Gå til innhold

Garanti hos nettbutikk?


Anbefalte innlegg

Alle de butikkene jeg har sett på her på forumet ser ut til å drive seriøst. Men hva med garantien på produktene? Hvis jeg kjøper det i en vanlig butikk, får jeg opptil 5 års garanti, men forsvinner ikke denne garantien når jeg bestiller over internett? Hvis jeg betaler for en ødelagt vare som har kommet med posten, f.eks. en knust LCD-skjerm, og firmaet nekter å ta tilbake varen, så vil jeg ha sløst bort, med den skjermen jeg skal ha, 3500 kroner. :cry:

 

Vet dere om noen nettbutikker som har slike garantier? Netshop og PCUtstyr er de jeg hadde tenkt å bestille fra. Har de noen sånn garanti? Hva er deres råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Posten erstatter ting som ødelegges under postgangen med inntil 10.000 kroner. Og du må skille mellom garanti (Noe f. eks produsenten gir deg, fordi de er sikre på at produktet vil virke minst så og så lenge) og reklamasjonsrett (som du er sikret i forbrukerkjøpsloven).

 

Tror ikke du har grunn til bekymring. Så vidt jeg vet gir de forbrukerlovene som omhandler kjøp på internett deg flere rettigheter, ikke færre. Du skal ha 5 års reklamasjonsrett på skjermen din, også når du kjøper den over nettet.

 

Les ellers mer her: http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...ikasjon_view.pt

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Alle de butikkene jeg har sett på her på forumet ser ut til å drive seriøst. Men hva med garantien på produktene? Hvis jeg kjøper det i en vanlig butikk, får jeg opptil 5 års garanti, men forsvinner ikke denne garantien når jeg bestiller over internett? Hvis jeg betaler for en ødelagt vare som har kommet med posten, f.eks. en knust LCD-skjerm, og firmaet nekter å ta tilbake varen, så vil jeg ha sløst bort, med den skjermen jeg skal ha, 3500 kroner. :cry:

 

Vet dere om noen nettbutikker som har slike garantier? Netshop og PCUtstyr er de jeg hadde tenkt å bestille fra. Har de noen sånn garanti? Hva er deres råd?

Garantien på produktene bestemmes helt og holdent av produsentene. Du har opptil 5 års reklamasjonsrett på et produkt, og den har du uansett. Reklamasjonsretten forutsetter dog produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Hold deg unna pcutstyr, de tolker angrerettsloven helt feil. Netshop kan du handle trykt hos, der har du ingenting å frykte.

trygt* :p

 

Men ja, basert på veldig mange uttalelser fra diverse brukere på hw.no forum, kan jeg faktisk anbefalle netshop. Skal handle derifra selv når jeg skal handle noe. Komplett trenger vel litt konkuranse :) Av og til så er ting faktisk billigere der og :)

Lenke til kommentar
Alle de butikkene jeg har sett på her på forumet ser ut til å drive seriøst. Men hva med garantien på produktene? Hvis jeg kjøper det i en vanlig butikk, får jeg opptil 5 års garanti, men forsvinner ikke denne garantien når jeg bestiller over internett? Hvis jeg betaler for en ødelagt vare som har kommet med posten, f.eks. en knust LCD-skjerm, og firmaet nekter å ta tilbake varen, så vil jeg ha sløst bort, med den skjermen jeg skal ha, 3500 kroner. :cry:

 

Vet dere om noen nettbutikker som har slike garantier? Netshop og PCUtstyr er de jeg hadde tenkt å bestille fra. Har de noen sånn garanti? Hva er deres råd?

Garantien på produktene bestemmes helt og holdent av produsentene. Du har opptil 5 års reklamasjonsrett på et produkt, og den har du uansett. Reklamasjonsretten forutsetter dog produksjonsfeil.

Jeg vil si du har 5 års reklamasjonsrett på ting som feks skjermer, men det er ikke 5 års reklamasjonsrett _uansett_ på alle mulige produkter, delen må være ment til å vare i ihvertfall 5 år for at det skal være 5 års reklamasjonsrett. (Iflg. innstillingen til loven av justiskomiteen).

 

Uansett, det skal ikke være noen forskjell på garanti/reklamasjon i forhold til å kjøpe i butikk og på nett. Og postpakker er forsikret gjennom posten.

Lenke til kommentar
Hvis jeg betaler for en ødelagt vare som har kommet med posten, f.eks. en knust LCD-skjerm, og firmaet nekter å ta tilbake varen, så vil jeg ha sløst bort, med den skjermen jeg skal ha, 3500 kroner. :cry:

Det er selger som er ansvarlig for pakken til du har mottatt den. Oppstår det en skade underveis, blir dette en sak mellom avsender og Posten. Kjøper har uansett rett på ny vare fra selger.

Endret av Multicom
Lenke til kommentar

Alastor og TEE: Jeg er helt enig, men vil bare utdype det at reklamasjon og garanti ofte kan høres ut som det samme men har en svært viktig forskjell: Garanti er frivillig fra produsentene og kan være alt fra 1 uke til livstidsgaranti med helt frivillige betngelser. Reklamasjon er derimot alltid 2 eller 5 år, lovpålagt (veldig viktig poeng) og har helt bestemte betingelser. Reklamasjonen må ytes av alle selgere i norge inkl nettbutikker. Reklamasjon ytes ikke av produsenten, importøren eller utenlandske butikker.

 

Evt. gap i betingelser og varighet mellom garanti og reklamasjon må dekkes av selger. Dette er en av grunnene til at varer koster litt ekstra her i norge.

Lenke til kommentar
Jeg vil si du har 5 års reklamasjonsrett på ting som feks skjermer, men det er ikke 5 års reklamasjonsrett _uansett_ på alle mulige produkter, delen må være ment til å vare i ihvertfall 5 år for at det skal være 5 års reklamasjonsrett. (Iflg. innstillingen til loven av justiskomiteen).

Vel, ifølge de avgjørelsene som har vært, har du 5 års reklamasjonsrett på en PC, både stasjonær og laptop. Dette gjelder uansett hvilken komponent som ryker. Så for de som er så heldige å bo i Norge, vil en PC hvor harddisken ryker etter 4 år fortsatt være innenfor fristen til å reklamere på produktet.

Lenke til kommentar

Hvilke avgjørelser er dette? For jeg har faktisk lett en del, men det er svært lite saker å finne i forbrukertvistutvalget etter hva jeg har sett, så jeg har ikke funnet noe praksis ang. pc-produkter ennå.

 

Men om du har funnet noen hadde jeg satt svært stor pris på å få se disse! Da jeg liker å holde meg oppdatert på slikt :yes:

Lenke til kommentar

Jeg mener dette var spesifisert i forbrukermagasinet FBI eller TV2 hjelper deg for veldig lenge siden. Reklamasjonstiden er 5 år for alle hele produkter som en ferdigbygget PC.

 

Dersom man kjøper delene og setter de sammen selv så vil reklamasjonen variere fra del til del. Deler med mekanisk bevegelige deler er det generellt 2 år reklamasjon på. (harddisker, vifter, CD-rom'er, PSU'er, osv) men deler som ikke har mekaniske deler har typisk 5 år. (CPU, ram, lydkort, nettverkskort osv) Skjermkort med vifte tror jeg er 2 år, mens skjermkort uten vifte er 5 år. Det samme gjelder hovedkort.

Lenke til kommentar

FBI og TV2 hjelper deg er i praksis et ekko av det forbrukerrådet sier. Forbrukerrådet mener også at det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner uansett pris. Men de har ingen mulighet til å fastslå noe som helst, eller skape rettspraksis, da de bare er veiledende for forbrukerne.

 

Og som sagt, så vidt jeg vet finnes det ingen rettspraksis som sier noe om hva pc skal være. Selv om 5 år burde være greit etter min mening så lenge det er snakk om en _del_ som er ment å vare i 5 år eller mer som ryker.

 

Men..ikke meningen å virke altfor kjip ang dette temaet... :dontgetit: ..ser jeg høres slik ut.

 

EDIT: Simen1, etter hva jeg har hørt så er det selve delen som går i stykker som man skal finne ut har så og så lang reklamasjonsrett på, ikke den komplette pakken. Så delene i en ferdigpc har forskjellig reklamasjonstid. Men dette området er jeg ikke på hvordan fungerer. Så dette er hva jeg tror.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Evt. gap i betingelser og varighet mellom garanti og reklamasjon må dekkes av selger. Dette er en av grunnene til at varer koster litt ekstra her i norge.

Dette stemmer ikke. Ta feks. mobiltelefoner. Går den i stykker etter 1 år, da må du reklamere på den. I disse tilfellene er det selvsagt ikke butikken som dekker reklamasjonen. Det er det leverandørene/produsentene som må gjøre, akkurat som de må gjøre det ved evt. garanti.

 

På de fleste andre produkter som jeg er borti daglig, er det aldri butikken som må ta et tap pga. reklamasjon. Butikkene tar det naturligvis videre mot sin leverandør, som igjen tar det mot produsent.

Lenke til kommentar
Hvilke avgjørelser er dette? For jeg har faktisk lett en del, men det er svært lite saker å finne i forbrukertvistutvalget etter hva jeg har sett, så jeg har ikke funnet noe praksis ang. pc-produkter ennå.

 

Men om du har funnet noen hadde jeg satt svært stor pris på å få se disse! Da jeg liker å holde meg oppdatert på slikt :yes:

Skal ta en kikk på det.

 

Det kom visstnok etter noen klager på harddisker, hvor en eller annen rettsinstans fant ut at slikt skal vare minst 5 år. Hjelper ikke hva de som lager diskene sier er maks levetid liksom :no:

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at en vare skal forventes å leve i mer enn 5 år for å ha 5 års reklamsjonsrett.

 

Forbrukerkjøpsloven sier at varer som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, har 5 års reklamasjonsrett. Det kan vel ikke være tvil om at en harddisk er ment å vare vesntlig lenger enn to år, altså gjelder 5 års reklamasjonstid også på harddisker.

Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være tvil om at en harddisk er ment å vare vesntlig lenger enn to år, altså gjelder 5 års reklamasjonstid også på harddisker.

Ifølge rettsinstansene er det ikke tvil om det.

 

Maxtor, som er en harddiskprodusent, vil ikke garantere for mer enn ett år.

Lenke til kommentar
Det er ikke slik at en vare skal forventes å leve i mer enn 5 år for å ha 5 års reklamsjonsrett.

De som lagde loven, mente at slik skulle det være. Men det står det ikke noe om i selve lovteksten, og tolkningene av teksten er derfor vide og brede, og mange mener mye om alt. Noen mener tilogmed at varer som er ment å vare i 2.5 år skal ha 5 års reklamasjonsrett.

 

Men de som utformet loven mente 5 år ++ på varer for at det skulle være 5 års reklamasjonsrett.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg kan lese her at det er litt forskjellig oppfatning av hvordan Posten og avsendere skal forholde seg hvis noe skulle skje med en forsendelse, knust vare etc. Etter hva vi vet kom det en ny lov i januar som tilsier, at hvis det er skjedd en skade på en vare, så dekker Posten dette med en fast sum pr. kilo vare. Verdien på varen har ingen betydning i dette tilfellet. Avsender kan ikke lastes for ødeleggelse av varen, da dette blir et forhold mellom kunde og Posten. Men kunden har krav på å kunne betale et lite tillegg for varene, slik at det forsikres hvis noe uforutsatt ville skje, før varene sendes. Vi hadde et tilfelle av dette for litt siden, og ble veldig overrasket hvilke rutiner Posten hadde. De fraskriver seg mye av ansvaret, og kunden blir den lidende part hvis noe skulle skje. Da er det jo opp til hver leverandør hvilke tiltak de ønsker å gjøre for å hjelpe kunden på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Alastor og TEE: Jeg er helt enig, men vil bare utdype det at reklamasjon og garanti ofte kan høres ut som det samme men har en svært viktig forskjell: Garanti er frivillig fra produsentene og kan være alt fra 1 uke til livstidsgaranti med helt frivillige betngelser.

Ikke helt frivillige betingelser. En garanti skal gi utvidede rettigheter i forhold til reklamasjon.

 

Når det gjelder posten og forsikring, så er norgespakker forsikret opp til 10.000 kroner, tror det var det beløpet. Ekspress-, bedrifts- og servicepakker er forsikret i forhold til størrelse og vekt.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...