelp fra (rent bortsett fra forbrukerombudet og TV-programmene)?

 

Hvis er på posten og ser at esken har fått seg en smell, vil jeg ikke godtatt pakka. Da ville saken ene og alene vært et problem mellom Posten og selger.

 

Hvis du kommer hjem og åpner pakka og finner skjermen ødelagt, til tross for at embalasjen er hel, vil gode butikker ta imot varen og sende deg en ny uten større problemer. Møkkasjapper vil blankt henvise deg til Posten...

 

Er det noen som har kjøpt ting fra PCUtstyr, og hentet dem nede i Fredrikstad, btw? Meninger om det?

Jeg har bestillt fra PCUstyr.no flere ganger. Den siste gangen var i sommer og behandlingen jeg fikk fra dem var langt under standard. De var vrange, vanskelige og hadde slettes ikke lyst til å gjøre det loven påla dem å gjøre. Først etter at forbrukerrådet gav meg 100% medhold og en del dårlig reklame her på forumet, godtok de returretten min.

 

Min anbefaling er å holde deg unna PCUstyr. De har riktignok gode priser, men det er ikke lavt nok til å retferdiggjøre alt bråket du brått kan få med dem, hvis noe går galt. Netshop er et til de grader mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt fra PCUstyr.no flere ganger. Den siste gangen var i sommer og behandlingen jeg fikk fra dem var langt under standard. De var vrange, vanskelige og hadde slettes ikke lyst til å gjøre det loven påla dem å gjøre. Først etter at forbrukerrådet gav meg 100% medhold og en del dårlig reklame her på forumet, godtok de returretten min.

 

Min anbefaling er å holde deg unna PCUstyr. De har riktignok gode priser, men det er ikke lavt nok til å retferdiggjøre alt bråket du brått kan få med dem, hvis noe går galt. Netshop er et til de grader mye bedre alternativ.

De har lave priser, ja, men jeg fant ut at det ble under 800 kroner dyrere å bestille fra komplett, og det med oppkrav fra komplett og uten oppkrav fra pcutstyr. Hvis jeg bestiller oppkrav fra pcutstyr vil det bli ca. 500 kroner forskjell. Men det er vel verdt 800 kroner, tenker jeg. Dessuten får komplett inn varene sine raskere. :D

Endret av PettersenX
Lenke til kommentar

Ja, pcutstyr ser ikke ut til å være så veldig greie å ha med å gjøre. Jeg leste på pcutstyr sine sider, og set står at hvis man skal kunne returnere varen, må man ikke rive i stykker, skrive på eller på annen måte ødelegge varens emballasje. Det eneste jeg ikke skjønner er hvordan man skal kunne få opp, f. eks, et headset innpakket i plast uten å rive eller klippe i plastikken. Dessuten krever de at man pakker inn alt i antstatisk plast når man leverer det tilbake, og dette må man kjøpe hvis man ikke har det.

 

Et annet sted leste jeg at pcutstyr hadde sagt at det ikke kunne være synlig tegn til bruk på varen, med (pcutstyrs) andre ord, varen får ikke være åpnet. Dette er visstnok fordi man ikke skal kunne få en 2-ukers prøveperiode på varen, for så å levere den tilbake igjen.

 

Og når vi først er inne på nettbutikker: sjekk ut www.itbutikken.no . Det er den verste internettsida jeg noen gang har sett. Man må søke på et produkt for å se om de har det. De produktene man ikke vet om kan man tilsynelatende ikke finne, men når man søker på et produkt, finner søkemotoren alle mulige tenkelige andre produkter. Når jeg søkte på harddisker på et harddisksøk, fikk jeg opp cd-brennere, skrivere, kameraer, etc. Billig butikk, men det tar en hel dag å bestille derfra. Dessuten står halvparten av alt det "norske" på dansk...

Endret av PettersenX
Lenke til kommentar
Et annet sted leste jeg at pcutstyr hadde sagt at det ikke kunne være synlig tegn til bruk på varen, med (pcutstyrs) andre ord, varen får ikke være åpnet. Dette er visstnok fordi man ikke skal kunne få en 2-ukers prøveperiode på varen, for så å levere den tilbake igjen.

Da er PCutstyr helt på ville veier. Formålet med angreretten er jo nettopp å gi kunden mulighet til å teste en vare. Det er jo nettopp derfor angreretten gjelder ved fjernkjøp, altså når man ikke har mulighet til å ta varen i nærmere øyesyn i en butikk først.

 

Hvis PCutstyr mener de kan heve seg over forbrukerkjøpslovens angrerett så må de tro om igjen.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget at jeg hadde kjøpt feil hovedkort av PCUtstyr ETTER at jeg hadde montert det (når jeg skulle legge inn chipset-driverene :-). Trykket på feil knapp på nettsidene :-)

 

Jeg henvendte meg til de, og fikk byttet til det hovedkortet jeg egentlig skulle ha, selv om det hadde vært montert. Det var ingen vanskeligheter med den saken.

 

Har også hatt flere andre returer uten problemer.

 

Jeg har kun positive erfaringer med PCUtstyr, og har handlet mye av de i den siste tiden.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper det i en vanlig butikk, får jeg opptil 5 års garanti, men forsvinner ikke denne garantien når jeg bestiller over internett?

 

Garantien på opptil 5 år gjelder som regel ikke data og it utstyr, men hvite og brunevarer.

 

Hvis jeg betaler for en ødelagt vare som har kommet med posten, f.eks. en knust LCD-skjerm, og firmaet nekter å ta tilbake varen, så vil jeg ha sløst bort, med den skjermen jeg skal ha, 3500 kroner. 

 

Alle sendinger som sendes som pakker (norgespakke, servicepakke og bedriftspakke) er forsikret i forsendelse. Husk bare å kontroller varen før du forlater posthuset.

 

 

Når det gjelder garanti går det som regel på produsentens garanti og ikke butikkens...

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper det i en vanlig butikk, får jeg opptil 5 års garanti, men forsvinner ikke denne garantien når jeg bestiller over internett?

 

Garantien på opptil 5 år gjelder som regel ikke data og it utstyr, men hvite og brunevarer.

Det er 5 års reklamasjonsrett, ikke garanti. Det er en veldig viktig forskjell på garanti og reklamasjon. Les mer om det her.

 

Ellers er det slik at du på en PC har 5 års reklamasjonsrett. Hvordan det er på løse komponenter kjøpt hos f.eks. Komplett vet jeg ikke, men forbrukermyndighetene mener at en PC er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, altså har du 5 års reklamasjonsrett. Merk dog at det kun gjelder ved fabrikasjonsfeil. Slitasjeskader eller brukerfeil gir ikke rett til reklamasjon. Så om du hopper på laptopen din, får du ikke reklamert på den :cool:

 

Forøvrig er data- og IT utstyr brunevarer, bare så den også er oppklart :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...