PelsJakob Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 No er vel Islam ein religion. Det største problemet med islam er nettopp at den er mer enn en religion. Det er også en politisk ideologi, en fundamentalistisk og totalitær sådan. Kan ikkje sei eg ser på den noko være enn kristendomen. Kristendommen tillater tro og fornuft å sameksistere (hvor selvmotsigende det enn er); det gjør ikke islam. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Det er kanskje fundamentalisme du vil knuse, og fundamentalisme kan bare knuses på en måte. Det er å gjøre hverdagen til det enkelte indivd så bra at de driter opp i gud og helvete. Feil. Det hjelper ikke å øke velstanden til mennesker som ikke søker velstand. Da jødene kom til Palestina, tok de med seg menneskerettigheter, kapitalisme og velstand – goder som også arabere fikk nyte godt av. Dette gjorde imidlertid ikke jødene populære; de var tvert imot forhatt og sett på som umoralske fordi de var opptatt av jordlige, materielle goder. I norge så driter de fleste av oss i kristendommen (takk og pris), og våre fundamentalister har tatt ly i bedehus i vårt land (der de preiker ja til drap av islamske barn fordi de er djevelens unger). Kristendommen er faktisk på fremgang i Norge i dag. Hvordan vil du forklare det? Selv om nordmenn i dag i mindre grad er kristne enn tidligere, har man ikke blitt noe mindre religiøse. Man har bare gått over til andre religioner, som for eksempel miljøbevegelsen, sosialisme, etc. Så: Hva har vi som ikke de har? Vi har en religion som tillater fornuft og tro å sameksistere. Det har ikke de. Derfor har vi velstand, mens de ikke har det. Vi har penger, jobb, utdanning, trygt og godt helsevesen(altså sett i forhold...), rettsikkerhet, tonnevis av rettigheter og frihet, demokrati, sikkerhet osv osv. Ja, men dette er en konsekvens, ikke en årsak. Palestinere har INGENTING av dette. De fleste arabiske land har heller ikke så mye av dette. Palestiner-araberne har den høyeste levestandarden av alle arabere i Midtøsten. Saken er bare den at de ikke ønsker velstand og rikdom. De ønsker å kaste jødene på sjøen, koste hva det koste vil. Den som tror israel vil gi palestinerene dette hvis de ble snille, ja da er den personen rimelig blind (av rødsprit?). Israel ga palestiner-araberne velstand og menneskerettigheter, men hva får de til gjengjeld? Jo, de får sine barn drept av muslimske terrorister. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 kan ikke du finne noen linker som underbygger påstandene dine? Et eller annet, for jeg lurer på hvor du har dine kilder hen... kristendom på fremgang? siste rapport eg leste så var den tidenes laveste, og på vei ned. Religion og velstand er nært knyttet, bra velstand = lite religiøse, dårlig velstand = meget religiøse ... ser du rundt omkring i verden med den påstanden der, så stemmer det passe bra. (og da må du lese de som er religiøse, ikke de som er medlem av en statskirke el lign.) Miljøbevegelse og sosialisme og whatever er ikke religioner ... hva de påstår i kirka bryr meg midt imot. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kristendommen tillater tro og fornuft å sameksistere (hvor selvmotsigende det enn er); det gjør ikke islam. Kristendomen tolerer ikkje fornuft. Hadde den gjort det hadde ikkje religionen eksistert. Det største problemet med islam er nettopp at den er mer enn en religion. Det er også en politisk ideologi, en fundamentalistisk og totalitær sådan. Islam er ikkje ein Ideologi. Islamisme er ein ideologi. Det er to forskjelige ting. Israel ga palestiner-araberne velstand og menneskerettigheter, men hva får de til gjengjeld? Jo, de får sine barn drept av muslimske terrorister. løgn og forvrenging av fakta Palestiner-araberne har den høyeste levestandarden av alle arabere i Midtøsten. Saken er bare den at de ikke ønsker velstand og rikdom. De ønsker å kaste jødene på sjøen, koste hva det koste vil. løgn og forvrenging av fakta Selv om nordmenn i dag i mindre grad er kristne enn tidligere, har man ikke blitt noe mindre religiøse. Man har bare gått over til andre religioner, som for eksempel miljøbevegelsen, sosialisme, etc. sosialisme er ein ideologi. miljøbevegelsen er ein politisk bevegelse. Einaste religionen vi har i Norge i dag er materialismen. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 kan ikke du finne noen linker som underbygger påstandene dine? Et eller annet, for jeg lurer på hvor du har dine kilder hen... Hva er du vil ha kilder på? kristendom på fremgang? siste rapport eg leste så var den tidenes laveste, og på vei ned. Jeg leste i alle fall i avisen forleden dag at det ble flere og flere medlemmer i kristne trossamfunn, deriblant Levende Ord. Jeg finner ikke igjen den saken, men SSB bekrefter dette. Religion og velstand er nært knyttet, bra velstand = lite religiøse, dårlig velstand = meget religiøse ... Hvordan passer De forente stater inn i dette bildet? Religiøsitet er et resultat av irrasjonelle ideer som subjektivisme og relativisme. I et valg mellom ingen svar og svar, vil folk alltid velge det siste, uansett om de har rot i virkeligheten eller ei. Miljøbevegelse og sosialisme og whatever er ikke religioner Jeg mener at de er det. Tilhengerne av disse ideologiene tviholder på meningene sine selv om de åpenbart er i strid med virkeligheten. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kristendomen tolerer ikkje fornuft. Hadde den gjort det hadde ikkje religionen eksistert. Kristendommen tillater et skille mellom religion og samfunn. Man kan meget vel bruke fornuften i tema som ikke har noe med religion å gjøre. Dessuten består Bibelen av mer abstrakte moralske prinsipper enn Koranen. Koranen inneholder leveregler for alle slags forskjellige situasjoner, så når en muslim skal finne ut hva som er rett å gjøre i en situasjon, da slår han opp i Koranen og leser hva som står der. En kristen kan ikke gjøre dette, og må derfor bruke fornuften for å utlede det rette valget fra abstrakte prinsipper. Kristendommen er mer intellektuelt krevende enn islam, og kan dermed til en viss grad kombineres med fornuft. Islam er ikkje ein Ideologi. Islamisme er ein ideologi. Det er to forskjelige ting. De kan ikke uten videre skilles fra hverandre. Islam er totalitær og fundamentalistisk av natur. Israel ga palestiner-araberne velstand og menneskerettigheter, men hva får de til gjengjeld? Jo, de får sine barn drept av muslimske terrorister. løgn og forvrenging av fakta Palestiner-araberne har den høyeste levestandarden av alle arabere i Midtøsten. Saken er bare den at de ikke ønsker velstand og rikdom. De ønsker å kaste jødene på sjøen, koste hva det koste vil. løgn og forvrenging av fakta Tull. La meg sitere fra Historien om det moderne Israel (om jødisk immigrasjon på 20-tallet): «Jødene drenerte myrer, asfalterte veier, fikk planter til å vokse i ørkenjorda, bygget universiteter, opera og teater. I løpet av kort tid klarte de å omforme Palestina fra et tilbakestående, fattig og tynt befolket område til et moderne, vestlig og sivilisert sted. [...] Jødene ble overrasket over at den økonomiske og teknologiske fremgangen ikke ble verdsatt av araberne. I arabernes øyne var fremskritt umoralsk og ondt, og i strid med tradisjonelle arabiske og muslimske verdier. De fryktet at jødenes aktivitet ville korrumpere muslimenes åndelige renhet. Jødene gjorde alt som Koranen erklærte syndig. De innfødte araberne ergret seg f.eks. meget over de ikke-religiøse zionistenes «umoralske» oppførsel. Ikke bare drakk jødene alkohol, sang, danset og hygget seg, men sosialistene blant dem hadde både sex og fikk barn uten å være gift. Sosialistene så nemlig på ekteskapet som en borgerlig institusjon. I arabernes øyne var dette vestlig umoral i høyeste potens og en direkte fornærmelse mot islam.» Dette førte til at araberne gjorde opprør. I august 1929 ble 220 mennesker drept og 520 skadd, de fleste av dem jøder. På Hebron gikk araberne fra dør til dør og drepte alle jøder de fant. 133 jøder ble drept og 230 såret på en uke. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kristendommen tillater et skille mellom religion og samfunn. Man kan meget vel bruke fornuften i tema som ikke har noe med religion å gjøre. Dessuten består Bibelen av mer abstrakte moralske prinsipper enn Koranen. Koranen inneholder leveregler for alle slags forskjellige situasjoner, så når en muslim skal finne ut hva som er rett å gjøre i en situasjon, da slår han opp i Koranen og leser hva som står der. En kristen kan ikke gjøre dette, og må derfor bruke fornuften for å utlede det rette valget fra abstrakte prinsipper. Kristendommen er mer intellektuelt krevende enn islam, og kan dermed til en viss grad kombineres med fornuft. Eg har ikkje sett muslimer gå rundt å slå opp i koranen bare for å fine ut korleis dei skal oppføre seg i ulike situasjoner. Dei aller fleste bruker sund fornuft slik som dei fleste kristne. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Eg har ikkje sett muslimer gå rundt å slå opp i koranen bare for å fine ut korleis dei skal oppføre seg i ulike situasjoner. Nei, strengt tatt skal de jo kunne Koranen utenat. Dei aller fleste bruker sund fornuft slik som dei fleste kristne. Kristen bruker fornuften fordi Thomas Aquinas skapte en syntese mellom tro og fornuft. Dette gjorde at vesten kunne bli velstående, til tross for kristendommen. I den arabiske delen av verden skjedde det motsatte: Al-Ghazali valgte troen fremfor fornuften, noe som ødela sivilisasjonen i denne delen av verden. Før dette var aristoteliske (det vil si rasjonelle) ideer utbredt i Midtøsten, og det var en relativt høy levestandard i området. Islam ødela dette, og erstattet sivilisasjon med barbari. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 PelsJakop: Slutt å tull, du driver bare med ablegøyer her. Ingen friske personer har slike meninger som deg, og slenger ut så mye løgn ... hahaha. Du er avslørt. Men god fantasi har du, søk jobb i en palestinsk radiokanal ... de trenger humorister de og. hehehe PS: Dessuten så leste jeg en rapport som sa at religion i norge var labert og på vei ned, dette var en undersøkelse som hadde spurt folk om deres oppfatninger. Medlemstall som du presenterer gir et meget skjevt bilde. Mange som går i menigheter er ikke registrert der, eller menigheten ikke driver med registrering og må tippe hvor mange de er. Dessuten så er mange registrerte ikke deltagere eller er religiøse av ymse grunner. Medlemstall har kun 1 hensikt, å kreve penger av staten - og juks har vi sett før i den kategorien der. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 PelsJakop: Slutt å tull, du driver bare med ablegøyer her. Ingen friske personer har slike meninger som deg, og slenger ut så mye løgn ... hahaha. Du er avslørt. Men god fantasi har du, søk jobb i en palestinsk radiokanal ... de trenger humorister de og. hehehe Å nei, jeg er avslørt. Det er forresten en ganske grov påstand å hevde at jeg lyger, spesielt med tanke på at du ikke utdyper påstanden. Dessuten så leste jeg en rapport som sa at religion i norge var labert og på vei ned, dette var en undersøkelse som hadde spurt folk om deres oppfatninger. Har du en lenke til denne rapporten? Medlemstall som du presenterer gir et meget skjevt bilde. Mange som går i menigheter er ikke registrert der, eller menigheten ikke driver med registrering og må tippe hvor mange de er. Dessuten så er mange registrerte ikke deltagere eller er religiøse av ymse grunner. Medlemstall har kun 1 hensikt, å kreve penger av staten - og juks har vi sett før i den kategorien der. Du har noen gode poenger, men jeg har et inntrykk av at religion er på fremmarsj igjen, og da spesielt fundamentalistisk kristendom. Organisasjoner som Levende Ord er i stadig vekst, og det tror jeg ikke kan bortforklares med at medlemstall er misvisende. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Kristen bruker fornuften fordi Thomas Aquinas skapte en syntese mellom tro og fornuft. Dette gjorde at vesten kunne bli velstående, til tross for kristendommen. I den arabiske delen av verden skjedde det motsatte: Al-Ghazali valgte troen fremfor fornuften, noe som ødela sivilisasjonen i denne delen av verden. Før dette var aristoteliske (det vil si rasjonelle) ideer utbredt i Midtøsten, og det var en relativt høy levestandard i området. Islam ødela dette, og erstattet sivilisasjon med barbari. Fakta er et dei fleste muslimer bruker sunn fornuft. Sjølv om du skal ha det til at dei ikkje gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå