Gå til innhold

Bedre ytelese i etter partisjonering?

Anbefalte innlegg

Etter utalige formateringer opp igjenom årene på forsjellige haddisker har jeg etterhvert fått inntrykk av at det å formatere en disk fullstending , nødvendigvis ikke hjelpe stort med tanke på selve hastigehen på disken... disken blir skrevet over gang på gang og etterhvert blir meget opphakket...

Dette går utover ytelsen på disken.. enten den er nyformatert eller ikke.

Min tanke er da å lage en ny partisjon på min eksistenede 200gb disk som allerede har to partsijoner på 10gb og 190gb..(den 10gb'en med OS'et er forøvrig meget opphakket og sliten)

Noen som har gjort dette før og fått gode ytelsesforbedringer med OS på den nye partisjonen (som ellers er lite brukt og overskervet)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formatering fjernar ikkje alt innhaldet på harddisken, men eg tvilar på at

Microsoft Windows er så idiotisk laga at desse data-restane gjer at partisjonen

raskare vert fragmentert og dermed treig.

Men plasseringa av partisjonen på harddisken kan kanskje ha litt betydning.

Er litt usikker på om harddisken er raskare innerst på platene enn ytterst.

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med 'opphakket'? Er det fragmentering du tenker på? En sterkt fragmentert disk har vesentlig lavere ytelse.

Det er jo eget verktøy for defragmentering, og da har du fjernet problemet.

Når du formaterer så fjerner du naturlig nok all fragmentering. Det spiller jo ingen rolle om disken er brukt!

Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig med 'opphakket'? Er det fragmentering du tenker på? En sterkt fragmentert disk har vesentlig lavere ytelse.

Det er jo eget verktøy for defragmentering, og da har du fjernet problemet.

Når du formaterer så fjerner du naturlig nok all fragmentering. Det spiller jo ingen rolle om disken er brukt!

Hehe... tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener... seff vet vel alle at det går ann å defragmentere disken :w00t:

Men problemet er jo at selv om man gjør det vil ikke selve det mekaniske inni disken bli særlig mye raskere... (tilnærmet det som var når den var ny.)

Selv med en fullstendig formatering er ikke disken opptimal etter at man har installert et nytt OS etterpå.. greia jeg sikter til er følgende: å opprette en ny partisjon på ett annet sted på disken som ikke ble mye brukt i det forgie OS'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...