JBlack Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Økonomiske sanksjoner mot Israel, fra FN sin side er foreslått. Tanken er å presse Israel til å innta en annen holdning ovenfor palestinerne. EnDette forutsetter enten at FN vet bedre hva som skal til for å skape fred i midtøsten, eventuellt at man tror at Israel per idag ikke gjør sitt beste. Det siste, med mindre man tror at Israel ønsker å leve i denne voldssituasjonen, er utelukket. Da står det igjen at FN mener de vet bedre. Hva er det FN vet, som Israel ikke vet i denne situasjonen? Mener FN at terroren vil stoppe av seg selv? Hvordan kan de mene dette, når undersøkelser viser at et flertall sivile palestinere mener formålet med intifadaen er å "frigjøre hele det historiske palestina"? Av de 1179 personene som deltok i meningsmålingen, svarte 51 prosent at målet for intifadaen må være å «frigjøre hele det historiske Palestina». En del av dette området ble i 1948 erklært som staten Israel Det som vil skje med en slik reaksjon fra FN er ytterlige issolasjon av Israel. Dermed blir Israel stående enda mer alene med sine problemer. Så lenge Israel ikke får støtte, men stort sett motbør, gjennom FN, da vil selvsagt Israel slutte å samarbeide med FN. Og den som står alene velger sine egne løsninger. En slik isolering av Israel vil etter min vurdering ikke føre noe positivt med seg, den vil bare gjøre situasjonen værre. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Det som vil skje med en slik reaksjon fra FN er ytterlige issolasjon av Israel. Dermed blir Israel stående enda mer alene med sine problemer. Så lenge Israel ikke får støtte, men stort sett motbør, gjennom FN, da vil selvsagt Israel slutte å samarbeide med FN. Og den som står alene velger sine egne løsninger. Nuke it IMO. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel ønsker ikke fred per dags dato, hvorfor fortsetter da bosettningene å ØKE? enhver tenkende person kan se at målet til Israel ikke er fred, men kontroll over hele området. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel kan gjøre mye mer for å bedre situasjonen. F.eks. kan de gi palestinerne et eget land, ikke bare et område hvor et uskikket regime forsøker å styre to grupper som hater hverandre (palestinere og jødiske nybyggere). Om noen palestinere da fortsatt vil hive israelerne på sjøen vil nok lysten dempes litt av at de faktisk har noe å tape. For øyeblikket er det mange som ikke har noe å tape og heller ikke ser hvordan de skal vinne noe heller. Rart at folk sprenger seg i luften? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel ønsker ikke fred per dags dato, hvorfor fortsetter da bosettningene å ØKE? enhver tenkende person kan se at målet til Israel ikke er fred, men kontroll over hele området. Enhver tenkende person kan se at Israel kjemper for livet. Etter min mening bør Israel okkupere resten av PAs områder og sende ut ikke-vennligsinnede arabere. Det er den eneste realistiske løsningen jeg kan se på kort sikt. På lengre sikt er løsningen at islam knuses. FN er forøvrig en illegitim organisasjon som likestiller terrorister, diktatorer og tyranner med ledere av frie land. Alle frie land bør melde seg ut av FN og starte en egen organisasjon for frie land. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel kan gjøre mye mer for å bedre situasjonen. F.eks. kan de gi palestinerne et eget land, ikke bare et område hvor et uskikket regime forsøker å styre to grupper som hater hverandre (palestinere og jødiske nybyggere). Om noen palestinere da fortsatt vil hive israelerne på sjøen vil nok lysten dempes litt av at de faktisk har noe å tape. For øyeblikket er det mange som ikke har noe å tape og heller ikke ser hvordan de skal vinne noe heller. Rart at folk sprenger seg i luften? Hvordan kan Israel gi palestinerne et eget land, i motsetning til et landområde? Skal jødene på dette landområdet tvangsflyttes, altså etnisk rensning? Hva ville du sagt om Israel skulle renses for palestinere? Hva med de enorme landområder araberne allerede har i midtøsten? Og sist, men ikke minst, hva mener du om temaet, som er økonomiske snaksjoner mot Israel. Tror du det vil ha noen positiv virkning? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel ønsker ikke fred per dags dato, hvorfor fortsetter da bosettningene å ØKE? enhver tenkende person kan se at målet til Israel ikke er fred, men kontroll over hele området. Du og jeg er på forskjellige planeter, så det er ingen vits i å diskutere denne retningen. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel kan gjøre mye mer for å bedre situasjonen. F.eks. kan de gi palestinerne et eget land, Hva hjelper det å opprette enda et terroristreir i Israels bakgård? For øyeblikket er det mange som ikke har noe å tape og heller ikke ser hvordan de skal vinne noe heller. Rart at folk sprenger seg i luften? De hadde hatt alt å vinne på å akseptere at Israel styrer i området. Israel er, i motsetning til de arabiske diktaturene, i stand til å drive et noenlunde fritt og velstående samfunn basert på de vestlige verdier. Palestiner-araberne er imidlertid ikke interessert i velstand og frihet; de er interessert i å kaste de vantro jødene på sjøen. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 De hadde hatt alt å vinne på å akseptere at Israel styrer i området. Israel er, i motsetning til de arabiske diktaturene, i stand til å drive et noenlunde fritt og velstående samfunn basert på de vestlige verdier. Da må Israel styre området. Det gjør de ikke per i dag. Palestiner-araberne er imidlertid ikke interessert i velstand og frihet; de er interessert i å kaste de vantro jødene på sjøen.De fleste er i første omgang interessert i mat og tak over hode (som de fleste har), helsetilbud (som israelerne nekter dem i for av portforbud) og trygghet (som Israel har fullstendig tatt fra dem). Dette er primær- og sekundærbehov for alle mennesker, også palestinere. Å kaste jødene på sjøen er et egobehov som først vil komme når de andre behovene er oppfylt. Det er nok ikke mange som tenker slik. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Israel ønsker ikke fred per dags dato, hvorfor fortsetter da bosettningene å ØKE? enhver tenkende person kan se at målet til Israel ikke er fred, men kontroll over hele området. Du og jeg er på forskjellige planeter, så det er ingen vits i å diskutere denne retningen. Tydeligvis, du befinner deg på planeten hvor israel har rett til å bygge ut bosetningene, forurense palestinernes land, okkupere palestinsk jord og bure palestinere inne som dyr. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Palestiner-araberne er imidlertid ikke interessert i velstand og frihet; de er interessert i å kaste de vantro jødene på sjøen.De fleste er i første omgang interessert i mat og tak over hode (som de fleste har), helsetilbud (som israelerne nekter dem i for av portforbud) og trygghet (som Israel har fullstendig tatt fra dem). Dette er primær- og sekundærbehov for alle mennesker, også palestinere. Å kaste jødene på sjøen er et egobehov som først vil komme når de andre behovene er oppfylt. Det er nok ikke mange som tenker slik. Eventuelt så har Israels framferd ført til dette ønsket. Altså det er en reaksjon, en forsvarsmekanisme. Om en gruppe japanere hadde slått seg ned i Norge, drept søstra mi, utvidet sitt okkuperte område og muret meg inne ville jeg også ønsket å kaste de på sjøen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Tydeligvis, du befinner deg på planeten hvor israel har rett til å bygge ut bosetningene, forurense palestinernes land, okkupere palestinsk jord og bure palestinere inne som dyr. Du har ikke no grunnlag for å tilegge meg disse meningene. Prøv å opptre litt seriøst. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Da må Israel styre området. Det gjør de ikke per i dag. Nei, derfor bør de også okkupere resten av området. Dette er en kamp om verdier: en kamp mellom vestlig sivilisasjon, som står for fornuft, frihet, menneskerettigheter og kapitalisme – mot islamsk barbari, som står for de motsatte verdier. Derfor har Israel rett på landet; det finnes ingen rett til å opprette tyranniske diktaturer, det finnes kun en rett til å opprette stater som i stor grad respekterer innbyggernes rettigheter. De fleste er i første omgang interessert i mat og tak over hode (som de fleste har), helsetilbud (som israelerne nekter dem i for av portforbud) og trygghet (som Israel har fullstendig tatt fra dem). Dette er primær- og sekundærbehov for alle mennesker, også palestinere. Jeg er uenig i at det er primær- og sekundærbehov. Maslows behovspyramide er etter min mening feil, da filosofi er et behov som kommer foran fysiologiske behov. Dette forklarer også hvorfor palestiner-araberne er mer opptatt av å kaste jødene på sjøen enn å leve i velstand i Israel: De har irrasjonelle ideer (islam), og irrasjonelle ideer medfører bruk av tvang. Å kaste jødene på sjøen er et egobehov som først vil komme når de andre behovene er oppfylt. Det er ikke et «egobehov». Snarere tvert imot: Palestiner-araberne innser ikke, blendet som de er er islam, at det er i deres egeninteresse at israelerne styrer. Det er nok ikke mange som tenker slik. Et flertall av palestiner-araberne støtter terrorisme og har som mål å fjerne staten Israel fra kartet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Tydeligvis, du befinner deg på planeten hvor israel har rett til å bygge ut bosetningene, forurense palestinernes land, okkupere palestinsk jord og bure palestinere inne som dyr. Du har ikke no grunnlag for å tilegge meg disse meningene. Prøv å opptre litt seriøst. Tja, du anser jo tydeligvis muren som legitim og riktig, og det samme gjelder tydeligvis bosetningene, som per def er okkupasjon. Muren og bosetningene fratar palestinerne viktige ressurser, som rent vann, palestinerne blir fortrengt og livene deres vanskeligjøres betraktelig av muren, kontroller osv. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 Tydeligvis, du befinner deg på planeten hvor israel har rett til å bygge ut bosetningene, forurense palestinernes land, okkupere palestinsk jord og bure palestinere inne som dyr. Du har ikke no grunnlag for å tilegge meg disse meningene. Prøv å opptre litt seriøst. Tja, du anser jo tydeligvis muren som legitim og riktig, og det samme gjelder tydeligvis bosetningene, som per def er okkupasjon. Muren og bosetningene fratar palestinerne viktige ressurser, som rent vann, palestinerne blir fortrengt og livene deres vanskeligjøres betraktelig av muren, kontroller osv. Hvor har jeg uttalt meg om muren? Som sagt, slutt å tillegge meg meninger. Forsøk å være litt seriøs når du diskuterer. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Venstresiden vet godt at sikkerhetsgjerdet består av kun 3,8 % mur, men fortsetter likevel å kalle det en mur. Selv løgn er visst legitimt så lenge det er for en «god sak». Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Maslows behovspyramide er etter min mening feil, da filosofi er et behov som kommer foran fysiologiske behov. Slike utsagn kan bare komme fra personer som aldri har sultet eller levd i et utrygt samfunn. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Maslows behovspyramide er etter min mening feil, da filosofi er et behov som kommer foran fysiologiske behov. Slike utsagn kan bare komme fra personer som aldri har sultet eller levd i et utrygt samfunn. Før man kan spise, må man ha mat som en verdi. Selv noe så banalt som å slå på lyset i et rom eller å knyte lissene før man går ut, forutsetter at man har en filosofi. Derfor er filosofi det viktigste av alle fag. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Før man kan spise, må man ha mat som en verdi. Årsaken til at jeg spiser er at det er nødvendig for å overleve. Ikke fordi det har en form for filosofisk verdi. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Årsaken til at jeg spiser er at det er nødvendig for å overleve. Ikke fordi det har en form for filosofisk verdi. Du ser altså på overlevelse som en verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå