PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Må forresten minne om at BÅDE den Israelske stat OG PLO har som må å utslette den andre parten. Hvor har du det fra at Israel ønsker å utslette palestiner-araberne? Uannsett, noen sansjoner mot Israel vil uannsett ikke har stor virkning siden USA uannsett økonomisk støtter Israel. Skal det blir litt orden i Midtøsten må nok USA få en president som kan ta til vettet og ordne opp litt. Bush er iallfall ikke riktig mann til den oppgaven... Jeg minner om at Bush har tatt til orde for å opprette et palestinsk-arabisk terroristreir ved siden av Israel, og at Kerry er en større israelsvenn enn Bush. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Pelsjakob, den filosofi tankegangen din henger ikke på greip i det virkelige liv. Godt argument. Spesielt med tanke på at du klippet vekk min argumentasjon. Ble ganske provosert her. Jeg undres; du er ikke tilfeldigvis en av disse blindern filosofene som leser bok etter bok og dermed "forstår seg på hvordan verden henger sammen"? Nei, jeg har ingen utdanning innenfor filosofi. Jeg ser imidlertid på filosofi som ikke bare et nyttig, men sågar nødvendig, verktøy for å leve. Da tenker jeg ikke på «filosofi» i betydningen virkelighetsfjernt svada à la Kant, Platon, etc.; jeg tenker på rasjonell filosofi som fungerer som et uunnværlig hjelpemiddel i hverdagen. Du kan neppe ha reist å sett hvordan mennsker har det i mange andre land. Jeg kan opplyse om at jeg er en bereist mann som har vært i Danmark så vel som i Storbritannia. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Moralsk rett??? Dette er land de har okkupert og tatt fra andre og det de nå gjør er å prøve å fjerne en annen folkegruppe helt (har vi hørt om det før) . Det var ingen som hadde krav på området før Israel ble opprettet. Israel er et noenlunde fritt demokrati, i motsetning til den staten palestiner-araberne ville ha opprettet: et undertrykkende islamistisk diktatur, og derfor har Israel rett på området. Greit nok at Israel som stat har rett til å eksistere men ikke på bekostning av andres liv. Dersom palestiner-araberne hadde akseptert Israels eksistens, ville de ha kunnet leve i fred og fordragelighet i Israel, med et velstandsnivå høyere enn noe annet sted i Midtøsten. Dette er land de har tatt med makt og da må de vere villig til å gi fra seg en del av dette igjen og så forhandle om grenser som kan gagne de begge. Israel er villige til å forhandle om grensene; palestiner-araberne er det ikke. Det eneste de vil være fornøyd med, er om staten Israel fjernes fra kartet og hele området blir tilegnet Palestina. Nettop her kan FN og andre spille en viktig rolle , for om Israel la alle kortene på bordet og var villig til å virkelig gå i en dialog , Israel er villig til å gå i dialog, men hver gang fredssamtaler initieres, eskalerer terrorismen. Hvorfor det, tror du? Dette forutsetter at Israel også stopper sin trakkasering av vanlige folk , det har vel lite med kampen mot terrorister å gjøre at de pløyer opp åkrene til sivile like før innhøsting at de sprenger brøne deres osv osv , dette skaper heller flere terrorister og det kan virke som det er nettop dette Israel ønsker . Dermed har de jo en "grunn" til å fortsette med kampfly og raketter mot stenkastende barn . Selvsagt ønsker Israel at innbyggerne deres ikke skal kunne gå ut uten å frykte å bli utsatt for terroristangrep. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det var ingen som hadde krav på området før Israel ble opprettet. Israel er et noenlunde fritt demokrati, i motsetning til den staten palestiner-araberne ville ha opprettet: et undertrykkende islamistisk diktatur, og derfor har Israel rett på området. Det dedr er bare tull. Israel er ein rasist stat. Det står i grunnloven deires at det er ein stat for jøder. Du har ingen forutsetninger for å sei at eit Palestina vil bli diktatur eller islamistisk. Dersom palestiner-araberne hadde akseptert Israels eksistens, ville de ha kunnet leve i fred og fordragelighet i Israel, med et velstandsnivå høyere enn noe annet sted i Midtøsten. No er det mangen av palestinerene som ikkje bur innenfor Israel. Det er palestinere som bur i flygtningeleire eller i under sjølvstyremyndlighetene. Dei vil aldri kunne leve i Israel sjølv om dei hadde akseptert Israel. Israel er villige til å forhandle om grensene; palestiner-araberne er det ikke. Det eneste de vil være fornøyd med, er om staten Israel fjernes fra kartet og hele området blir tilegnet Palestina. tull. Israel er villig til å gå i dialog, men hver gang fredssamtaler initieres, eskalerer terrorismen. Hvorfor det, tror du? Israel har aldri vert spesielt villig til å gå i dialog med palestina. Grunnen til at terrorisme øker under fredsforhandlinger er fordi dei fleste terrorist organisasjonene ikkje vil ha fred. Over 100 palestinere døde under sist offensiv fra Israel. ein tredjedel er barn. Svært mangen er uten hus eller er skadet. Dette er måten Israel prøver å skape fred på. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Aja, sa krig er nodvendig for a lose problemer? Hvem ville trodd du ville pasta noe slikt... Ghandi-metoden fikk verdens oppmerksomhet, og fikk verdens sympati. Det er det palestinere bor gjore... Det er ikke bytting av tema, jeg bare henviser at du opptrer som en hykler her. Jeg støtter forsvarskrig og krigføring mot okkupasjonsmakter, jeg støtter ikke angrepskriger. Angående Ghandi-metoden, så har palestinerne prøvd denne også, eller de drev ikke aktiv motstandskamp. Men det var først når den andre intifadaen startet de fikk sympatier fra vestlige land. Og hvorfor gir du Palestina ansvaret for denne konflikten. Det er Israel som er den sterke part, det er Israel som begår urett og det er Israel som er okkupasjonsmakt. med andre ord er det Israel som har ansvaret for konflikten. Palestinernes kamp mot Israel er rettferdig. Jeg mener ikke at det FN sier er rett, så jeg opptrer ikke som noen hykler. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Tja, Ghandi metoden funket ikke i India, det var 5 år lang intensiv krigføring som førte til seier, ikke sitte-aksjoner. Nja... Han hadde veldig mye å si. Han syntes det var viktig å bruke fredelige midler, for hvis ikke ville krigen forsette etter at stor britania. Ikke fredelige midler ble brukt, og India/Pakistan er forsatt i krig. Sorry, skrev litt feil. Det jeg mener gjorde utslaget var den samla effekten av disse aksjonsformene. Britene ble utslitt av krigen og Inderne fikk sympatier for de fredlige aksjonene. Men en fredlig aksjonsform alene er nyttesløst. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Grunnen til at terrorisme øker under fredsforhandlinger er fordi dei fleste terrorist organisasjonene ikkje vil ha fred. Akkurat som Israel ikke vil ha fred. Israel vil ha en varig konflikt, det gir de mulighet til å fordrive palestinerne fra sine hjem, og sperre de inne mellom murer, bosetninger og grenseposter, og på den måten få kontroll over palestinerne. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men PelsJakob har du fått med deg hvem Palestinerne er? Jeg kjenner tilfeldigvis et par palestinere, og disse er ikke bare arabere. Palestinerne er både arabere og kristne, så å komme trekkende med at det bare er Islam som gjør situasjonen værre er litt drygt. Da må man også si at Kristendommen gjør det samme. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Palestinerne må først og fremst slutte med terroren sin før Israel noengang bør vurdere å lytte til dem. Det fostres opp en generasjon palestinere som er dressert til å hate israelere nå, noe må gjøres før disse får fotfeste der nede. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Palestinerne må først og fremst slutte med terroren sin før Israel noengang bør vurdere å lytte til dem. Det fostres opp en generasjon palestinere som er dressert til å hate israelere nå, noe må gjøres før disse får fotfeste der nede. Det er Israel som kaster bensin på bålet. Klart at unge Palestinere blir rasende på Israel når dei kjem med tanks og buldosere. Dei får maltraktert husene sine og familiemedlemer blir drept eller skadet. Alt Israel gjør er å hjelpe rekruteringen til terror. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Israel er ein rasist stat. Du er antisemitt. Det står i grunnloven deires at det er ein stat for jøder. Var ikke det grunnen til at staten Israel ble opprettet? For øvrig er det bare 81 % av Israels befolkning som er jøder. Du har ingen forutsetninger for å sei at eit Palestina vil bli diktatur eller islamistisk. Jo, det har jeg. Arafat er en terrorist og en diktator, og han har stor støtte i befolkningen. No er det mangen av palestinerene som ikkje bur innenfor Israel. Det er palestinere som bur i flygtningeleire eller i under sjølvstyremyndlighetene. Dei vil aldri kunne leve i Israel sjølv om dei hadde akseptert Israel. Israel har ingenting imot å la fredelige arabere bo i landet, men dessverre ønsker ikke araberne fred. Dersom araberne ikke ønsker å bo i det frie og demokratiske Israel, har de jo dessuten massevis av arabiske teokratier å velge mellom. Israel har aldri vert spesielt villig til å gå i dialog med palestina. Har du hørt om Oslo-avtalen? Sharon har dessuten lovet at det skal initieres fredsforhandlinger straks araberne stopper terroren. Grunnen til at terrorisme øker under fredsforhandlinger er fordi dei fleste terrorist organisasjonene ikkje vil ha fred. Terroristorganisasjoner som har stor støtte i befolkningen. Over 100 palestinere døde under sist offensiv fra Israel. ein tredjedel er barn. Svært mangen er uten hus eller er skadet. Dette er måten Israel prøver å skape fred på. Ja, Israels aksjoner i det siste har fungert meget godt. En tøffere politikk mot terrorister (deriblant likvidering av fremstående Hamas-ledere), i tillegg til sikkerhetsgjerdet, har gjort at antallet terroristangrep nå er meget lavt i forhold til hva det var tidligere. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Palestinerne er både arabere og kristne, så å komme trekkende med at det bare er Islam som gjør situasjonen værre er litt drygt. Arabere trenger ikke å være muslimer; de fleste er det imidlertid. Kristne arabere er begrenset til rundt 115.000 mennesker i Israel. Dette i motsetning til over en million arabiske muslimer i landet. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 PelsJakob: Mener du seriøst at det hjelper mot rekruttering til diverse organsisasjoner, når småsøsken (andre søsken), og andre småunger blir drept storoffensiver mot palestinerne? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det er Israel som kaster bensin på bålet. Klart at unge Palestinere blir rasende på Israel når dei kjem med tanks og buldosere. Dei får maltraktert husene sine og familiemedlemer blir drept eller skadet. Alt Israel gjør er å hjelpe rekruteringen til terror. Du mener at Israel heller burde legge seg på rygg og vente på at araberne skal fullføre det Hitler ikke klarte? Da ville det ha blitt slutt på terrorismen, ja. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Det har ikke blitt sagt. Jeg har hintet til at jeg ikke har noe tro på nedgang i rekruttering når uskyldige småbarn blir drept. Ikke kom med at man må se det i en stor sammenheng osv, det gjør nemlig ikke familiene til de drepte, og det er de som er relevant her. Endret 19. oktober 2004 av sluffy Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 PelsJakob: Mener du seriøst at det hjelper mot rekruttering til diverse organsisasjoner, når småsøsken (andre søsken), og andre småunger blir drept storoffensiver mot palestinerne? Jeg mener at terrorismen må knuses militært. Terroristene har initiert bruken av tvang, og da skal de ødelegges. Israels suksess med sin nye og tøffere politikk mot terror bekrefter at dette er den eneste farbare veien. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Men du kommer ingen vei med å drepe små barn, det vil (sånn jeg ser det) bare øke oppslutningen til organisasjonene. Så enten må man utrydde alle (etninsk rensing), eller slutte å drepe uskyldige (CIA har klart det i alle år, så hvorfor skal ikke Israels styrker klare det?). Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg har hintet til at jeg ikke har noe tro på nedgang i rekruttering når uskyldige småbarn blir drept. At uskyldige dør, er uunngåelig i krig. Skylden for dette ligger på aggressoren, altså palestiner-araberne. Hva gjelder rekruttering til terroristorganisasjoner, fungerer Israels politikk meget bra. Det er i dag svært få terroristangrep sammenliknet med tidligere. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 At uskyldige dør i krig er så godt som umulig ja, men familiene vil neppe se på det som rettferdig. Dette gir god grobunn for støtte til motparten. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Du er antisemitt. Å nei. Der kom det beste argumentet pro-Israelerene har. Problemet er jo bare at det ikkje stemmer. Var ikke det grunnen til at staten Israel ble opprettet? For øvrig er det bare 81 % av Israels befolkning som er jøder. Det var vel grunnen ja. Og det er ein rasistisk holdning. Å hindre folk til å flytte til eit land på grunn av religiøs tro. Jo, det har jeg. Arafat er en terrorist og en diktator, og han har stor støtte i befolkningen. Ingen som har sakt at det er Arafat som skal bli president. Den som vinner valget vil bli president. Israel har ingenting imot å la fredelige arabere bo i landet, men dessverre ønsker ikke araberne fred. Dersom araberne ikke ønsker å bo i det frie og demokratiske Israel, har de jo dessuten massevis av arabiske teokratier å velge mellom. Palestinere som bur i flyktninge leirene får ikkje bu i Israel uanset kor fredelige dei er. Ja, Israels aksjoner i det siste har fungert meget godt. En tøffere politikk mot terrorister (deriblant likvidering av fremstående Hamas-ledere), i tillegg til sikkerhetsgjerdet, har gjort at antallet terroristangrep nå er meget lavt i forhold til hva det var tidligere. Dei dreper palestinere og øydeliger husa deires! No ser nok palestinerene at Israel bare er ute etter fred! Du mener at Israel heller burde legge seg på rygg og vente på at araberne skal fullføre det Hitler ikke klarte? Da ville det ha blitt slutt på terrorismen, ja. Ja da. Ein gjeng med ak skal ta ein av verdens største militær makter. Det høyrest ikkje så voldsomt sansyneligt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå