Launch Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Strøm ledende væske, hmm ja det brenner sikkert godt. Er det ikke bedre å bare ta en tynn metalltråd som er viklet rundt et fyrstikhode sånn at når det kortsluttes gløder eller brenner tråden av og tenner fyrsikhodet som tenner motoren? Lenke til kommentar
jendor Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vel, nå har jeg fått med en gal mann til å lage rakett Så dukker det opp et spørsmål her... kan man bruke kaliumnitritt (nitrittsalt - KNO2) istedenfor kaliumnitrat (nitratsalt?/salpeter - KNO3) ? Ut fra det jeg vet, så skal disse stoffene være noenlunde like... ihvertfall mht. til f.eks. konservering av matvarer? Noen hobbykjemikere her som kan svare? Kan man f.eks. bruke kalksalpeter, eller vil ikke dette fungere i det hele tatt? Lenke til kommentar
Launch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 jendor prøv å lage en liten prøvemotor med alternativene så er det bare å prøve, trenger ikke sende opp noen rakett, men se hvordan det brenner Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Launch, en strømledende væske vil ikke brenne. Jeg er litt tvilende til bruken av KNO2, fordi hele poenget med KNO3 er jo at det skal frigi oksygen, og i KNO2 er det jo et O-atom mindre å frigi. KNO(2-) (tror jeg det blir) vil også sikkert være mer reaktivt og lettere slite på motoren hvis du ikke er flink til å vaske den med en gang. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 G2Petter - Vet det, det var ironi at væsken ville brenne Derfor jeg foreslo noe annet... Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vet ikke hvordan det er med kaliumnitritt i stedet for kaliumnitrat, men en ting jeg har prøvd er kalsiumbasert gjødsel fra Felleskjøpet. Det brenner på en lignende måte som kaliumbasert, men det avgir såpass mye avfallstoffer at forbrenninga fort bremses opp. Fungerer dog rimelig godt til røykbombe og/eller smelte ølboksene du har "røykbomba" di oppi. Merk at for å lage røykbombe går du fram på samme måte som rakett bortsett fra blandingsforhold og beholder. (som sagt tidligere i tråden tror jeg) G2Petter, sendte deg en PM angående den rakettvideoen din. Håper det er greit og at det ikke ble for mye info å lese igjennom på en gang. Lenke til kommentar
Junior19 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) G2Petter - Vet det, det var ironi at væsken ville brenne Derfor jeg foreslo noe annet... Kvifor må væska brenne? Var det ikkje snakk om ein elektrisk utløysar til fallskjerm? Med andre ord noko som sluttar ein elektrisk krets idet raketten når toppen av bana si og snur? Brenninga får ein glødetråd i samme krets ta seg av. Endret 18. januar 2005 av Junior19 Lenke til kommentar
Launch Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Du sa ikke det var til fallskjerm før nå Anyawy fallskjerm er for pyser hehe, sender du den høyt opp så seiler hele greia langt avgårde. Litt tyngde i raketthodet og en solid rakett er bra sålenge den planter seg i bakken og ikke i hodet, opp som rakett og ned som bombe Lenke til kommentar
OriuZ Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 hey jeg vet dette er blit nevnt mangen ganger her men jeg lurte på om noen hvet hvor mye Kalksalpeter koster på fex fk. jeg var på apoteket men der skulle de f... meg ha 108 kr for 90g Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Vel, nå har jeg fått med en gal mann til å lage rakett Så dukker det opp et spørsmål her... kan man bruke kaliumnitritt (nitrittsalt - KNO2) istedenfor kaliumnitrat (nitratsalt?/salpeter - KNO3) ? Ut fra det jeg vet, så skal disse stoffene være noenlunde like... ihvertfall mht. til f.eks. konservering av matvarer? Noen hobbykjemikere her som kan svare? Kan man f.eks. bruke kalksalpeter, eller vil ikke dette fungere i det hele tatt? Hele poenget er vel at KNO3 skal bli til KNO2 i reaksjonen, så det vil neppe fungere like godt. Om det blir spaltet videre til KNO, eller KN, aner jeg ingenting om, så jeg kan ikke si noe sikkert. Kalksalpeter er ikke like effektivt. Masse 'forurensning' som gjør at reaksjonen går saktere/dårligere. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 KNO3 har relativt store mengder oksygen bundet til seg og er et fast stoff... det er derfor dette blir brukt... KNO3 tilfører oksygen Sukker er drivstoffet Lenke til kommentar
Launch Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Lagde en prøveklump som jeg fyrte på midt på en fotballbane, brant veldig sakte og blåste fra seg utrolig mye tykk hvit røyk. Kan ikke tro at det gir nok trykk til å løfte no... Får prøve med mer salpeter. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Høres som du bruker for lite salpeter, ja. Hvilket blandingsforhold brukte du? Endret 20. januar 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
Launch Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Må få tak i en digital vekt så skal jeg prøve en gang til. Ble nok bare ca 45-50% salpeter. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Drit tøft!! Hvorfor har ikke jeg sett denne tråden før! Må bare ha den i mine innlegg Lenke til kommentar
2tom Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Bare som et lite ps så endrerbrennhastigheten til KNO3 og sukker seg voldsomt under trykk. KNO3 og sukker -> CO2+CO+H2O+H2+N2+Kalium karbonat (K2CO3) +Kalium hydroksid (KOH). Endret 4. februar 2005 av 2tom Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Bare som et lite ps så endrerbrennhastigheten til KNO3 og sukker seg voldsomt under trykk. Endrer seg til det bedre da? Jeg hadde en klump som jeg la ned på veien og satte fyr på. Den brant forholdsvis kraftig virket det som, men ikke eksplosivt. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Fikk det til å brenne fortere og lage svart/mørk grå røyk ved å tilsette litt kullstøv hehe Lenke til kommentar
2tom Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Helt riktig at det brenner fortere når det blir tilsatt diverse andre stoffer. Kullstøv blir feks. brukt til å øke brennhastigheten i AN baserte drivstoff. Prøv å legge klumpen i grillen etter at du har grillet. Du vil da se at det brenner fortere en hvis du legger en bit på siden av. Tilsettning av feks Fe2O3 (rødt rust) i KNSU ( kaliumnitrat+sukker) i rakettmotoren som det er snakk om andre steder i dette forum, vil gi den mer skyvkraft. Faren for at det hele går i lufta er større. Men de virker. Har prøvd. Ser at folk har problemer med å finne svovel og salpeter. Svovel fås på apotek. 377kr for 500g. Var bare 4 uker leveringstid.... Salpeter må dere bruke litt fantasi for å få tak i, eg var ærlig å sa hva eg skulle bruke det til. ( Gartnere har). ca. 350kr for 25kg! Endret 8. februar 2005 av 2tom Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Du, jeg får ikke helt til dette (tror jeg) Bruker kalksalpeter fra gartneriet, som jeg koker ut alt den krystallvannet slik som MailMan sa. Smelter så sukker, og blander det godt. Når jeg tenner det løst, f.eks i en gryte brenner det veldig godt, en gang stod det 2 meter høye flammer. Men når jeg pakker det freser det bare svakt helt i kanten og brenner sakte innover.. Kan det være fordi jeg bruker kalksalpeter og ikke vanlig? Endret 2. februar 2005 av <BøNilzen> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå