Gå til innhold

Gått i surr med nvidia og ati kortene

chokke

Anbefalte innlegg

falt av rotteracet med nvidia og ati, ikke det at jeg skal ha nytt skjermnkort, men bare intereserti å vite hvilke som er bedre enn andre.

Dere som klokker kortene til 1100(etellerannet)hz, mens andre til 400 og "skryter".

har/hadde et radeon 9800 pro og det var klokka til 325/276 eller noe.

Er det sån at nvidia operer på en annen måte enn ati med hzen?

Hvis jeg skaffer nytt kort en eller annen gang er det kjekt å vite sånn i snitt, ikke begynne på nytt når det skjer.

Spør mer senere :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
falt av rotteracet med nvidia og ati, ikke det at jeg skal ha nytt skjermnkort, men bare intereserti å vite hvilke som er bedre enn andre.

Dere som klokker kortene til 1100(etellerannet)hz, mens andre til 400 og "skryter".

har/hadde et radeon 9800 pro og det var klokka til 325/276 eller noe.

Er det sån at nvidia operer på en annen måte enn ati med hzen?

Hvis jeg skaffer nytt kort en eller annen gang er det kjekt å vite sånn i snitt, ikke begynne på nytt når det skjer.

Spør mer senere :p

Jevnt over ligger kortene ganske likt ja, selv har jeg vansker med å velge mellom GF6800 og X800. ATI kan snike seg foran i høye oppløsninger med Anisotropisk Filtering og Anti-Aliasing, men som nevnt over, så har nVidia fordelen i OpenGL-spill. Men ett eller det andre er et bra valg uansett.

Lenke til kommentar

Tror du ser på minnefrekvensen til nvidia og kjernefrekvensen på ati.

Geforce 6800 Ultra har 400MHz core og 1100 "MHz" minne

ATI x800 xtpe har 520 MHz core og 1120 "MHz" minne

de er ca. jevngodet tror jeg, men überdyre, og jeg ville aldri brukt så mye penger på skjermkort..

edit: ok! Det hette MHz ikkje mhz!

Endret av El-Hadji
Lenke til kommentar

Geforce 6800 Ultra, 6800GT, 6800 og 6800LE kommer i AGP-utførelse. 6600GT og 6600 er på vei som AGP, men selges bare i PCIe format foreløpig. 6200 kommer aldri som AGP kort.

Radeon X800XT PE og X800 Pro er vel de eneste foreløpig som finnes som AGP, det er mulig X700-serien (X700XT, X700 Pro og X700) kommer senere. X300 har blitt annonsert som AGP kort her nylig.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

se hva jeg fant på komplett:

Asus Radeon X800PRO 256MB DDR VIVO AGP, ATI X800PRO, DVI-I,ViVo, Retail

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT, VIVO, Full-Retail

Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT PE, VIVO, Full-Retail

litt sykt med 4195 for PRO og 4350 for XT og 4475 for XT PE

Ser det er forskjellige merker, men ingen tvil hva jeg hadde valgt...

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle hatt en av de, så hadde jeg nok valgt x800pro.. Men jeg syns det er altfor mye å bruke på et skjermkort, det får holde med 1000-1500kr.

Dessuten blir alle skjermkort vanvittig fort gamle i dette råkjøret som er i dataverden. Så sånn sett er det ikke så veldig lønnsomt på sikt heller.

Lenke til kommentar
øh?

Trodde 6600 var den høyeste i sierien til nvidia, hva med tall og lignende? LE, GT, Ultra... XT, PRO, ViVo, SE osv, rangering takk ;)

Dette gjelder bare agp med det første

Fabrikken begynner å produsere.. De som tester perfekt, blir GT / ultra, tester de deffekt på noen pipes, blir de "rykket ned" til f.eks. LE, og andre "undergrupper". Jo dårligere de er, jo dårligere kort blir de brukt på. ( Dette går da ikke for minnebrikker, de produseres hovedsaklig for en type kort, og ingen andre )

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle hatt en av de, så hadde jeg nok valgt x800pro.. Men jeg syns det er altfor mye å bruke på et skjermkort, det får holde med 1000-1500kr.

Dessuten blir alle skjermkort vanvittig fort gamle i dette råkjøret som er i dataverden. Så sånn sett er det ikke så veldig lønnsomt på sikt heller.

tja.. jeg hadde mitt mx420 / fx5500 i 2 år.. De har klart seg helt fint frem til nå, hvor de begynte å slite litt i bla. doom 3, farcry osv. nå fant jeg ut at det var på tide å bytte så jeg fikk ytelse i de nyeste spillene, valget falt på gainward 6800LE som jeg har softmoddet, og klokket. Nytt innkjøp blir det ikke før ihvertfall neste år, eller vente enda lenger. Man må ikke kjøpe kort hele tia for å holde tritt med nye spill, og utviklinga.. selvom det blir litt spesielt nå, siden både AGP er på vei ut ( pci er på vei inn ), og DirectX er på vei ut ( husker ikke navnet på det nye som kommer ).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
likte ikke den forklaringa der helt :p

hvis hva er perfekt? kortet?

deffekt så kaller de det bare noe dårligere?

Så man kan få et kort med f eks. 13 pipelines?

hvis f.eks. 1 pipe er ødelagt, kan det jo ikke kalles ultra pga. den kjører 16 pipes, da blir den "degradert" til whatever som måtte være under der igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...