Gå til innhold

Økonomiske sanksjoner mot Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der kom det beste argumentet pro-Israelerene har. Problemet er jo bare at det ikkje stemmer.

Du er i alle fall mer antisemitt enn Israel er en rasistisk stat.

Jeg blir kvalm av venstresidens fordømmelse av Israel. Det kan ikke forstås på noen annen måte enn at venstresiden mener at Israel ikke har rett til å forsvare seg mot angrep. Som Stalin og Hitler forentes for 65 år siden, forenes i dag sosialister, nasjonalsosialister og islamister i sitt felles hat mot jøder og den vestlige sivilisasjon.

Og det er ein rasistisk holdning. Å hindre folk til å flytte til eit land på grunn av religiøs tro.

Tull. Det har ingenting med rasisme å gjøre at man lar være å slippe potensielle terrorister inn i landet.

Ingen som har sakt at det er Arafat som skal bli president. Den som vinner valget vil bli president.

Uansett hvem som vinner, vil det være en islamistisk diktator. Islam tillater ikke noe annet.

Palestinere som bur i flyktninge leirene får ikkje bu i Israel uanset kor fredelige dei er.

Dersom de viser at det ikke er noen fare forbundet med det, tror jeg ikke Israel ville hatt noe imot å slippe dem inn i landet.

Dei dreper palestinere og øydeliger husa deires! No ser nok palestinerene at Israel bare er ute etter fred!

At sivile dør i krig er uunngåelig. Som sagt, skylden for dette ligger på aggressoren, det vil si palestiner-araberne. Enhver kan se at Israel kjemper for livet.

Ja da. Ein gjeng med ak skal ta ein av verdens største militær makter. Det høyrest ikkje så voldsomt sansyneligt ut.

Men du har lyst til å la dem forsøke? At de neppe kommer til å vinne, betyr ikke at de ikke kan gjøre skade. Se bare all den skaden araberne har skapt i Israel på noen få decennier.

Lenke til kommentar
som det bør bemerkes at også er dødelige våpen... Jeg vet at jeg ville ha skutt hvis jeg hadde blitt møtt av en skur med store steiner.

Så du hadde fyrt laus mot demonstranter som kastet stein på deg? Folk som ikkje er bevbnet med noko annet enn steiner? Ser kor høgt du setter eit menneske liv.

Lenke til kommentar
Men du har lyst til å la dem forsøke? At de neppe kommer til å vinne, betyr ikke at de ikke kan gjøre skade. Se bare all den skaden araberne har skapt i Israel på noen få decennier.

Som er mykje minder enn skaden Israel har påført palestina.

At sivile dør i krig er uunngåelig. Som sagt, skylden for dette ligger på aggressoren, det vil si palestiner-araberne. Enhver kan se at Israel kjemper for livet.

Offiserer som skyter skulejenter fordi det kan vere enn bombe i seken. buldosere som river hus uten forvarsel. Kjemper dei for livet? Dei som virkelig kjemper for livet er palestinerene. Dei har hatt mykje støre tapp i denne konflikten enn Israel.

Dersom de viser at det ikke er noen fare forbundet med det, tror jeg ikke Israel ville hatt noe imot å slippe dem inn i landet.

Dei ser på alle palestinere som ein potensiel terrorist og slepper heller inn rusere som påstår at dei er jøder.

Uansett hvem som vinner, vil det være en islamistisk diktator. Islam tillater ikke noe annet.

Og du er ekspert på Islam. Har du lest koranen?

Tull. Det har ingenting med rasisme å gjøre at man lar være å slippe potensielle terrorister inn i landet.

så alle som ikkje er jøder er potensiele terrorister, men ikkje jøder. kan ikkje jøder bli terrorister. må eg få min deg på dei jødiske terrorist gruppene som det forsat er i livet. spesielt i ein del busetninger.

Du er i alle fall mer antisemitt enn Israel er en rasistisk stat.

Jeg blir kvalm av venstresidens fordømmelse av Israel. Det kan ikke forstås på noen annen måte enn at venstresiden mener at Israel ikke har rett til å forsvare seg mot angrep. Som Stalin og Hitler forentes for 65 år siden, forenes i dag sosialister, nasjonalsosialister og islamister i sitt felles hat mot jøder og den vestlige sivilisasjon.

Eg har ingen ting i mot jøder. Eg har heller ingen ting i mot kristne eller muslimer. Eg er ikkje enig med deires religiøse syn, men det er deires sak.

Israel har rett til å forsvare seg mot angrep, men ikkje med å undertrykke eit heilt folk.

Lenke til kommentar
Ingen som har sakt at det er Arafat som skal bli president. Den som vinner valget vil bli president.

Per dags dato er dessverre Islam, eller kulturen i midt-østen, lite demokratisk. Årsaken til det er ikke godt å si, men at det er Islam i seg selv som er årsaken blir bare hålpøst å si. Bibelen oppfordrer til slaveri, men kristne driver da ikke med slaveri i dag?

Aggressoren er Israel. Det er Israel som bryter samtlige våpenhviler, det er Israel som har tanks, fly og bulldozere. Det er Israel som er okkupasjonsmakten, Palestina er okkupert. Okkupanten er alltid aggressoren.

Mens skaden Israel har gjort i Palestina er bare uskyldig konsekvens av jakt på terrorister?

Lenke til kommentar
Så du hadde fyrt laus mot demonstranter som kastet stein på deg? Folk som ikkje er bevbnet med noko annet enn steiner? Ser kor høgt du setter eit menneske liv.

Demonstranter kaster ikke stein, demonstranter går i tog.

Og ja, jeg ville så absolutt ha skutt mot den personen som kaster stein. Det har null og niks med å ikke verdsette liv.

Hvis en har angrepet deg med et dødelig våpen, ville du ikke forsvart deg da?

Lenke til kommentar

Demonstranter kaster ikke stein, demonstranter går i tog.

Og ja, jeg ville så absolutt ha skutt mot den personen som kaster stein. Det har null og niks med å ikke verdsette liv.

Hvis en har angrepet deg med et dødelig våpen, ville du ikke forsvart deg da?

Forholdet stein - gevær er vel omtrent som forholdet gevær - tanks. Den ene parten setter inn umenneskelige store krefter mot den andre, og vil derfor (uten unntak) også skade/drepe andre enn den skyldige.

Lenke til kommentar
Per dags dato er dessverre Islam, eller kulturen i midt-østen, lite demokratisk. Årsaken til det er ikke godt å si, men at det er Islam i seg selv som er årsaken blir bare hålpøst å si. Bibelen oppfordrer til slaveri, men kristne driver da ikke med slaveri i dag?

At islam og kristendom begge er verdensreligioner som virker like, utelukker ikke at det eksisterer forskjeller som kan være meget vesentlige. En av disse er at kristendommen har gjennomgått en sekulariseringsprosess som muliggjør at den kan koeksistere med vestlig sivilisasjon.

Aggressoren er Israel. Det er Israel som bryter samtlige våpenhviler, det er Israel som har tanks, fly og bulldozere. Det er Israel som er okkupasjonsmakten, Palestina er okkupert. Okkupanten er alltid aggressoren.
Dette er bare en masse ugyldige påstander, angivelig som resultat av begrepsforvirring. Var USA aggressoren i andre verdenskrig?
Lenke til kommentar

At islam og kristendom begge er verdensreligioner som virker like, utelukker ikke at det eksisterer forskjeller som kan være meget vesentlige. En av disse er at kristendommen har gjennomgått en sekulariseringsprosess som muliggjør at den kan koeksistere med vestlig sivilisasjon.

Enig, men igjen, det er ikke Islam i seg selv som hindrer demokrati, det er kulturen omkring Islam og hvordan denne kulturen tolker Islam. Midt-Østen har aldri hatt noen tradisjoner med demokrati, og demokrati er en prosess. det holder ikke å avholde valg. Norge var ikke noen demokratisk stat tidligere.

Dette er bare en masse ugydlige påstander, angivelig som resultate av stor begrepsforvirring. Var USA aggressoren i andre verdenskrig?

Fuck, du har rett. Men forskjellen mellom USA i 2. VK og Israel i dag er stor, og jeg står fremdeles på at Israel er aggressoren. Men jeg trekker tilbake at Okkupanten alltid er aggressoren. Tror jeg senker det til som oftest ;)

Lenke til kommentar
Som er mykje minder enn skaden Israel har påført palestina.

Jaha?

Offiserer som skyter skulejenter fordi det kan vere enn bombe i seken. buldosere som river hus uten forvarsel.

Kan du dokumentere at dette har skjedd? IDF river ikke hus helt uten videre; de må ha tillatelse fra en dommer, og dette gis ikke uten grunn. Dette grunnlaget kan være for eksempel at huset tilhører kjente terrorister, at det står på et sted hvor tunneler som brukes til å smugle våpen og sprengstoff fra Egypt munner ut, at det ligger på et sted som er strategisk viktig, at det hindrer oversikt, etc.

Kjemper dei for livet? Dei som virkelig kjemper for livet er palestinerene. Dei har hatt mykje støre tapp i denne konflikten enn Israel.

Det er ikke antallet døde som avgjør om man kjemper for livet. Det er jo som når Vigrid snakker om holocaust på tyske soldater under andre verdenskrig. :roll: Uansett, kan du dokumentere at flere arabere enn jøder har mistet livet i konflikten?

Dei ser på alle palestinere som ein potensiel terrorist og slepper heller inn rusere som påstår at dei er jøder.

Det har de all rett til. Det finnes ingen plikt til å slippe potensielle terrorister inn i landet.

Og du er ekspert på Islam. Har du lest koranen?

Nei. Jeg hevder heller ikke å være noen ekspert på islam.

kan ikkje jøder bli terrorister. må eg få min deg på dei jødiske terrorist gruppene som det forsat er i livet.

Det har vært jødiske terroristgrupper, men disse har vært små, kortvarige og uten støtte i befolkningen. De har i alle fall ikke hatt støtte fra staten Israel, slik arabiske terrorister har støtte fra PA.

Eg har ingen ting i mot jøder.

Hvorfor anerkjenner du da ikke deres rett til selvforsvar?

Israel har rett til å forsvare seg mot angrep, men ikkje med å undertrykke eit heilt folk.

Israel kom til Midtøsten og brakte med seg demokrati, velstand og individuelle rettigheter. Kaller du det undertrykkelse, da lurer jeg på hva du vil kalle det som skjer i arabiske land.

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere at dette har skjedd? IDF river ikke hus helt uten videre; de må ha tillatelse fra en dommer, og dette gis ikke uten grunn. Dette grunnlaget kan være for eksempel at huset tilhører kjente terrorister, at det står på et sted hvor tunneler som brukes til å smugle våpen og sprengstoff fra Egypt munner ut, at det ligger på et sted som er strategisk viktig, at det hindrer oversikt, etc.

Israel/Palestina

Sharon fornøyd

Israel reagerer

Drapet på en 13-årig jente som var på vei til skolen i forrige uke, ryster nå også israelere.

Soldater som var til stede da hun ble skutt, har fortalt den israelske avisa Yediot Ahronot at kompanisjefen deres fortsatte å skyte mot jenta selv etter at hun hadde kastet fra seg skolesekken som de mistenkte henne for å bære en bombe i.

I skolesekken var det bare bøker, men fra jentas lille kropp ble det plukket ut 20 prosjektiler.

Bare i hodet ble 13-åringen truffet av fem skudd. Historien har opprørt israelerne, som nå har krevd full forklaring av sin forsvarsledelse.

Så langt skal 33 barn ha blitt drept under operasjonen «Angerens dager», som nå altså er i sin tredje uke. De samlede tapstallene på palestinsk side nærmer seg 130. Israelske tap de siste tre ukene er oppe i fem døde, hvorav to er barn.

1000 Israelere mot 3350 palestinere siden 2000. I tillegg kjem alle som er skadet osv..

Det har de all rett til. Det finnes ingen plikt til å slippe potensielle terrorister inn i landet.

Som viser at ein fredelig palestiner ikkje vil få slippe inn i Israel.

Det har vært jødiske terroristgrupper, men disse har vært små, kortvarige og uten støtte i befolkningen. De har i alle fall ikke hatt støtte fra staten Israel, slik arabiske terrorister har støtte fra PA.

Israel støtter og utførter stats terrorisme.

Hvorfor anerkjenner du da ikke deres rett til selvforsvar?

Fordi om ein er jøde treng ein ikkje vera Israeler. Det er faktisk mangen jøder som ikkje støter Israel.

Israel har og ein rett til å forsvare seg, men det dei driver med no er ikkje forsvar, men okkupasjon og stats terrorisme.

Israel kom til Midtøsten og brakte med seg demokrati, velstand og individuelle rettigheter. Kaller du det undertrykkelse, da lurer jeg på hva du vil kalle det som skjer i arabiske land.

Israel har ikkje brakt med seg demokrati eller individuelle rettigheter. Dei driver med kolektiv avstraffelse og brud på menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

De brakte med seg demokrati, velstand og individuelle rettigheter, til seg selv. Hvor mange plaestinere har fått være med å stemme ved valg? Hvor mange palestinere har følt at de har en bedre hværdag nå enn før Israelerne kom? Og hvor mange Palestinere har rettigheter i det hele tatt?

Lenke til kommentar
De brakte med seg demokrati, velstand og individuelle rettigheter, til seg selv.

Tull. Israelske arabere har den høyeste levestandarden av alle arabere i Midtøsten.

Hvor mange plaestinere har fått være med å stemme ved valg?

Rundt 19% av Israels befolkning er arabere. Disse har de samme rettighetene som den jødiske delen av befolkningen. Det finnes også arabiske partier i Knesset.

Hvor mange palestinere har følt at de har en bedre hværdag nå enn før Israelerne kom?

Problemet er at araberne ikke ønsker velstand. Det de er interessert i, er å kaste jødene på sjøen.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at historien ikke er sann, men er det bare Klassekampen som har skrevet om dette? Jeg finner det i alle fall ikke noen andre steder. Merkelig i så fall, da venstremedia vanligvis pleier å være på pletten straks de finner en unnskyldning for å kritisere Israel.

Som viser at ein fredelig palestiner ikkje vil få slippe inn i Israel.

Det vil de. Problemet er at det er vanskelig å finne ut hvem av dem som er fredelige og ikke.

Israel støtter og utførter stats terrorisme.

Nei, Israel beskytter seg mot terrorisme.

Fordi om ein er jøde treng ein ikkje vera Israeler. Det er faktisk mangen jøder som ikkje støter Israel.

Akkurat som det var mange nordmenn som støttet Quisling.

Israel har og ein rett til å forsvare seg, men det dei driver med no er ikkje forsvar, men okkupasjon og stats terrorisme.

Israel har okkupert jordanske og egyptiske områder i en forsvarskrig. Det er helt legitimt. Israel er sågar generøse nok til å være villige til å forhandle med palestiner-araberne om disse områdene om det skulle bli aktuelt med fredsforhandlinger (det vil si: om det skulle bli slutt på terrorismen).

Israel har ikkje brakt med seg demokrati eller individuelle rettigheter.

Jo, Israel er det eneste landet i Midtøsten som i noen grad bygger på de vestlige verdier. Derfor har de rett på landet.

Dei driver med kolektiv avstraffelse og brud på menneskerettigheter.

Israel er i krig, og må gjøre det som er nødvendig for å beskytte sine innbyggere. Også om det går ut over sivile arabere. (I den grad man kan snakke om sivile i en befolkning som i stor grad støtter terrorisme.)

Det har for øvrig ingenting med kollektiv avstraffelse å gjøre at sivile blir skadd ved et uhell. I mange tilfeller er det også slik at terroristene gjemmer seg blant sivile, og da er det ikke lett å unngå at sivile liv går tapt.

Lenke til kommentar
Når palestinerne kjemper for "slutt på okkupasjonen", hva mener de da?

Det er tredje gangen du linker opp til den saken i ein debbat rundt midtøsten. Den beviser ingen ting. Eg har og høyrt mangen Israelere som meiner Israel har krav på heile palestina. Eg ser ikkje korleis den proaganda saken der kan brukes som noko bevis.

Jeg sier ikke at historien ikke er sann, men er det bare Klassekampen som har skrevet om dette? Jeg finner det i alle fall ikke noen andre steder. Merkelig i så fall, da venstremedia vanligvis pleier å være på pletten straks de finner en unnskyldning for å kritisere Israel.

Vist det er Dagbladet og slike aviser er dei tabloide og er mest interisert i å selge. Det er ikkje alltid at midtøsten selger. Det er tross alt ein grunn til at ein har ei alternativ avis som Klassekampen. I tilegg så står det at dette skal ha ståt i ei Israelsk avis.

Nei, Israel beskytter seg mot terrorisme.

Dei beskyter seg mot terrorisme med stats terrorisme.

Akkurat som det var mange nordmenn som støttet Quisling.

Ein ekstrem og sjuk sammenligning. Skal det ikkje vera rom får å kritisere sin eigen stat?

Jo, Israel er det eneste landet i Midtøsten som i noen grad bygger på de vestlige verdier. Derfor har de rett på landet.

Og dei vestelige verdiene er best fordi du har sakt det sant. Israel byggde fakisk meir på sosial demokratiske/sosialistiske verdier til å begyne med. Sovjet var jo den største støttespilleren til Israel på 50 tallet.

Det har for øvrig ingenting med kollektiv avstraffelse å gjøre at sivile blir skadd ved et uhell. I mange tilfeller er det også slik at terroristene gjemmer seg blant sivile, og da er det ikke lett å unngå at sivile liv går tapt.

Det at Palestinere må leve under elendig vilkår og med mangel på vaten er kollektiv avstraffelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...