Gå til innhold

Boot-problemer på A7N8X

Anbefalte innlegg

Innledning:

PC'ene før "ommøblering":

PC1:

MSI6380 Hovekort

Harddisk 1 med Windows, Harddisk 2 med linux og

bootloader, Harddisk 3 som lagringsdisk

PC2:

Asus A7N8X Hovedkort

Harddisk 4 med winows og bootloader

PC'ene etter "ommøblering":

PC1:

Asus A7N8X Hovedkort

Harddisk 1 med Windows, Harddisk 3 som lagringsdisk

PC2:

MSI6380 Hovekort

Harddisk 4 med winows og bootloader

PC3:

Harddisk 3 som lagringsdisk (nyformatert)

Problemet er nå at PC1 ikke vil starte opp. Jeg får en feilmelding i nVidia boot loader:

Media test failure

Insert System Disc and press Enter

Eneste jeg får bootet er CD.

Har prøvd å kjøre bootcfg på WinXp cd'en, men det hjelper lite. Har også kjørt bootcfg /list og sett at bootcfg stemmer.

Selv har jeg konkudert med at C: ligger for langt bak i harddisken til at boot'loaderen søker gjennom, men jeg synes det er merkelig om jeg ikke har lagt C: først på harddisken.

Så jeg har to spørsmål:

-Hva annet kan være problemet?

-Hvordan kan jeg få rydda opp i boot-sektoren? Ekstern PC? Rescue cd? Husk at den opprinnelige bootharddisken for maskina er formatert.

Håper noen kan hjelpe.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iom. du har nytt hk anbefaler jeg reinstall av Windows med kun nyformatert harddisk i maskinen. Koble de andre inn etter ferdig install.

Ser forresten at du har fjernet bootloader-disken (disk 2) fra pc1. Den leter vel da etter denne disken og det kan nok forklare feilmeldingen din.

Dette vil nok løse problemet ditt. (alltid fersk nyformatert disk ved reinstall er min erfaring. Skaper ofte krøll med noe nytt sammen med noe gammelt. "Gamle" stasjonsbokstaver som systemet absolutt skal ta hensyn til og sånt skit)

Lenke til kommentar

ok, gjør som jeg. Kopier alt du har på disken over på en annen like stor eller større disk. Ser du har en nyformatert i pc3 som kanskje har plass.

Formater disken du nettopp har tatt backup av og installer på den.

Kopier alt det du trenger, dokumenter, filmer osv tilbake når du er ferdig. På denne måten får du i pose og sekk. Jeg regner med programmer og spill ikke er et problem siden du bare kan reinstallere dem.

Anbefaler ikke fiksing utover det som hårek nevner over her. Hvis det fikser problemet ditt er det bra, men en reinstall anbefales alltid en gang i blant så du bør gjøre det i løpet av ikke for lang tid allikevel.

Lenke til kommentar

Fikk løst problemet. Virker ut som oppstartsektoren på harddisk 1 var linket til harddisk 2. Etter å ha prøvd alt og litt til, dyttet jeg inn Mandrake CD'en i spilleren, gikk til recovery console og valge "Restore Windows Bootloader" elns. Så funka alt helt fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...