Gå til innhold

Kjøp av Veldig kraftig PC !


Anbefalte innlegg

Husk på at du må sjekke om de respektive nettbutikkene har varene inne.

 

Mange nettbutikker som har lavest pris, men ikke har varen inne på leeenge.

 

Det gjelder den P4 3,4'en du har der. Den billigste sier 3100 som du skriver, men den eneste som har den inne selger til 4500kr.

 

Det er vel ganske poengløst å bruke så mye penger på en PC som kommer til å synke enormt i verdi bare etter 6-12mnd, dersom det ikke er noe spesifikt han trenger den til, og trenger den nå.

 

Jeg ville heller kjøpt noe som lå ett eller to hakk under, f.eks. 9800XT + P4 2.8, og heller kanskje kjøpt hjemmekino med prosjektor? Får jo en feit prosjektor til 8-10000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm ny pc til 25k som ikke kan kjøre den nye windowsen... nee Gå for AMD du

Nå må jeg avsløre min grenseløse uvitenhet: Hvilken nye Windows, og hvorfor kan ikke maskinen han har satt opp kjøre den?

 

Jeg trodde ellers at det var omvendt: Problemer med AMD64 og SP2

 

Geir :)

 

P.S. To Raptorer er gøy! :!:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
hmm ny pc til 25k som ikke kan kjøre den nye windowsen... nee Gå for AMD du

Nå må jeg avsløre min grenseløse uvitenhet: Hvilken nye Windows, og hvorfor kan ikke maskinen han har satt opp kjøre den?

 

Jeg trodde ellers at det var omvendt: Problemer med AMD64 og SP2

 

Geir :)

 

P.S. To Raptorer er gøy! :!:

Kommer vel en 64 bit Windows versjon snart, som kun kan kjøres av 64 bit CPU'er. Tror rett og slett det bare er en 64 bit versjon av Windows XP, og den vil være mye kjappere enn den vi har nå ettersom det er 64 bit.

 

Ellers har jeg SP2 selv, på en AMD maskin, og har ingen problemer med det oppsettet.

Lenke til kommentar
Jeg har satt opp en liste av komponenter, kan dere hjelpe meg å se om jeg har gjort noe feil  :thumbup:

Ja, du har gjort en feil. I stedet for å sette opp en liste med komponenter kan du fortelle vennen din (hvis han finnes, hvilket jeg betviler...) at han er en idiot hvis han legger 25000,- i en PC. Med mindre han trenger det til et eller annet spesielt (DAK, 3d-rendering, etc.), og i så tilfelle er oppsettet skivebom.

Med et sånt innlegg blir nå du idioten dostojevski.

 

Trådstarter: Skal komme med et forslag :)

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå AMD 64 på Socket 939, men om ikke kameraten din vil det, så vil han ikke det. Men jeg har ikke så peil på Intelsystemer så jeg kan i det minste gi min AMD64 anbefaling :)

 

 

Kabinett: Be han selv finne et han liker, sjekk f.eks. Microplex.no & 3Dfxcool.no.

 

Strømforsyning/PSU: En PSU som skal være fremtidsrettet og i tillegg takle et system til kr. 25.000,- bør være god. Vil vel egentlig anbefale minst 480W når man først er igang. Men for all del, ligg unna Q-tec! Man kan bli fristet av den oppgitte "Watten" og prisen, men tro meg; de svindler deg. Du vil raskt finne ut at de er bråkete og ustabile som fy. Bare les erfaringene til folk her på forumet :)

 

Merkene MIST, Fortron/Source, Tagan, Antec er eksempler på PSU'er som er geniale :) Jeg ville selv gått for en Tagan 480W, du finner den på f.eks. www.mpx.no.

 

Hovedkort: HK til s939 må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har stor peiling på, men der kan andre på forumet komme med tips. Har personlig gode erfaringer fra Asus tidligere, og Asus K8V SE DELUXE ser ikke så verst ut :)

 

Prosessor/CPU: Her er valget enkelt, AMD Athlon 64 3500+ 2,2GHz. Velg selv om dere/han skal ha en annen kjøler en den som medføger. (CPU'er som har medfølgende kjøler blir merket "BOXED" etter CPU-navnet, og de uten heter "OEM" (som regel). Boxedkjøleren til A64 er helt greie, og en fordel er jo at man kan bruke AMD's funksjon Cool n' Quiet :)

 

Minne/RAM: Vi lander vel på kjøp av 1GB her, men RAM er så mye mer enn bare "størrelse"... Til en såpass dyr PC bør man ha ordentlig god RAM (kjekt hvis han skal overklokke/har planer om å prøve en gang. Merker som Corsair, OCZ og Geil er fine merker :) Selv har jeg Corsair TWINX 3200XL PC3200 (2x 512MB), som jeg er kjempefornøyd med.

 

Harddisk C:: Kjekt med en rask disk til å ha ting som OS, spill & programmer på, og hvis man ikke skal ha SCSI-disker (som er no inni hampen dyrt), så er Western Digital's Raptor helt genial. Har selv 36,7GB versjonen. Vil anbefale den andre versjonen på 74GB, så har han plass tli alt :) (sannsynligvis...)

 

Harddisk D:: Her vil jeg helt klart anbefale Seagate. Yter godt, og er musestille. Husk å velge en versjon som bruker S-ATA grensesnittet da :) (Ellers er det bare å velge størrelser selv, flere harddisker for den saks skyld :))

 

Skjermkort: Per dags dato synes jeg nVidia's Geforce 6800 serie gir mest for pengene. Av de ulike modellene (6800/6800GT/6800LE/6800Ultra), ville jeg ihvertfall valgt 6800GT. Glimrende kort han vil få mye moro med :mrgreen:

 

Skjerm: Dette er heller ikke mitt emne. Men til spill så er fortsatt 17" det beste valget. Men ærlig talt, tror du skal være hardbarka gamer om man ikke tåler litt etterslep, så velg 19" (er så utrolig digg å se på :love:) Men vil du ha et personlig tips utifra din kamerat's krav, send en pm til

Mr. Øivind Dahle

 

DVD-Spiller: Spiller vel ingen stor rolle, velg en med samme farge som kabinettet

 

DVD-Brenner: Her synes jeg Nec ND-3500, som er stabil og meget rask, bare se "specs" her (husk riktig farge ;)):

Lesehastighet CD:  48x

Lesehastighet DVD:  16x

Skrivehastighet CD-R:  48x

Skrivehastighet CD-RW:  24x

Skrivehastighet DVD+R:  16x

Skrivehastighet DVD-R:  16x

Skrivehastighet DVD+R9:  4x

Floppy: Stil med kabinettet... Jeg synes at floppydisk fortsatt er en veldig fin ting. Flashing av BIOS osv; da er floppy greit.

 

Om han ikke er noen skikkelig lydentusiast eller har noen skikkelig gode hodetelefoner, så holder det integrerte lydkortet. Men har han noe av det ovenstående, så er det du har listet opp godt :)

 

EDIT: Beklager no sinnsykt mange smileys, bare blir sånn :blush:

EDIT2: Ryddet, fikset og ordnet litt.

EDIT3: Jeg skrev (som dere kan se på tiden mellom innleggene) dette veldig fort nå, så det er jo endel mangler, men mener jeg fikk tipset om det beste. (f.eks. Antec har jo gode PSU'er de også ;)) Jeg har heller ingen pris på dette, håper jeg ikke har driti på leggen)

Endret av pain
Lenke til kommentar
Harddisk C:: Kjekt med en rask disk til å ha ting som OS, spill & programmer på, og hvis man ikke skal ha SCSI-disker (som er no inni hampen dyrt), så er Western Digital's Raptor helt genial. Har selv 36,7GB versjonen. Vil anbefale den andre versjonen på 74GB, så har han plass tli alt :) (sannsynligvis...)

 

Harddisk D:: Her vil jeg helt klart anbefale Seagate. Yter godt, og er musestille. Husk å velge en versjon som bruker S-ATA grensesnittet da :) (Ellers er det bare å velge størrelser selv, flere harddisker for den saks skyld :))

 

Skjermkort: Per dags dato synes jeg nVidia's Geforce 6800 serie gir mest for pengene. Av de ulike modellene (6800/6800GT/6800LE/6800Ultra), ville jeg ihvertfall valgt 6800GT. Glimrende kort han vil få mye moro med :mrgreen:

 

<3 from pain

Vil si meg veldig enig men pain ang. de tre emnene jeg har i quoten,

Harddisk til en kar som har solgt bilen sin har vel råd til en eller to 200gig Seagate disker. Jeg har selv 2x 200 og er stor fornøyd.

 

Når det gjelder skjerm så vil jeg komme med en 17" NEC skjerm:

 

NEC 17" LCD MultiSync 1760NX Sølv/hvit

1280x1024, DVI, TCO-99

 

Pris: kr 4 575,00(Herav mva. kr 885,00)

 

Tekniske spesifikasjoner:

Dimensjoner:(BxHxD): 374 x 343.8 x 205 mm, Vekt 6,3 kg

Pixel Pitch: 0.264 mm

16.2 million farger

Optimal oppløsning: 1280 x 1024 at 60 Hz (1.3 megapixel)

NTAA (Non-Touch-Auto-Adjustment) for stabilt bildekvalitet.

Høydejustering ( 110 mm )

NaViSet™ and NaViSet™ Administrator kompatibel

 

Tilkoblinger:

Analog: 1 x Mini D-sub 15 pin

Digital: 1 x DVI-D

 

I esken:

Skjerm

Strøm kabel

Signal kabel VGA til VGA

CD-ROM

Brukermanual

 

Kilde: www.netshop.no

 

EDIT: Prisen

Endret av highlander-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...