Gå til innhold

Hjemmelaget rakett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for noen år siden så laga vi "svartkrutt" av saltpeter, sukker og trekull av og til med svovel isted. kokte i hopen, og smelte det av i skikkelig kinaputta.

Saltpeter va nu mulig å kjøpe på dageligvare butikken da, nå vet jeg ikke lenger om det er mulig. Men for å lage en motor med best effekt så må dere beregne eller prøve lengden på silynderen og hullet i mitten.

hullet i mitten er nå det som skaper oppdriften, det avgjør hvor fort drivstoffet ska brenne. Er vel vanlig vis i stjerne form det, bare huske på at diameter på hullet blir større og større når det brenner, skyv kraften øker og motoren brenner fortere ut, den må ha oksygen for å brenne fort nok.

Men vil nå ikke anbefale å koke i hopen det sånn vi gjorde over gass og inne i garasje :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det står at forholdet skal være 35-65. Betyr det 65 gram salpeter blandet med 35 gram melis/sukker burde gå greit?

Lenke til kommentar
Jeg innbiller meg at det gir en jevnere stråle fra motoren, og at det er mer solid. Det er heller ikke noe problem å lage det, så hvorfor ikke gjøre det?

5375346[/snapback]

Det koster 100kr og er litt arbeid. Tenkte jeg skulle teste en gang med å bare borre et hull. Er det et tabsprosjekt?

Lenke til kommentar

:hmm:

ka teng du til og lage en raket jeg skal lage en raket du er good ka du bruke som drivsof help!11 :dontgetit:

du er rå jeg vil vite ka du treng til og lage en rakett

hei kan jeg kjøpe en raket krop på en butikk eller på en nettbutik vist ka koster det og bilder er viktig

ka jeg kjøpe meg en rakket i en nettbutik jeg er inn trisert

WOW! korsan lager du en raket ka slaks drivstof bruker den help

jeg har løst på å lage en raket pliss

:dontgetit:

Moderatoredit: Denne er 5 poster som ble gjort på rad som er blitt slått sammen, da slik posting er unødvendig og regnes som spamming.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

post-90934-1136731920_thumb.jpgJa ja... endelig laget meg KNO3 og laget en test motor... den fungerte tilfredstillende... :D

Lager en klasse J motor nå.... skal testes i mogen....

Jeg skal filme testen og legge ut video og resultat....

(ca 1000 gram drivstoff) KN Su.....

Endret av Pyro83
Lenke til kommentar

blir sikkert bra det,men 1 kg brennstoff er noe inni helsike mye.

en liten rakett jeg lagde av pvc-rør,var kansje 1-2 desiliter drivstoff og en dyse ut fra øyemål. den kan frakte 1 kg last til 400m. har tenkt å lage en rakett en gang med noe som smeller inni :)

Lenke til kommentar

skal du ha en ganske dugende rakett trenger du:

-PVC-rør,kansje et par meter til 100 kr. holder til mange raketter.

-kno3(=kaliumnitrat) eller krista k(98%kno3)25 kg krista-k til 200 kr,holder til mange raketter,trust me.

-en masse(fugemasse,kjeramisk pulver osv) som størkner,til dyse. bruk en passe stor tusj til å justere dysa(sett den i røret,fyll på med pulver og la det størkne. ta ut tusjen) og styrepinne eller finner. og sukker da;)

Lenke til kommentar

skal vi se,mange sier de skal ha salpeter,det er feil. det er sikkert 100 typer salpeter:

KNO3=Kaliumnitrat=kalisalpeter=krista-K=E 232.kalksalpeter=kalsiumnitrat=Ca(NO3)2 Salpeter= alle salpetertypene.. inkl. kaliumnitrat. og kalsiumnitrat.

kno3=kaliumnitrat,helt ren. krista-k er en gjødselstype,=98% kno3,som funker helt fint.

men vanlig kunstgjødsel er ofte kalksalpeter,altså kalsiumnitrat. den funker til røykbombe,men ikke til raketter. skaff deg krista-k i 25kg gjødselsekk eller kno3 om du klarar det,er i alle fall på apotek. men skaffer du deg ren kno3,ville jeg heller valgt å lage svartkrutt.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg får skaffet ren KNO3, hvis jeg ikke klarer og lure Natur læreren vår :devil:

Kommer mest sannsynlig til og kjøpe Krista-K jeg, FellesKjøpet eller? går det ann og bestille fra nettet eller? Bor et stykke på landet, tror heller ikke det er FK i Tromsø :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...