pululf Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 KNO3 og sorbitol gir det beste resultatet. 65 prosent KNO3 og 35 prosent sorbitol, mikset sammen ved en temperatur på 150 grader. Så heller du det opp i et PVC-rør, stikker en stang gjennom gugga, og venter til det stifver. Så tar du stangen ut, lager en rakettdyse, og fikser en tenningmekanisme og en rakettkropp. Verre er det ikke. Men hvis du vil ha det mer avansert, med skikkelig rakettdyse, stor kropp, fallskjerm, osv, så er det mer jobb. Jeg holder på med en 1,50 meter høy rakett nå, driver og bestiller tingene nå. Den vil være drevet av en type I motor med 450 gram KNSB. Rakettkroppen vil være laget av et tynt aluminiumsrør. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 gøyal lesning dette ^^ skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid, denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island. klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt) oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 gøyal lesning dette ^^skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid, denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island. klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt) oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit. OMG do want film! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Wow, lever denne tråden fremdeles? Jeg er imponert. Så heller du det opp i et PVC-rør, stikker en stang gjennom gugga, og venter til det stifver. Så tar du stangen ut, lager en rakettdyse, og fikser en tenningmekanisme og en rakettkropp. Som vi erfarte med vår motor kan det være vanskelig å få ut den stanga som skal brukes til å lage hull i motoren. Det kan lønne seg å smøre den og røret du støper i med formfett eller noe i den duren. Lenke til kommentar
super2277 Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) ok alla samen jeg tok meg friheten til og teine racketen jeg skal kanskje lage Launch, en strømledende væske vil ikke brenne. Jeg er litt tvilende til bruken av KNO2, fordi hele poenget med KNO3 er jo at det skal frigi oksygen, og i KNO2 er det jo et O-atom mindre å frigi. KNO(2-) (tror jeg det blir) vil også sikkert være mer reaktivt og lettere slite på motoren hvis du ikke er flink til å vaske den med en gang. ¨ så vil KNO2 og sokkeret er det det som får racketen til og fly op i lufta eler er det KNO3 rakett_analedes_samme.bmprakett_analedes_samme.bmpok dete er selve dysa jeg skal lage den analedes rakett.bmp Endret 9. februar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg var akkurat på FK nå. De sa de ikke hadde noe Krista K på lager :\ Er det noen andre steder jeg kan få tak i KNO3 ? btw ,jeg fant noe som lignet som het kalksalpeter, men det var visst noe ammoniakk i det. Regner med at man ikke kan bruke det i en røykbombe? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) gøyal lesning dette ^^skal sjøl delta på oppskytning av en rakett fra andøya rakettskytefelt nå i nærmeste framtid, denne er ikke hjemmelagd da men det skal bli jævlig kult, denne raketten når en høyde på 10km og styrter i havet en plass mellom andøy og island. klassen har selv lagd sensorkort som monteres i payload delen av raketten. alt som gjøres under oppskytningen skal gjøres av oss elevene men såklart godt overvåket av de som jobber på ARS (andøy rakettskytefelt) oppskytninga skal såklart filmes! om folk har lyst kan jeg sikkert laste opp link elns etter launch hit. OMG do want film! da skal jeg huske å linke til filmklippet innpå her EDIT: nå har raketten blitt skutt opp, var på torsdag btw. og her er en film av den ble ikke helt heldig med konverteringa så kvaliteten er så som så men du ser det som skal sees Endret 8. mars 2009 av weebl Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hvor hvar det man kunne sende søknad for tilatelse for lage rakett? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Takk har du forresten holdt på mere med pyro? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Nei, fint lite. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Hvor mye koster det og lage dysa? og finnes den tingen endå på clas ohlson? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg aner ikke, men du klarer sikkert å finne en lignende del. Hovedproblemet er nok tilgang til verktøy. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 hva kan jeg bruke som dyse? har du noe og anbefale? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Det ligger mye arbeid i designet av en dyse. Man må ekspandere eksosgassen akkurat på det riktige tidspunktet for å kunne få optimal ytelse av raketten. Om man ikke gjør dysen riktig, så kan man risikere at man får en slapp rakett, eller en rakett som ender gjennom vinduet til naboen. Her har du et dokument som får deg godt igang med teknikken bak en rakett. http://ansatte.hin.no/ab/ars-uke/kompendierakett-tekn-2.pdf Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Tydelig noen går på andøya her ja :!: Endret 3. april 2011 av Heigren Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Det gjør jeg ja. Vi hadde en lang presentasjon av han som skrev det dokumentet, og da fikk vi lære om prinsippet bak en dyse. Han var en vaskekte "Rocket Scientist". Endret 3. april 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
Sierraboy Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Vet det er mange år gammel tråd, men lurer på om det er mulig å få tak på Kaliumnitrat (KNO3) enda?? Virker som det er vanskelig etter den spesielle juli.. Får all antydning på at Krista-k er utgått hos felleskjøpet.. Er det noen andre produkter som inneholder mye KNO3? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Hønsegjødsel, isposer, spekesalt/nitrittsalt, de fleste typer hagegjødsel etc. Varierende renhet/konsentrasjon og "litt" stress å prosessere for å få store mengder rent KNO3, men alt går om man vil. Lenke til kommentar
Sierraboy Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Tenkte om det var mulig å få tak på noe med såpass renhet at det kan brukes som det er.. Hva bruker dere gutta for å få tak på KNO3? Edit: Fant en løsning. Endret 23. april 2015 av Sierraboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå