Feynman Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Årsaken til at jeg spiser er at det er nødvendig for å overleve. Ikke fordi det har en form for filosofisk verdi. Du ser altså på overlevelse som en verdi. Nope, det er et instinkt. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 PelsHakob er sikkert en filosofi rødstrømpe fra Blindern. Neida, bare tuller rundt litt. Mat er det viktigste av alt for den menneskelige kropp og sinn. Dette er helt grunnlegende behov. Punktum. Ikke noe mere å diskutere der. Selvrealisering og verdier kommer etterpå. Filosofi er på et mye høyere plan, og langt fra det viktigste av alle fag. Sånn ellers er det godt å se at det ikke bare finnes pro-palestina raddiser her i Norge. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det som trengs er en ny, fredlig ledelse pa den palestinske siden. USA har sluttet a samarbeide med palestinerene fordi deres ledelse oppfordrer til terrorisme, som selvfolgelig bringer ingenting godt med seg. La oss ikke glemme at det var araberene/muslimene som angrep Israel etter FN opprettet deres stat i 1948. Hadde dem ikke angrepet da, hadde de mest sannsynlig hatt mer land enn de har i dag for palestinske omrader. Med det sagt, kommer jeg tilbake til temaet, okonomiske sanksjoner mot Israel. Dette kommer aldri til a fly forbi veto fra USA, sa jeg skjonner ikke helt hvorfor vi skal diskutere det. Jeg har ogsa lyst a vite fra olsen hvordan a bygge boliger i et omrade er ikke-fredlig. Min posisjon er at palestinerene trenger en ny saklig og fredlig leder som ikke godtar og oppfordrer til terrorisme. Israel kan ikke forsvare dreping av palestinere hvis ikke de driver med terrorisme. Palestinere vil vinne denne konflikten hvis de tar i bruk metodene til Ghandi. Alle er interessert i a gi dem en egen stat, til og med Israel. Men den palestinske ledelsen sin posisjon om Israel er at den ikke burde eksistere, og at alt landet burde vaere deres. Det tar ikke et geni for a se at dette ikke lar seg opplose med denne ledelsen pa den palestinske siden. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Det som trengs er en ny, fredlig ledelse pa den palestinske siden. USA har sluttet a samarbeide med palestinerene fordi deres ledelse oppfordrer til terrorisme, som selvfolgelig bringer ingenting godt med seg. Mens Sharon er tam som ei hvit due, mener du? La oss ikke glemme at det var araberene/muslimene som angrep Israel etter FN opprettet deres stat i 1948. Hadde dem ikke angrepet da, hadde de mest sannsynlig hatt mer land enn de har i dag for palestinske omrader. Neida, iIsraelerne fordreiv ikke palestinere. Og hva andre nasjoner har med nasjonen palestina å gjøre har jeg fremdeles ikke skjønnt. Med det sagt, kommer jeg tilbake til temaet, okonomiske sanksjoner mot Israel. Dette kommer aldri til a fly forbi veto fra USA, sa jeg skjonner ikke helt hvorfor vi skal diskutere det. Du mener vi ikke skal diskutere noe som USA er uenig i, siden de legger ned veto uansett liksom? Jeg har ogsa lyst a vite fra olsen hvordan a bygge boliger i et omrade er ikke-fredlig. Ja, jeg kan ikke tenke meg noe fredligere enn å bygge bosetninger i andre menneskers nasjon, knabbe drikkevannet, forurense det drikkevannet som blir igjen, forsøple og sperre inne en hel folkegruppe. Min posisjon er at palestinerene trenger en ny saklig og fredlig leder som ikke godtar og oppfordrer til terrorisme. Israel kan ikke forsvare dreping av palestinere hvis ikke de driver med terrorisme. Palestinere vil vinne denne konflikten hvis de tar i bruk metodene til Ghandi. Alle er interessert i a gi dem en egen stat, til og med Israel. Men den palestinske ledelsen sin posisjon om Israel er at den ikke burde eksistere, og at alt landet burde vaere deres. Det tar ikke et geni for a se at dette ikke lar seg opplose med denne ledelsen pa den palestinske siden. Mens Israel trenger ikke en ny statsminister? Sharon er en mann som står bak så mye vold og faenskap at Arafat blir rene barnehageungen i sammenlingning. Det er heller ikke så utrolig enkelt å holde valg når bombene ramler rundt ørene dine og den israelske hæren står klar til å rykke inn om deres kandidat ikke vinner. Forsåvidt, det var ikke Gandhis metoder som førte til indernes seier over england, det var fem år krigføring. Jeg synes det er utrolig at du kan oppfordre mennesker som lever under okkupasjon til å gi opp all motstand og sette seg ned for å håpe på det beste. Palestinernes motstandskamp er legitim, israels okkupasjon er ikke legitim. Endret 19. oktober 2004 av olsen Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Hvor har jeg uttalt meg om muren? Som sagt, slutt å tillegge meg meninger. Forsøk å være litt seriøs når du diskuterer. Jeg beklager om jeg har oppfattet deg feil. Endret 19. oktober 2004 av olsen Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg har ogsa lyst a vite fra olsen hvordan a bygge boliger i et omrade er ikke-fredlig. Ja, jeg kan ikke tenke meg noe fredligere enn å bygge bosetninger i andre menneskers nasjon, knabbe drikkevannet, forurense det drikkevannet som blir igjen, forsøple og sperre inne en hel folkegruppe. LMAO.... Tror jeg dauer av latter.... Den var fine Olsen. Det blir aldri fred så lenge noen okkoperer ett land, og sier at det er deres bibelske rett til å bo der.. Og når alle andre er Gohim så er det i alle fall enklere å legitimere det hele. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Mat er det viktigste av alt for den menneskelige kropp og sinn. Dette er helt grunnlegende behov. Da kan du vel forklare hvordan man kan spise uten å anse mat som en verdi? For å kunne leve, må man først ønske å leve. Man kan ikke gjøre noe som helst uten å ha et syn på metafysikk, epistemologi og etikk. Dersom man for eksempel spiser, så er det fordi man mener at maten faktisk eksisterer, man mener at maten har en funksjon (å gjøre en mett), man mener at metthet er en verdi, ettersom det fremmer et større mål (for eksempel overlevelse eller lykke). Selvrealisering og verdier kommer etterpå. Kommer verdier etter at verdiene er oppnådd? Filosofi er på et mye høyere plan, og langt fra det viktigste av alle fag. Feil. Filosofi er grunnlaget for alle andre fag. Du kommer ikke unna det faktum at ethvert valg du gjør bygger på din filosofi, selv enkle handlinger som å slå på lyset i et rom eller å lukke vinduet når det er kaldt ute. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg synes det er utrolig at du kan oppfordre mennesker som lever under okkupasjon til å gi opp all motstand og sette seg ned for å håpe på det beste. Det er ikke snakk om å håpe på det beste. Palestiner-araberne vet godt hva som vil skje om de avslutter intifadaen: De vil kunne leve i fred med israelerne, og nyte godt av den høyeste levestandarden i Midtøsten. Det er de imidlertid ikke interessert i, ettersom målet deres er å kaste jødene på sjøen. Palestinernes motstandskamp er legitim, israels okkupasjon er ikke legitim. Tvert imot. Palestiner-araberne kjemper for islamistisk diktatur; israelerne kjemper for frihet og demokrati. Israel har en moralsk rett på området. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Begynner å lure på om PelsJakob er allergisk mot begrepet "topic"? Edit: Argh, se hva du gjør din rakker...du får meg til å fremstå som en grinete gammel fis. Endret 19. oktober 2004 av Zyklon Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Jeg synes det er utrolig at du kan oppfordre mennesker som lever under okkupasjon til å gi opp all motstand og sette seg ned for å håpe på det beste. Det er ikke snakk om å håpe på det beste. Palestiner-araberne vet godt hva som vil skje om de avslutter intifadaen: De vil kunne leve i fred med israelerne, og nyte godt av den høyeste levestandarden i Midtøsten. Det er de imidlertid ikke interessert i, ettersom målet deres er å kaste jødene på sjøen. Palestinernes motstandskamp er legitim, israels okkupasjon er ikke legitim. Tvert imot. Palestiner-araberne kjemper for islamistisk diktatur; israelerne kjemper for frihet og demokrati. Israel har en moralsk rett på området. Moralsk rett??? Dette er land de har okkupert og tatt fra andre og det de nå gjør er å prøve å fjerne en annen folkegruppe helt (har vi hørt om det før) . Greit nok at Israel som stat har rett til å eksistere men ikke på bekostning av andres liv. Dette er land de har tatt med makt og da må de vere villig til å gi fra seg en del av dette igjen og så forhandle om grenser som kan gagne de begge. Nettop her kan FN og andre spille en viktig rolle , for om Israel la alle kortene på bordet og var villig til å virkelig gå i en dialog , ja da ble palestinerne også nødt til det samme og med en utenforstående part (feks FN9 så skulle det da være mulig å få trukket opp varige grenser . Dette forutsetter at Israel også stopper sin trakkasering av vanlige folk , det har vel lite med kampen mot terrorister å gjøre at de pløyer opp åkrene til sivile like før innhøsting at de sprenger brøne deres osv osv , dette skaper heller flere terrorister og det kan virke som det er nettop dette Israel ønsker . Dermed har de jo en "grunn" til å fortsette med kampfly og raketter mot stenkastende barn . Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Faen, jeg har bra lyst på sånn t-skjorte som du har, Zyklon. Hvor fikk du tak i den? Har lenge tenkt på å få laget en " I (bombeikon) NY " men din er like rå. Forresten, her lukter kristenmanns blod... Seixon, PelsFjes og resten burde lære å holde misjoneringen til dertil egnede indremisjonsfora. J. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 *snip* Enig faktisk. Gandhi metoden er et bra og fredelig middel. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Begynner å lure på om PelsJakob er allergisk mot begrepet "topic"? Alle de interessante diskusjonene er jo utenfor emnet. Forresten, her lukter kristenmanns blod... Seixon, PelsFjes og resten burde lære å holde misjoneringen til dertil egnede indremisjonsfora. Jeg er ikke religiøs; så vidt jeg vet, er heller ikke Seixon det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Mens Sharon er tam som ei hvit due, mener du?Nei, men han erkjenner iallfall palestinere sin rett til a eksistere.Og hva andre nasjoner har med nasjonen palestina å gjøre har jeg fremdeles ikke skjønnt.Men kjaere deg, er det ikke du og andre som holder FN naer hjertet og tilber alt de bestemmer?Du mener vi ikke skal diskutere noe som USA er uenig i, siden de legger ned veto uansett liksom?Det hadde vaert like mye vits a diskutere hva Nader hadde gjort som president.Ja, jeg kan ikke tenke meg noe fredligere enn å bygge bosetninger i andre menneskers nasjon, knabbe drikkevannet, forurense det drikkevannet som blir igjen, forsøple og sperre inne en hel folkegruppe.Ja, for det er jo akkurat det som skjer.... Mens Israel trenger ikke en ny statsminister? Sharon er en mann som står bak så mye vold og faenskap at Arafat blir rene barnehageungen i sammenlingning.Forskjellen er at Sharon forsvarer Israel mot et hav av arabiske land og terrorister som vil slakte alle joder. Kanskje hvis ikke hele verden, untatt USA, var ute etter a slakte jodene, sa hadde ting vaert litt annerledes.Dette er land de har tatt med makt og da må de vere villig til å gi fra seg en del av dette igjen og så forhandle om grenser som kan gagne de begge.Ja, spesielt nar Arafat vil at Israel skal gi alt landet til de... Ser mange muligheter for kompromiss der ja.....Nettop her kan FN og andre spille en viktig rolle , for om Israel la alle kortene på bordet og var villig til å virkelig gå i en dialog , ja da ble palestinerne også nødt til det samme og med en utenforstående part Ja, men palestinsk ledelse vil ikke dette, de vil ikke delta i en dialog, eller et kompromiss. De vil ha det de vil ha, dermed basta. Forresten, her lukter kristenmanns blod... Seixon, PelsFjes og resten burde lære å holde misjoneringen til dertil egnede indremisjonsfora. :!: :!: Jaja, det er na godt at kristenmanns blod lukter som alle andre manns blod, siden det ikke er en eneste drape av "kristenmanns blod" i denne kroppen her... Vet det er vanskelig a forsta at en ateist kan forsvare Israels rett til a eksistere, men det er fordi jeg ikke holder til en eller annen side om alt, jeg er en sentrist, og ikke trangsynt, som det hores ut som du er.... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 *snip* Enig faktisk. Gandhi metoden er et bra og fredelig middel. Tja, Ghandi metoden funket ikke i India, det var 5 år lang intensiv krigføring som førte til seier, ikke sitte-aksjoner. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Nei, men han erkjenner iallfall palestinere sin rett til a eksistere. Og det gjør ikke Arafat? Det å anerkjenne noen retten til å eksistere betyr ikke at man vil de godt. Men kjaere deg, er det ikke du og andre som holder FN naer hjertet og tilber alt de bestemmer? Og du beskylder meg for å bytte tema? Forsåvidt så slikker jeg ikke FN ræv. Det hadde vaert like mye vits a diskutere hva Nader hadde gjort som president. Javel, så når vi diskuterer noe så må vi diskutere om USA vil godta det også, med andre ord, USAs ord er lov. Hurra Ja, for det er jo akkurat det som skjer.... Ja. Forskjellen er at Sharon forsvarer Israel mot et hav av arabiske land og terrorister som vil slakte alle joder. Kanskje hvis ikke hele verden, untatt USA, var ute etter a slakte jodene, sa hadde ting vaert litt annerledes. Så palestinerne forsvarer ikke palestina mot bomber og granater? Det er heller ikke bare USA som støtter Israel. Jeg støtter også Israel i den forstand at jeg mener israelere har rett til å leve, men jeg støtter ikke Israel når de smadrer boliger, øker bosetningene og dreper barn. Ja, spesielt nar Arafat vil at Israel skal gi alt landet til de... Ser mange muligheter for kompromiss der ja..... Og Sharon sikler ett stor-Israel. Ja, men palestinsk ledelse vil ikke dette, de vil ikke delta i en dialog, eller et kompromiss. De vil ha det de vil ha, dermed basta. Akkurat som Israel? Det er uansett nyttesløst med en dialog så lenge Israel øker tilflyttingen til bosetningene, oppsetting av nye bosetninger og det som værre er. Vet det er vanskelig a forsta at en ateist kan forsvare Israels rett til a eksistere, men det er fordi jeg ikke holder til en eller annen side om alt, jeg er en sentrist, og ikke trangsynt, som det hores ut som du er.... Er forskjell på å forsvare Israels rett til å eksistere og å forsvare bygging av murer som frarøver palestinerne drikkevann, forsvare utbygging av bosetninger som leder drikkevannet bort fra palestinerne og forsøpler det som er igjen av rent vann. jarra. Endret 19. oktober 2004 av olsen Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Tja, Ghandi metoden funket ikke i India, det var 5 år lang intensiv krigføring som førte til seier, ikke sitte-aksjoner. Aja, sa krig er nodvendig for a lose problemer? Hvem ville trodd du ville pasta noe slikt... Ghandi-metoden fikk verdens oppmerksomhet, og fikk verdens sympati. Det er det palestinere bor gjore... Javel, så når vi diskuterer noe så må vi diskutere om USA vil godta det også, med andre ord, USAs ord er lov. Hurra Nei. Har ingenting med USA a gjore, har bare med a gjore at det er bortkastet tid a snakke om ting som ikke er aktuelt og ikke kommer til a skje. Og du beskylder meg for å bytte tema?Det er ikke bytting av tema, jeg bare henviser at du opptrer som en hykler her. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 *snip* Enig faktisk. Gandhi metoden er et bra og fredelig middel. Tja, Ghandi metoden funket ikke i India, det var 5 år lang intensiv krigføring som førte til seier, ikke sitte-aksjoner. Nja... Han hadde veldig mye å si. Han syntes det var viktig å bruke fredelige midler, for hvis ikke ville krigen forsette etter at stor britania. Ikke fredelige midler ble brukt, og India/Pakistan er forsatt i krig. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Israel har en moralsk rett på området. Ja jøss, for all del. Dagens Israel + de palistinske selvstyreområdene het jo Palestina (dog under britisk styre) før så Israel, som ble tvangsopprettet på Palestinsk område, har selvsagt moralsk rett på hele Palestina Må forresten minne om at BÅDE den Israelske stat OG PLO har som må å utslette den andre parten. Uannsett, noen sansjoner mot Israel vil uannsett ikke har stor virkning siden USA uannsett økonomisk støtter Israel. Skal det blir litt orden i Midtøsten må nok USA få en president som kan ta til vettet og ordne opp litt. Bush er iallfall ikke riktig mann til den oppgaven... Endret 19. oktober 2004 av Atpn Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Pelsjakob, den filosofi tankegangen din henger ikke på greip i det virkelige liv. Ble ganske provosert her. Jeg undres; du er ikke tilfeldigvis en av disse blindern filosofene som leser bok etter bok og dermed "forstår seg på hvordan verden henger sammen"? Du kan neppe ha reist å sett hvordan mennsker har det i mange andre land. Endret 19. oktober 2004 av LioKaiser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå