Gå til innhold

Hvor blir selvpåført smerte "sykt"?


Hvor begynner "sykt"?  

260 stemmer

  1. 1. Hvor begynner "sykt"?

    • Fjerning av kroppshår
      5
    • Piercing i øreflipp
      2
    • Tatovering
      3
    • Piercing andre steder
      4
    • Korrigering av tenner
      4
    • Kroppsbygning
      4
    • Fjerning av skavanker (føflekker, etc.)
      4
    • Plastisk kirurgi (fettsuging, større pupper)
      43
    • Ekstrem kroppsbygning
      36
    • Scarification
      71
    • Branding
      2
    • Implantater
      6
    • Amputasjon
      76


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode innlegg her. :)

 

Amputasjon fordi man synes det er tøft, derimot...

Det er så kvalmt at jeg fikk en ekkel klump i magen. Æsj.

 

Nå er ikke jeg en ekspert på området, men "fordi det er tøft" er ikke en særlig utbredt forklaring. Muligens til en viss grad når det gjelder "små" amputeringer som hele fingre, fingerledd eller tær, men når det gjelder armer og bein, har de fleste andre, mer dyptgående forklaringer.

 

Å ruinere kroppen din for "et kick", bør ulovliggjøres. Hvis dette i det hele tatt gjøres.

 

Hvem skal bestemme hva som defineres som "å ruinere", da? Jeg? Du? En konservativ KRF-politiker? Kongen?

 

Det eneste som ene og alene er ditt, er kroppen din. Hvorfor skal du ikke kunne gjøre nøyaktig hva du vil med den, så lenge du ikke skader andre?

 

Wow, congrats Psilo, det der er de første bildene jeg noensinne har reagert på i hele min internett-karriere. Må innrømme at det var mindre lekkert når han kameraten med det spesielle blikket flenset av huden på armen til len langhårede grobianen der...

 

Reagerer du på det, har du ikke besøkt www.bmezine.com/extreme/ (ikke for sarte sjeler :) ). Skjønner dog ikke problemet med at Håvve (mannen med skalpellen) fokuserer på det han gjør.

 

Og, at folk reagerer på dette som sykt forstår jeg veldig godt. Det er ikke regnet som normal oppførsel, og dermed er det sykt. Tatovering har vel hatt et par tusen år å bli normalisert (korrekt antall år aner jeg ikke), og piercing har vel også en viss driftstid..

 

Plastisk kirugi har i bunn og grunn "tatt av" like lenge som tatovering og piercinger (20-30 år.. det er ikke lenge siden tatoveringer var forbehold sjømenn og forbrytere). Flere folk forandrer på kroppen sin via tatoveringer, scarifications og piercinger enn via plastisk kirurgi. Likevel er plastisk kirurgi mer akseptert enn førstnevnte.

 

Er det bedøvelsen som gjør det mindre skummelt? Jeg tror iallefall det.

 

Kroppsbygging faktisk.. Ok, har du store "smerter" når du trener trener du fryktelig galt. Eller definerer vi treningsstølhet som smerte? Har man det nødvendige treningsgrunnlaget uteblir også stølheten, ser ingen smerter inni bildet her.

 

Melkesyre er med andre ord digge greier?

 

Arring er stygt. Basta bom.

 

Chicks dig scars.

 

Mye bra

 

En av de få som har skjønt tegningen. :thumbup:

 

Scarification. Enkelte synes det blir fint, men å påføre seg selv slik smerte uten bedøvelse er i mine øyne tåpelig.

 

Det hadde, med andre ord, vært helt greit hvis han hadde fått injisert litt Xylocain eller smurt Emla-krem over området? Begge to ville "tatt brodden" av inngrepet.

Lenke til kommentar
Som sagt, argumentér gjerne for hvorfor. En masse folk som bare stemmer og ikke sier hvorfor de stemte sånn og sånn, er ikke noe særlig spennende.

Jeg har store ambisjoner om en selvlaget tatovering. Støtter selve opplegget med å forskjønne seg til en viss grad.

 

Når det kommer til å fjerne ting som allerede er der og jobber for kroppens beste som han karen gjorde med armen sin, så sier jeg stopp. Er ikke fan av noe som helst hull i kropp.

 

Men tattovering kan si så mye om folk. Det kan representere ett menneske i en heilt annen grad.

 

Mangel på hud/arr er kanskje stilig, men uhumant og forkastelig i mitt syn. Dette er såklart en type mennesker som gjør, hvor jeg ikke hører hjemme i det hele tatt.

 

De som gjør det liker det, jeg gjør det ikke. Så min grad av "sykt" går til skjæring i kropp. Er ganske tolerant angående masse rart, men der går grensen.

 

Tidligere kommentar: straff eller ulovliggjør hva andre gjør mot sin egen kropp.

Hva i alle dager var det der?

 

ENESTE man har er seg selv. Kropp og sjel. Om man selv føler for å gjøre endringer så må de få lov til det. "NaziKRF" skal ikke bry seg om hva man føler for.

Frihet for seg selv. Om man mister det, har man mistet alt.

 

Hus kan brenne, venner kan man miste. Penger går inn og ut. Kroppen er det eneste sikre man har her i livet.

 

Jørgen: Bmezine: Nullo var det jeg ikke heilt skjønte poenget med. Men nå så jeg bare introduksjonsbildet. Antar du ikke legger ut noe som helst membership password hva? :p

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Å ruinere kroppen din for "et kick", bør ulovliggjøres. Hvis dette i det hele tatt gjøres.

 

Hvem skal bestemme hva som defineres som "å ruinere", da? Jeg? Du? En konservativ KRF-politiker? Kongen?

 

Det eneste som ene og alene er ditt, er kroppen din. Hvorfor skal du ikke kunne gjøre nøyaktig hva du vil med den, så lenge du ikke skader andre?

å ruinere ~e´re v2 ødelegge

 

:blink:

 

Alt jeg mente var, hvis noen ØDELEGGER kroppen sin (som å kutte av en del eller gjøre et organ defekt), er dette så pass abnormalt (ja, ja, hvem definerer DETTE DA? KONGEN? PAVEN? Tenk litt mindre firkantet) at det burde havne i samme kategori som fartsovertredelser. Uten det momentet at du er en fare for andre.

Lenke til kommentar

Sporsmal 1: Mener det hadde vaert bedre om han fikk en tatovering med barnets navn og eventuelt ogsa fodselsdag istedet for aa gjennomga et to timers smertehelvete. Liker tanken pa en tatovering bedre av en veldig enkel grunn:

La oss si du treffer en...tja... en gammel klassekamerat du ikke har sett pa mange ar. I t-skjorte. Han/hun spor hva du har gjort med armen din. Du kan svare to ting:

a) "Jeg satte meg ned for a markere min datters bursdag ved a la en person kutte i armen min slik at jeg fikk store arr. Det har forsavidt ingenting med min datter a gjore, sa du ma nesten sporre meg for a skjonne hva det er..."

b) "Jeg satte meg ned for a markere min datters bursdag. Jeg tatoverte 'barnets navn og fodselsdato' pa armen min. Det er noe som betyr virkelig mye for meg, og det viser for alle at jeg elsker min datter"

 

Sporsmal 2: Det hadde nok vaert mindre sykt om det hadde vaert utfort med lokalbedovelse. Hadde aldri klart a sitte stille i to timer, mens en eller annen skar i armen min uten bedovelse. Au!

 

Det er kun en eneste ting jeg kunne tenke meg a fa tatovert pa kroppen min, og det er mine framtidige barns navn, og kanskje fodselsdag ogsa. Det er det eneste du kan stole pa at kommer til a bety noe for deg resten av livet.

Det er jo f.eks. litt dumt a tatovere kjaerestens/konas navn pa deg, og sa skiller dere lag senere. Da kan du enten betale i dyre dommer for a fa den fjernet, eller du kan finne deg en ny kone/kjaereste med samme navn (mulighetene blir straks litt narrowed down).

Lenke til kommentar
Sykheten i mine øyne starter når man påfører seg smerte for smertens egen skyld.

Enig. Men også størrelse på inngrepet. En metallgjenstand i øret (eller hvor en nå skal ha den) eller litt maling i hudlaget er ikke en vesentlig forandring av kroppen. Amputering, implanter og plastisk kirurgi er, eller kan, være det. Et ønske om å radikalt forandre på kroppen sin er etter mitt syn "sykt".

 

Spørsmålet er forresten litt vanskelig da plastisk kirurgi f.eks. kan brukes til å se "normal" ut etter at man f.eks. har vært skadet utseendemessig i en trafikkulykke. Skille mellom kroppsbygging og trening er uklart og kan være to sider av samme sak; trening kan gi både god helse og fin kropp. Korrigering av tenner trenger heller ikke å gjøres utelukkende pga. utseende.

 

Valget plastisk kirurgi som grense for hva som er sykt pga. av størrelsen på inngrepet. Vanskelig valg, for selv piercinger og tatoveringer kan virke sykt. Det gjelder når det nærmest går konkurranse i å ha mange piercinger/tatoveringer på de mest fantasifulle stedene, og når eneste motivasjonen later til å være et ønske om å skille seg ut. Tatoveringer/piercing virker nå så vanlig at jeg selv vil skille meg ut ved ikke å ha en.

Lenke til kommentar
Skjønner dog ikke problemet med at Håvve (mannen med skalpellen) fokuserer på det han gjør.

 

Nuvel, nå må du da endelig misforstå meg rett: At mannen er engasjert og fokusert i arbeidet sitt er da til overmåte bra, i og med at han sitter og jobber med en skalpell og en manns arm..

Det er bare det at et slikt bilde kan fort tolkes på flere måter, i og med at du ser en skalpell, en mann som sitter og konsentrerer seg veldig og en arm som denne tidlegere nevnte skalpellen driver og flenser opp.

 

Men, bare for å skryte på meg litt mer her: Ble ikke akkurat dårlig av det bildet, men ble litt sjokkert/forundret/fascinert av en mann som lar armen sin (mal)trakteres av en skalpell, og dette uten bedøvelse... tøft gjort.

 

Og forøvrig Herr zilosajb, hadde håpet du skulle komme med litt fakta om hvor lenge man faktisk har drevert med slik kroppskunst, for det er jo et faktum at å utsmykke kroppen sin ved hjelp av arr, tatovering og andre ting er et ganske gammelt fenomen. Mener å huske at tatovering f.eks er en 2000 år gammel kunst oppfunnet av egypterne. (godt mulig jeg husker feil, men en liten tur på google burde vel bekrefte/avkrefte det..)

 

samme greia med scarification. mener å huske å ha lest i diverse bøker om store, stygge negre med arr i ansiktet. (gjerne stammemennesker fra Afrika..)

 

 

(Og før noen ankalger meg for hobbyrasisme: Neger, av meg definert som en person som er svart i huden. ingen kulturelle fordommer, med andre ord.)

Lenke til kommentar

Synes at mye slik "extreme" kroppskunst kan være ganske tøfft. Etter å ha sett noen litt andre bilder av scarfication en akkurat de blodige bildene du postet psilocybe syntes jeg faktisk det var ganske stilig. Hva som er "sykt" kommer jo helt an på personen. Noen synes scarfication er sykt, noen synes satanisme er sykt, noen synes langt hår eller fallskjermhopping er sykt osv. osv.

Lenke til kommentar
Jeg ser at folk støtter avkutting av kroppsdeler, med det argument at "det er din egen kropp, du bestemmer selv". Helt greit, om de skriver under en kontrakt som fraskriver de rett til noen som helst uføretrygd/støtte til proteser/generelt støtte fra samfunnet. DA er det greit.

Ja. Helt sant.

 

Dette er det samme for folk som gjør idiotiske stunts for "å få et rush".

Lenke til kommentar
å ruinere ~e´re v2 ødelegge

 

:blink:

 

Alt jeg mente var, hvis noen ØDELEGGER kroppen sin (som å kutte av en del eller gjøre et organ defekt), er dette så pass abnormalt (ja, ja, hvem definerer DETTE DA? KONGEN? PAVEN? Tenk litt mindre firkantet) at det burde havne i samme kategori som fartsovertredelser. Uten det momentet at du er en fare for andre.

Poenget mitt var at begrepet "å ruinere" er vidt forskjellig ut ifra hvem du snakker med. Selv om de fleste vil ta en tatovering eller piercing relativt pent, er det fremdeles noen som vil påstå at selv små øredobber er en uting.

 

Og tatoveringer: Ye shall not make any cuttings in your flesh for the dead, nor print any marks upon you: I am the LORD. - Leviticus 19:28

 

Vi bor tross alt i et land med en prest som statsleder, og en regjering som består av en del kristne og konservative mennesker.

 

Jonnar: Ditt svar på spørsmål #1. Hvorfor tror du ikke at scarificationen betyr like mye for ham, som en "I love [insert name]"-tatovering ville gjort for deg? Om betydningen er utydelig for mannen i gaten, hva gjør vel det? Jeg håper egentlig at de fleste som forandrer på kroppen, gjør det for sin egen del, ikke for hva andre mennesker skal syns om dem.

 

ParaNode: Angående en tatoverings-tidslinje, så har jeg ærlig talt ikke peiling. At egypterne hadde tatoveringer og selvpåførte arr, mener jeg definitivt å ha sett på et eller annet National Geographics-program, så det stemmer nok. Du har også han "Ozti", mannen som ble funnet nedfrosset i Østerrike. Han hadde tatoveringer, og ble datert tilbake til 3300BC. Ikke noe nymotens greier, med andre ord.

 

EvoZ: Joda, det er veldig mye pent når såret har grodd, men det var ikke det diskusjonen handlet om. Folk så bildene med blod og skalpell, og reagerte voldsomt på det.

 

Men, som jeg nevnte tidligere, Lucas Zpira @ www.body-art.net er grisedyktig.

 

Jan-Erik: Er det for vanskelig å holde seg seriøs, trenger du ikke å poste noe.

 

likferd: det er jeg helt enig i. Det blir for dumt å snylte på samfunnet hvis man selv har valgt å gjøre seg selv handikappet. Men, dette er et ikke-tema. Amputering av friske lemmer er ikke noe kyndige mennesker vil begi seg ut på, så det kommer aldri til å bli noen "offentlig amputasjons-godkjennelse" med skjemaer og styr.

 

(Ekstremsport-utøvere som setter seg fast på en knaus eller henger seg opp i et tre en million meter over bakken, kan godt få betale helikopter-utrykningen selv, det er jeg helt enig i.. men det kan man ta i en annen tråd.)

Lenke til kommentar
Jonnar: Ditt svar på spørsmål #1. Hvorfor tror du ikke at scarificationen betyr like mye for ham, som en "I love [insert name]"-tatovering ville gjort for deg? Om betydningen er utydelig for mannen i gaten, hva gjør vel det? Jeg håper egentlig at de fleste som forandrer på kroppen, gjør det for sin egen del, ikke for hva andre mennesker skal syns om dem.

Seff er jeg enig i det...

Men jeg ville folt meg bedre om jeg horte Hr./Fru Hvemsomhelst kommentere at jeg har en tatovering pa armen min som sier [sonn/datters navn], enn hvis det hadde kommet en kommentar om arret pa armen min som "ikke betyr noe spesielt"...

 

Det er jo selvsagt hver sin smak her, og det betyr vel egentlig veldig lite hva andre mener om din kroppskunst sa lenge du liker den selv, men jeg ville heller valgt en tatovering som "alle" kunne forstatt, enn et "esoteric" arr.

Ikke for a gjore det for alle og enhver, men av to enkle grunner: Som sagt, jeg kunne aldri - ALDRI - sittet i ro pa en stol i to timer og sett pa at en eller annen skar i armen min, og i tillegg liker jeg rett og slett tatoveringer bedre... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...